شهروند ـ آفرین منصوری موسیقیدان و آهنگساز ساکن تورنتو در تابستان سال ۲۰۱۶ به عنوان تنها زن آهنگساز برای شرکت در کارگاه اپرانویسی سازمان اپرای تپستری Tapestry Opera برگزیده شد. این سازمان با نزدیک به ۴۰ سال سابقه ی فعالیت از پیشگامان خلق آثار اپراتیک مدرن در تورنتو و کانادا است.

آفرین منصوری در مدت کوتاهی با همکاری چهار تن از نویسندگان معروف کانادایی و دو کارگردان فعال در صحنه ی اپرای مدرن، مایکل کوری (مدیر هنری سازمان) و تیم البری آهنگسازی و تنظیم چهار صحنه از چهار داستان مختلف را تکمیل و آماده اجرا کرد.

آفرین منصوری می گوید: از آنجا که آهنگسازی برای اپرا (به عنوان والاترین نوع هنر) از آرزوهای همیشگی ام بود، به جرأت می توانم بگویم که این تجربه از سخت ترین و در عین حال لذت بخش ترین تجارب آهنگسازی ام در طول این سالها بود.

سه قطعه از این چهار صحنه کوتاه اپرا ساخته ی آفرین منصوری به عنوان اولین زن آهنگساز ایرانی / کانادایی از تاریخ ۳۰ نوامبر و به مدت چهار شب (به همراه صحنه هایی از آهنگسازان دیگر) توسط Tapestry Opera در Toronto Distillery District روی صحنه خواهد رفت.

این سه صحنه عبارتند از:

ـ صحنه ای از داستان کمدی عشق یک زن بیوه به مستأجرش که مردی فالگیر و مرموز است. (Queen of Sword)

ـ صحنه ای از داستان هولناک کودکی که قربانی جنگ سوریه شد. (Lullaby at the  Shore)

ـ صحنه ای از داستان مردی همجنسگرا که به خاطر هویت جنسی اش فراری ست. (Morning Prayers)

با توجه به تلاش های مستمر آفرین در زمینه ی هنر و آهنگسازی در این سالها، و رشد و توسعه اپرای مدرن در دنیای امروز و درنظر گرفتن وضعیت کنونی اپرا در ایران، اجرای این چند اثر که اولین اجرای اپرای یک آهنگساز زن ایرانی ـ کانادایی در دهه های اخیر و شاید برای اولین بار در تاریخ هنر ایران است، برای ما و تمام جامعه ی هنری ـ فرهنگی ایرانی ارزش معنوی بسیار زیادی دارد.

در شماره های آینده شهروند، به معرفی کامل این هنرمند برجسته ی ایرانی تبار خواهیم پرداخت.

برای اطلاعات بیشتر و تهیه بلیت این برنامه از  وبسایت زیر دیدن کنید:

Tapestry Briefs-Winter Shorts