شهروند ـ در شهروند ستونی به معرفی ایرانیان موفق و دستاوردهایشان در ادبیات، ورزش، هنر، علم، سیاست و حرفه تخصصی شان در هر گوشه ی جهان، حتی در ایران اختصاص داده شده است. می دانیم که خبر بسیاری از موفقیت ها به رسانه ها راه پیدا نمی کند و تنها در جمع کوچک خانواده و آشنایان عنوان می شود، پس اگر فرد موفقی در اطراف خود می شناسید، لطفا به ما معرفی کنید. ما به دنبال مشهورترین ها نیستیم، اتفاقا یکی از اهدافمان این است که بتوانیم آنها را که تا کنون تلاش و خلاقیت و استعدادشان تغییری در زندگی خود و یا دیگران به وجود آورده، ولی دیده نشده اند، به دیگران معرفی کنیم.

در شماره های گذشته مهوش ثابت، آوا هما، سمیرامیس کیا، سونا مقدم، مهدی رضانیا، مریم حفیظی راد، سارا رحیمی، سعید ولدبیگی، نسرین متحده، سوسن رشیدی، بامداد اسماعیلی، عصمت صوفیه، کامران وفا، یارا شهیدی، سایه اسکای، مهران انوری، گلریز قهرمان، وحید رجب لو، شکوفه آذر، زهرا نعمتی، مریم ناظمی، مهسا قربانی، مینو اخترزند، بهروز بوچانی و آرش کمالی سروستانی را معرفی کردیم.

این هفته با بیتا دریاباری از چهره های فعال در حوزه ی فرهنگ و ادب ساکن آمریکا آشنا می شویم.

بیتا دریاباری، بنیانگذار مرکز برابری پارس و جایزه ی ادبی”بیتا “و حامی مالی برنامه‌های ایران‌شناسی دانشگاه استنفورد و دانشگاه کمبریج است.

بیتا، بهار سال۱۳۴۸(۱۹۶۹)در تهران از پدری دندانپزشک و مادری خانه‌دار به دنیا آمد. کودکی و نوجوانی اش با خواندن ادبیات فارسی بویژه اشعار رومی گذشت.

بیتا می گوید: «خانواده من فرهنگ دوست‌اند و با زنده‌یادان محمد معین و محمدعلی امیر جاهد خویشاوندی داریم. این‌ها، مرا به فرهنگ و هنر از دوران کودکی علاقه‌مند کرد.»

با وقوع جنگ، در ۱۶ سالگی ایران را به مقصد آمریکا ترک کرد و دبیرستان را در ایالت میزوری ادامه داد و بعد به دانشگاه ایالتی کالیفرنیا رفت. در رشته علوم کامپیوتر از این دانشگاه فارغ التحصیل شد و فوق لیسانسش را در رشته ی مدیریت ارتباطات از دانشگاه گلدن گیت سانفرانسیسکو دریافت کرد.

بیتا در سال ۱۹۹۱ با امید کردستانی بیزنس‌من صنعت فناوری(مدیر فعلی توئیتر) ازدواج کرد. آنها در سال ۲۰۰۸ جدا شدند. در نتیجه بیتا بخش بزرگی از سهام کردستانی در گوگل را به دست آورد. در سال ۲۰۰۹، دریاباری با رضا مالک ازدواج کرد.

بیتا یکی از چهره‌های موفق و مطرح سیلیکون ولی مرکز تجمع شرکت‌های فناوری در جنوب شرقی سانفرانسیسکو به شمارمی‌رود، اما او هرگز پیوند خود را با فرهنگ فارسی قطع نکرده و بخشی از ثروتش را صرف فرهنگ و ادب ایرانی می‌کند.

بیتا بنیاد وقف بیتا دریاباری را با هدف به‌کارگیری اساتید برجسته ادبیات فارسی در دانشگاه استنفورد آمریکا تأسیس کرد. او در سال ۲۰۰۸ حامی مالی استخدام استاد تمام وقت ادبیات فارسی در این دانشگاه شد و بودجه مالی پژوهش ایران شناسی برای کنفرانس ها و تدریس زبان فارسی را برعهده گرفت. بیتا دریاباری در سال ۲۰۰۸ همچنین جایزه ی ادبی بیتا را تأسیس کرد که این جایزه سالانه به نویسندگان فارسی زبان اهدا می شود. شهرنوش پارسی پور، گلی ترقی و مهشید امیرشاهی از جمله دریافت کنندگان این جایزه هستند.

دریاباری همچنین دو میلیون دلار برای گسترش مطالعات شاهنامه به بخش ایران‌شناسی دانشگاه کمبریج انگلستان هدیه کرد.

بیتا در این باره می گوید: «قرار است همه نسخه‌های شاهنامه از سراسر جهان گردآوری شود و پس از پژوهش، به‌صورت رایگان روی اینترنت منتشر شود.»

فعالیت‌های فرهنگی دریاباری به حمایت از مطالعات ایران‌شناسی محدود نمی‌شود. او بنیاد برابری پارس (Pars equality center)  را در سال ۲۰۱۰ در جهت حمایت از آمریکایی‌های ایرانی الاصل شامل مهاجران، پناهندگان و کسانی که در آمریکا به دنیا آمدند، تأسیس کرد. او همچنین با هدف پشتیبانی از حقوق زنان فلسطینی، بنیاد زن نمونه را در کرانه باختری رود اردن تأسیس کرد. دریاباری در افغانستان، پاکستان و بنگلادش نیز مدارس مجهز دخترانه متعددی به‌منظور توانمندسازی زنان احداث کرده است. دریاباری از زنان تأثیرگذار ایرانی در حوزه توانمند سازی زنان و پژوهش فرهنگ و هنر ایران و جهان است.

خدمات بیتا با جوایز و تقدیرنامه های جهانی به دیده گرفته شده از جمله جایزه خدمات عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۱۱ ،  EllisIsland Medal of Honor در سال ۲۰۱۲ و اخیرترین جایزه او World Affairs Council Honoree of the Year در سال ۲۰۱۵ است.