مایکل ماستین و آویده مطمئن فر: جای تعجب است که دولت ما در برابر یکی از جدی ترین تهدیدهای صلح جهانی همچنان منفعلانه رفتار می کند

روز دوشنبه ۲۷ جون ۲۰۱۹ در روزنامه “نشنال پست” بیانیه ای از سوی چهار نهاد ایرانی – کانادایی: “همبستگی برای ایرانی دمکراتیک” (Solidarity For A Democratic Iran)، با سخنگویی افشین افشین جم، “شورای ایرانیان کانادا” (Council of Iranian Canadians) ، به ریاست آویده مطمئن فر- “عدالت۸۸″(Justice88)  به سرپرستی رضا بنایی و “کمپین اعدام کودکان را متوقف کنید” Executions Campaign)   (Stop Child  به سرپرستی نازنین افشین جم به همراه نهاد یهودی- کانادایی “بنای بریث” کانادا B’nai Brith Canada   با مدیریت مایکل ماستین منتشر شد. ترجمه ی این بیانیه را که توسط سعیده علیزاده  صورت گرفته می خوانیم:

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران با وجود سابقه طولانی در رابطه با حمایت از اعمال تروریستی هنوز به صورت یکپارچه به عنوان یک گروه تروریستی به وسیله دولت کانادا فهرست نشده است. در عوض، تنها سپاه قدس که شاخه مسلح (برون مرزی) سپاه پاسداران می باشد در لیست گروه های تروریستی قرار گرفته است.


رژه اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سالگرد جنگ ۸ ساله با عراق

موجب نگرانی فراوان هر دو جامعه یهودی و ایرانی کاناداست که تاکنون تنها بخشی از یک نیروی مسلح بدنام تروریست دولتی به عنوان یک گروه تروریستی شناسایی شده است.

در تابستان سال گذشته قطعنامه پیشنهادی یکی از اعضای مجلس عوام کانادا بنام گارنت جنیس مبنی بر درخواست جبران  این غفلت دولت با حمایت هر دو جناح مجلس مواجه شد. در این پیوند، حرکت مشابهی هم در دسامبر ۲۰۱۸ توسط سناتور فرام انجام  گرفت.

اکنون یک سال از این پیشنهاد می گذرد و سپاه پاسداران علیرغم اراده پارلمان، هنوز به عنوان گروهی تروریستی شناسایی نشده است.


مصاحبه خبری مقامات وزارت دادگستری آمریکا  از عملیات بزرگ اجرای قانون سایبری علیه ۹ ایرانی متهم به انجام حملات سایبری گسترده از طرف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی . ۲۳ مارس ۲۰۱۸

سپاه پاسداران به عنوان بخشی از نیروهای مسلح ایران که وظیفه ی نگاهبانی از دیکتاتوری وحشیانه اسلامی  و حمایت از گروه های ترور نیابتی مانند حزب الله و جهاد اسلامی فلسطین را به عهده دارد،  نمونه ای است از یک گروه موثر در منطقه با اهداف مشخص خشونت پروری و افراطی که سوابق دیرینی هم در این زمینه دارد.

ما به عنوان رهبران نماینده جوامع یهودی و ایرانی در کانادا مشتاقانه پشتیبان دموکراسی و صلح در ایران بوده تا شاهد همراستایی سیاست های این کشور با ارزش ها و منشور حقوق و آزادی های کانادا باشیم.

این خواسته عامل اتحاد یهودیان و ایرانیان است. چرا که سپاه پاسدارن نه تنها به دفعات یهودیان را هدف قرار داده و مدام تهدید به  ریشه کن کردن اسرائیل می کند، بلکه ایرانیان مخالف رژیم اسلامی را هم که دغدغه اجرای قوانین و بازگشت عدالت به ایران را دارند، سخت مجازات کرده و آزار می دهد.

لذا موجب شگفتی است که دولت ما در برابر یکی از جدی ترین تهدیدهای صلح و امنیت جهانی همچنان منفعلانه رفتار می کند.


رژه میلیشیای لبنانی حزب الله در مقابل مسجد قبه الصخره در جنوب بیروت به مناسبت روز بین المللی قدس (۳۱ مه ۲۰۱۹)

فراموش نشود که در ماه ژوئن سال گذشته نخست وزیر در مجلس عوام کانادا گفتند: “آقای رئیس مجلس، ما عمیقا مخالف پشتیبانی  ایران از سازمانهای تروریستی، تهدیدهای آن بر علیه اسرائیل، برنامه موشک های بالستیک و حمایت های آن از رژیم خونریز بشار اسد هستیم. ما همواره از حقوق بشرحمایت کرده و خواستار پاسخگویی ایران در قبال  اعمالش هستیم.”

برای بسیاری از کانادایی های ایرانی تبار بحث تروریسم و تاثیری که بر زندگی آنها می گذارد بیش از اندازه ملموس و محسوس است. از زمان انقلاب ایران در سال ۱۹۷۹، رژیم ایران آشکارا خود را به عنوان یکی از مروجان اصلی خشونت، نفرت و ترور قرار داده است. سرکوب سیاسی و پلیس عقیدتی مخوف همچنان برعلیه اقلیت های قومی و مذهبی مانند بهایی ها و ایرانی های ضد رژیم عمل می کند.

رژیم فعلی ایران در واقع الهام بخش تظاهرات شناخته شده “روز قدس” و کارناوالهای “عاشورا ” در شهرهای بزرگ جهان می باشد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از این تظاهرات که هدفش شیطانی نشان دادن اسرائیل و نفرت پراکنی علیه یهودی ها و ادیان دیگرست، حمایت می کند.


ماموران آتش نشانی در جستجوی قربانیان بمبگذاری آمیا (انجمن مشترک اسرائیلی – آرژانتینی) در بوئنوس آیرس در ۱۸ ژولای ۱۹۹۴، که در آن ۸۵ نفر کشته و حدود ۳۰۰ نفر زخمی شدند. این حمله یکی از فجیع ترین اقدامات تروریستی در کشورهای آمریکای جنوبی به حساب می رود

ما امسال بیست و پنجمین سالگرد قربانیان بمبگذاری آمیا (AMIA) را گرامی می داریم. رژیم ج.ا. ایران همراه با حزب الله، مغزهای متفکر و مجریان این حمله وحشتناک علیه جامعه یهودیان  آرژانتین بودند. عمدتن به دنبال تلاش های ممتد “بنای بریث” (B’nai B’rith) بود که در سال ۲۰۱۲  حزب الله جزو لیست گروه های تروریستی کانادا قرار گرفت.

قابل ذکر است که در این زمینه یک “اخطار قرمز اینترپل” از طرف آرژانتین بر علیه وزیر دفاع سابق ایران، احمد وحیدی، فرمانده  سپاه قدس در زمان بمبگذاری و ارتباط  وی با این تراژدی تشکیل شده است.

کل مجموعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باید سریعا در این لیست وارد شود. معنی ندارد که تنها “شاخه نظامی” یک گروه تروریستی را خواه حزب اله باشد و یا سپاه پاسداران، ممنوع اعلام کرد. اخیرا بریتانیا با ممنوع کردن کل حزب الله این نکته را مورد توجه قرار داد، در صورتی که تا پیش از این  فقط “شاخه سیاسی” این گروه معافیت داشت.

در ماه آوریل، آمریکا به طور رسمی سپاه پاسداران را در لیست گروه های تروریستی خود وارد کرد که “بنای بریث” کانادا و همچنین بسیاری از شهروندان ایرانی-کانادایی با استقبال از آن، خواستار پیروی آن از سوی دولت کانادا شدند. اما با وجود تصویب  قطعنامه پیشنهادی آقای جنیس در سال گذشته، موانع بوروکراتیک اقدام های مورد نظر در کانادا را به تاخیر انداخته است.

در سال ۲۰۱۲، روابط دیپلماتیک بین کانادا و جمهوری اسلامی ایران قطع گردید. این اقدام  برای اطمینان از اینکه کانادا با رژیم ظالمی که صلح جهانی را تهدید و برای بسیاری از شهروندان کانادایی خطرآفرین است، ضروری بود. اما این عمل در عین جزئی بودن گامی بسیار مهم بود. ما همچنان با فشار به دولت کانادا خواستار تصمیم نهایی دولت برای قرار دادن کامل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه های تروریستی هستیم. امنیت جوامع ما و همینطور همه ی شهروندان کانادایی به این مسئله وابسته است.

– مایکل ماستین مدیر اجرایی “بنای بریث” کانادا و آویده مطمئن فر رئیس شورای ایرانیان کانادایی (CIC) می باشند. این دو نویسنده کمال تشکر خود را از دیگر  نمایندگان ایرانی-کانادایی، آقایان رضا بنایی، افشین افشین جم و خانم نازنین افشین جم مک کی برای همیاری در تهیه این بیانیه  اعلام می دارند.

Michael Mostyn and Avideh Motmaen-Far

June 27, 2019