شهروند ـ نداشتن یک مدرک امنیتی جدید برای سفر به کانادا با عنوان eTA، مجوز سفر الکترونیکی، بسیاری از افراد از جمله یک شهروند انگلیسی را دچار مشکل کرد و او نتوانست برای تعطیلات کریسمس در کنار خانواده اش در نوااسکوشیا باشد. از ۹ نوامبر سال ۲۰۱۶ افرادی که از کشورهای استرالیا، فرانسه، انگلستان و ۵۰ کشور دیگر می خواهند به کانادا سفر کنند باید فرم eTA را تکمیل کرده و قبل از سفر ارائه داده باشند. این قانون شامل شهروندان آمریکا و کشورهایی نظیر ایران که برای ورود به خاک کانادا نیاز به ویزا دارند، نمی شود.

این اقدام به گفته ی مقامات دولت فدرال به این منظور است تا افراد قبل از ورود به خاک کانادا بررسی و چک شوند.

دولت فدرال از کسانی که به دلیل نداشتن این مدرک دچار مشکل شدند عذرخواهی کرد و قرار بر این است که ارگان مربوطه که از طریق آن بلیت این افراد خریداری شده بود، هزینه ی بلیت ها را به آنها برگرداند، زیرا در هنگام صدور بلیت فرض بر این بوده است که خود مسافران می دانند و به آنها در این باره هشداری داده نشده.

سخنگوی ایر کانادا اعلام کرد که eTA به چالشی برای مسافران بدل شده است و نمی توان برای تکمیل فرم ها به مسافران کمکی کرد، زیرا اطلاعات خواسته شده در آنها محرمانه است و از دولت کانادا درخواست کرد که درباره ی این مدرک جدید برای سفر شفاف سازی بیشتری انجام دهد.