رادیو زمانه: بارش باران ادامه دارد. به سبب تغییرات اقلیمی پیش‌بینی میزان بارش باران به سادگی میسر نیست. تهران و لواسان و البرز و استان مرکزی در آماده‌ باش کامل‌اند. سیل به خاورشهر تهران رسید. یکی از نگرانی‌ها سرریز کردن سد کرج است. در استان لرستان اهالی شهر “معمولان” در محاصره سیل قرار گرفته‌اند. رودخانه الوند در سرپل ذهاب طغیان کرده و در اصفهان سیل به ده‌ها خانه خسارت‌هایی وارد کرده است. چکیده‌ای از آخرین خبرهای سیل در ایران (از بالا به پایین):

پیش‌بینی هواشناسی

احد وظیفه، مدیر کل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی تداوم بارش‌ها را در بیشتر مناطق کشور پیش‌بینی کرد و از ورود موج جدید بارشی از اواخر وقت چهارشنبه ۷ فروردین خبر داد. شدت بارش‌ها در روز سه‌شنبه ۶ فروردین، در دامنه‌های زاگرس مرکزی و جنوبی، بخش‌های جنوب و مرکز و شمال شرق کشور و شرق البرز مرکزی متمرکز خواهد بود. همچنین امروز در ارتفاعات استان‌های لرستان، چهارمحال و بختیاری و شرق کهگیلویه و بویر احمد، جنوب و غرب اصفهان، البرز، تهران، مازندران، سمنان، گلستان و خراسان شمالی و با شدت کمتر در شمال غرب کشور به سبب بارش برف و مه‌آلودگی، اختلال در آمدوشد در جاده‌های کوهستانی پیش‌بینی می‌شود.

پزشکی قانونی: تاکنون ۲۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند

احمد شجاعی، رئیس پزشکی قانونی ایران روز سه‌شنبه آخرین آمار کشته‌شدگان سیل طی روزهای اخیر را ۲۵ نفر اعلام کرد. به ‌گفته او سیل در استان شیراز سبب جان‌باختن ۱۸ نفر شده است که همه اجساد قابل شناسایی بوده و شماری از آن‌ها پس از مراجعه اقوام کشته‌شدگان تحویل داده شده است. کشته‌شدگان سیل شیراز از اهالی این شهر، مرودشت، اصفهان، آمل و کرج بوده‌اند. همچنین در استان گلستان سیل سبب مرگ ۲ نفر شده و در مازندران مرگ ۵ نفر را به همراه داشته است.

سیل به شیراز رسید

شهردار شیراز صبح سه‌شنبه ۶ فروردین اعلام کرد که از بالا دست رودخانه خشک، سیل به سمت شیراز حرکت کرده و به زودی سیل به شهر می‌رسد. شهردار شیراز از روستائیانی که در پایین دست رودخانه خشک سکونت دارند خواست که هرچه سریع تر خانه‌های خود را تخلیه کنند.

ساعتی بعد از هشدار شهردار، رسانه‌های داخلی گزارش دادند که سیل دوباره به شیراز رسیده است. در شبکه‌های اجتماعی ویدیوهایی منتشر شده که نشان می‌دهد مردم به بالای بام خانه‌ها پناه برده‌اند.

خبرگزاری فارس گزارش داده است که ظهر روز سه‌شنبه با ورود سیل دوم به شیراز، آسیب‌های بسیاری به منازل مردم به‌ویژه در محله سعدیه وارد شده است.

رودخانه خشک یا هفت پیلی یک رودخانه فصلی در شهر شیراز است. این رودخانه از ملحق شدن آب دو قنات نهراعظم و چنار سوخته تشکیل شده و پس از عبور از شهر شیراز به سمت جنوب شرقی حوضه خود متمایل شده و به دریاچه مهارلو می‌ریزد.

این نخستین بار نیست که در شیراز سیل می‌آید. بر اساس گزارش شهردار شیراز، «کاهش شیب رودخانه» و «تنگ بودن دهانه‌های پل» نسبت به دیگر مسیرهای رودخانه در محل حادثه عامل سیل شیراز در دی ۱۳۸۰ بود.

خشک بودن بستر رودخانه در این شهر نیز از جمله مواردی بوده که مسئولان وقت شهرداری را در طی این سال‌ها به آسفالت کردن و ایجاد تاسیسات شهری سوق داده است به طوری که بنابر گزارش‌ها تا سال ۹۳ حتی «بخشی از بستر این رودخانه، آسفالت شده و به عنوان کنارگذر برای رفت و آمد خودروها از آن استفاده می‌شد.

در شبکه‌های اجتماعی همچنین فیلمی منتشر شده که نشان می‌دهد سیل به نزدیکی آرامگاه کوروش در پاسارگاد شیراز رسیده است.

سیل به تهران رسید

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، تهران را به حالت آماده‌ باش درآورده است. نوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران، سه‌شنبه ۶ فروردین گفت: با توجه به اعلام هواشناسی مبنی بر احتمال بارش شدید در عصر روز سه‌شنبه، همه دستگاه‌های مسئول استان تهران تا عصر روز چهارشنبه در آماده‌باش کامل خواهند بود.

به گفته استاندار تهران احتمال وقوع سیل در تهران طی ساعات آتی را نه می‌توان رد کرد و نه می‌توان با اطمینان درباره وقوع آن سخن گفت:

«با توجه به تغییرات اقلیمی که در دنیا با آن مواجه هستیم، ممکن است بارانی که قرار است در ۶ ماه ببارد، طی دو ماه، دو روز یا دو ساعت ببارد در این شرایط با توجه به هشدار هواشناسی مبنی بر احتمال بارش شدید از بعد از ظهر سه‌شنبه تا ظهر چهارشنبه، در این ساعات باید آمادگی کامل خود را حفظ کنیم.»

بندپی همچنین اعلام کرد که با توجه به ویژگی‌های شهر تهران اگر در بالادست این شهر ۱۰ دقیقه رگبار ببارد احتمال وقوع سیل وجود دارد. او از مردم استان خواست با توجه به احتمال وقوع سیلاب، از تردد در حاشیه رودخانه‌ها خودداری کنند. به‌گفته بندپی نهرهای داخل شهر با همکاری شهرداری لایروبی شده و مسیر انحرافی نیز برای رودخانه کرج و شادچای و ذخیره‌گاه‌هایی برای آب این رودخانه پیش‌بینی شده است.

کاخ موزه سعدآباد و کلیه رستوران‌های حوزه دربند و درکه تعطیل شده‌اند.

سردار حمید هداوند جانشین فرمانده انتظامی تهران بزرگ نیز اعلام کرد چهار قرارگاه ویژه در پلیس تهران برای مدیریت و مقابله با هرگونه سیلاب احتمالی در تهران تشکیل شد و مأموران پلیس در حوزه‌های انتظامی و ترافیکی در آماده‌باش کامل هستند.

در پی بارش‌های اخیر، صبح سه‌شنبه ابتدا پلیس راهنمایی و رانندگی تهران سه محدودیت‌ عبور و مرور در خیابان‌های پایتخت اعلام کرد و گفت بزرگراه امام علی در هر دو مسیر شمال به جنوب و جنوب به شمال مسدود است اما ساعاتی بعد پلیس راهور تهران گفت بزرگراه امام علی فعلاً بازگشایی شد و محدودیتی در حال حاضر در سطح شهر تهران وجود ندارد.

ایسنا ظهر سه‌شنبه از آغاز سیلاب در خاورشهر تهران خبر داد. همچنین در جوی خیابان ولیعصر تهران آب با شدت جریان دارد. باتوجه به شرایط بارشی در فصل بهار، امکان وقوع سیلاب‌های مخرب در سطح حوضه‌های آبریز، رودخانه‌ها و مسیل‌های استان تهران دور از ذهن نیست.

معمولان در محاصره سیل

سید حبیب‌الله موسوی، بخشدار معمولان در پل‌دختر اعلام کرد به دلیل قطعی راه‌های ارتباطی انتقال بیماران اورژانسی به مراکز درمانی وجود ندارد.  به گفته بخشدار معمولان بارندگی‌های اخیر و طغیان رودخانه کشکان خسارات زیادی به زیرساخت‌ها، اراضی کشاورزی، باغات، واحدهای مسکونی، پل‌ها، ابنیه و جاده‌های مواصلاتی شهر معمولان وارد کرده است.

بخشدار معمولان گفت آب آشامیدنی شهر معمولان بر اثر سیلاب از صبح روز دوشنبه تاکنون قطع است:

«ساکنان ۵۰ روستای بخش معمولان که راه‌ها و پل‌های ارتباطی آن‌ها قطع شده و ساکنان منازلی در شهر و روستاهای این بخش زیر آب رفته نیاز مبرم به آرد، سبد غذایی، چادر و پتو دارند.»

موسوی اولویت اول امدادرسانی به مردم سیل‌زده شهر معمولان را مرمت راه ارتباطی آنان دانست.

طغیان رودخانه الوند در سرپل‌ذهاب

مدیریت بحران استان کرمانشاه در اطلاعیه ‌ای در مورد طغیان رودخانه الوند در سرپل‌ذهاب هشدار داد. در این اطلاعیه آمده است: «ساکنان، مجاوران حریم و بستر رودخانه الوند در تمام مسیر (به ویژه در حوزه شهر سرپل ذهاب و قصرشیرین) با توجه به بالا آمدن سطح آب ناشی از بارش و طغیان چشمه‌ها و رودخانه ضرورت دارد از هر گونه تردد، سکونت موقت در حریم و نزدیکی رودخانه، به دلیل احتمال جاری شدن سیل و خطر غرق شدگی جدا خودداری کنند.»

روز گذشته کانکس زلزله‌زدگان سرپل ذهاب را آب برد و ارتش وارد عمل شد که ساکنان کانکس‌ها را نجات دهد.

خسارت به ۳۵۰ واحد مسکونی بر اثر بارش باران در اصفهان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: به دلیل بارش شدید باران و آب‌گرفتگی ناشی از آن، به حدود ۳۵۰ واحد مسکونی در این استان خسارت وارد شد. منصور شیشه‌فروش سه‌شنبه ۶ فروردین در گفت و گو با ایرنا گفت:

«واحدهای مسکونی خسارت دیده مربوط به شهرستان‌های شهرضا، دهاقان، فریدونشهر، سمیرم، چادگان و اطراف اصفهان است.»

در اثر بارش شدید باران برخی رودخانه‌های فصلی در دهاقان شامل بودجان و دزج فعال و پرآب شده است. در این مسیرها خسارت‌هایی نیز به زمین‌های کشاوری و جاده‌های ارتباطی وارد شده است.

۴۰۰ خودرو هم در سیلاب گرفتار شده بودند که به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان آن‌ها به طور اضطراری اسکان داده شده‌اند.

بارندگی و رانش زمین در کهگیلویه و بویراحمد

ایرنا گزارش داده است که پس از بارندگی‌های سیل‌آسا در کهگیلویه و بویراحمد، روستای «آبیدک» دهستان زیلایی در شهرستان بویراحمد بر اثر رانش زمین محو شد و هیچ اثری از آن وجود ندارد. بنا به این گزارش، این روستا کمتر از ۲۰خانوار جمعیت داشت و با پیش‌بینی حادثه وقوع رانش زمین، از سکنه خالی شد و این حادثه تلفات جانی نداشت.

محمدحسین نصیری راد، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد از مسدود بودن راه ارتباطی ۴۰ روستای استان در پی بارش‌های اخیر خبر داد.

علی داودی مهر، مدیرعامل شرکت آب منطقه ‌ای این استان نیز گفته است که ۳۰ سانتیمتر تا سر ریزشدن سد شاه قاسم یاسوج مانده است. او به مردم روستاهای پایین دست این سد (سرآبتاوه، مازه خریده، چنارستان‌ها و علی‌آباد) توصیه کرد که آمادگی لازم را داشته باشند.

سد شاه قاسم یاسوج حدود ۱۲ میلیون مترمکعب ظرفیت تنظیم دارد که ۳ میلیون متر مکعب دیگر ظرفیت تنظمی این سد است. داودی مهر گفته است کار تنظیم شروع شده و تا ساعاتی دیگر دریچه تحتانی این سد را باز می‌کنند. او تأکید کرد که دو سد استان (کوثر گچساران و شاه قاسم یاسوج) هیچ مشکلی ندارند و استحکام لازم را دارند.

سیل در خوزستان

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان به خبرگزاری تسنیم گفت بر اثر سیل در این استان پارک و جاده ساحلی اهواز به زیر آب می‌رود. همچنین تاکنون ۸ روستا تخلیه شده‌اند و در صورت نیاز روستاهای بیشتری تخلیه می‌شوند.