از شهروند ۱۹ اکتبر ۲۰۱۷ (شماره ۱۶۶۹) ستونی را اختصاص دادیم به معرفی ایرانیان موفق و دستاوردهایشان در ادبیات، ورزش، هنر، علم، سیاست و حرفه تخصصی شان در هر گوشه ی جهان، حتی در ایران.

می دانیم که خبر بسیاری از موفقیت ها به رسانه ها راه پیدا نمی کند و تنها در جمع کوچک خانواده و آشنایان عنوان می شود، پس اگر فرد موفقی در اطراف خود می شناسید، لطفا به ما معرفی کنید. ما به دنبال مشهورترین ها نیستیم، اتفاقا یکی از اهدافمان این است که بتوانیم آنها را که تا کنون تلاش و خلاقیت و استعدادشان تغییری در زندگی خود و یا دیگران به وجود آورده، ولی دیده نشده اند، به دیگران معرفی کنیم.

در شماره های گذشته مهوش ثابت، آوا هما، سمیرامیس کیا و سونا مقدم را معرفی کردیم.

این هفته به یک هنرمند دیگر می پردازیم؛ مهدی رضانیا.

 

مهدی رضانیا، در سال ۱۳۵۶ در شهرستان آباده (استان فارس) متولد شد و تا پایان دبیرستان در این شهر زندگی کرد. پدربزرگ برایش سنتوری خریده بود ولی او علاقه ای به یادگیری نداشت. در ۱۳ سالگی با شنیدن آلبوم سنتورنوازی پرویز مشکاتیان علاقمند شد و نزد بهرام نوروزی و محمد رسولی تعلیم سنتور دید.

پس از قبولی در دانشگاه تهران در رشته ی مهندسی، یک سال نزد اردوان کامکار یادگیری سبک او را آغاز کرد که این دوره با مهاجرت خانواده به کانادا تمام شد، اما رابطه اش را با استاد کامکار حفظ کرد و یک دوره ی سه ماهه نیز سال ۲۰۰۶ نزد او کار کرد.

در کانادا نخست در رشته ی روان شناسی به مدت سه سال تحصیل کرد، اما علاقه ی زیادش به موسیقی باعث شد که تغییر رشته دهد. در دانشگاه یورک در دوره ی کارشناسی و سپس در دوره ی کارشناسی ارشد با تمرکز آهنگسازی موسیقی آموخت. علاوه بر موسیقی کلاسیک غربی در دانشگاه یورک به مدت ۴ سال موسیقی عربی، موسیقی غرب آفریقا و موسیقی بالکان را نیز، هم به صورت اجرا در گروه و هم به صورت نظری، تحصیل کرد که در نوع نگرش او به آهنگسازی و همچنین مسایلی چون اصالت، سنت، زیباشناسی و فلسفه ی موسیقی بسیار تاثیرگذار بودند.

از سال ۲۰۰۴ با همسر هنرمندش “طلوع روشناس” گروه موسیقی باربد را تاسیس کرد. مهدی می گوید: دانش موسیقی همسرم طلوع که فارغ التحصیل نوازندگی پیانو بود و برنده ی چند جایزه ی جشنواره ی فجر به موفقیت گروه خیلی کمک می کرد.

گروه باربد در بیشتر دانشگاه های استان انتاریو و در بیشتر سالن های بزرگ شهر کنسرت هایی برگزار کرد و با بسیاری از هنرمندان ایرانی و غیر ایرانی همکاری داشت مانند کیوان ساکت، حسین بهروزی نیا، سالار عقیلی، کوارتت ویندرمیر، سیمفونیا تورنتو و بسیاری از نوازندگان ساکن تورنتو. از اجراهای یگانه ی این گروه «رفته گان این راه دراز» بود که بیشتر آهنگسازی آن با مهدی رضانیا بود و ترکیب ۴ ژانرای مختلف با همکاری بیش از ۲۰ موسیقیدان حرفه ای از چهار قاره ی مختلف. همچنین تور «دوبل رسیتال سنتور و پیانو» که برای نخستین بار در کانادا انجام شد.

مهدی رضانیا تاکنون بیش از۶۰ اثر تصنیف کرده است.  نخستین آلبوم او «سلامی به آفتاب»‌ نخستین تلاش او برای رسیدن به یک شیوه ی شخصی و نتیجه ی رشد او در شهر چند فرهنگی تورنتو بود. در ادامه او با آنالیز  پدیدار شناسانه و فلسفه ی موسیقی آشنا شد و این اثر را به صورت “مقاله/اجرا” در کنفرانس های دانشگاهی معرفی و اجرا کرد. این اثر را بنیاد انتشارات هنری خنیاگر در تهران منتشر خواهد کرد.

از دیگر فعالیت های گروه باربد برگزاری سری «آواها و واژه ها»‌ بود که هفت بار در تورنتو با همکاری موسیقی دانان و نویسندگان و شاعران برگزار شد. همچنین سری کنسرت های «صبا»‌ که در دو سال با تمرکز بر موسیقی خاص هنری به صورت چند کنسرت انجام شد.

مهدی رضانیا چهار سال مسئول موسیقی و از گردانندگان پروژه ی میراث فرهنگی ایران در موزه ی رویال انتاریو بود. از پروژه های دیگرش «از تهران تا تورنتو»‌ است که مهدی را پل ارتباطی بین آهنگسازان تهران و تورنتو قرار می دهد.

مهدی می گوید: پروژه ی دیگری در دست دارم با همکاری چند دانشجوی دیگر ایرانی که در مقطع دکترا یا فوق دکترا در یکی از زمینه های هنری تحصیل می کنند و هدفم برقرار کردن پلی است بین دانشگاه و مردم چون متاسفانه فاصله ی زیادی بین این دو حوزه در باهمستان ایرانی می بینم در حالی که ایرانیان بسیار زیاد به هنر و فلسفه ی هنر علاقه مند هستند.

او اضافه می کند: پس از پایان دوره ی کارشناسی ارشد علاقه ی من به یادگیری موسیقی نظری بیشتر شد و در دانشگاه آلبرتا (شهر ادمونتون) در رشته ی موسیقی شناسی در مقطع دکترا آغاز به تحصیل کردم که ادامه دارد. تمرکز من بر مساله مدرنیته و سنت در موسیقی است و رابطه آن با مسایل فرهنگی/سیاسی/اجتماعی از سده ی گذشته تا امروز. همچنین بررسی پدیدارشناسانه ی موسیقی ایرانی phenomenological analysis که کمتر در توضیح موسیقی ما وجود داشته با تمرکز بر آثار اردوان کامکار، حسین علیزاده و پرویز مشکاتیان.

جدیدترین خبر در مورد مهدی رضانیا این که نام او به همراه پنج هنرمند دانشجوی دانشگاه آلبرتا (نسیم احمدیان، اِمرا کسکین، روزبه صف شکن، سمیرا ترابی و حسین حسینی پرور) به عنوان دریافت کنندگان   The State of Kuwait Islamic Studies Graduate Award اعلام شده است.

برای مهدی رضانیا در عرصه ی موسیقی و زندگی موفقیت های بیشتر آرزو می کنیم.

از وبسایت این هنرمند دیدن کنید:

www.rezania.com