شهروند ـ درشهروند ستونی به معرفی ایرانیان موفق و دستاوردهایشان در ادبیات، ورزش، هنر، علم، سیاست و حرفه تخصصی شان در هر گوشه ی جهان، حتی در ایران اختصاص داده شده است. می دانیم که خبر بسیاری از موفقیت ها به رسانه ها راه پیدا نمی کند و تنها در جمع کوچک خانواده و آشنایان عنوان می شود، پس اگر فرد موفقی در اطراف خود می شناسید، لطفا به ما معرفی کنید. ما به دنبال مشهورترین ها نیستیم، اتفاقا یکی از اهدافمان این است که بتوانیم آنها را که تا کنون تلاش و خلاقیت و استعدادشان تغییری در زندگی خود و یا دیگران به وجود آورده، ولی دیده نشده اند، به دیگران معرفی کنیم.

در شماره های گذشته مهوش ثابت، آوا هما، سمیرامیس کیا، سونا مقدم، مهدی رضانیا، مریم حفیظی راد، سارا رحیمی، سعید ولدبیگی، نسرین متحده، سوسن رشیدی، بامداد اسماعیلی، عصمت صوفیه، کامران وفا، یارا شهیدی، سایه اسکای، مهران انوری، گلریز قهرمان، وحید رجب لو، شکوفه آذر، زهرا نعمتی، مریم ناظمی، مهسا قربانی، مینو اخترزند، بهروز بوچانی و آرش کمالی سروستانی، بیتا دریاباری، فرح کریمی، گلاره زاده، اشرف قندهاری(بهادرزاده)، تیمور الیاسی، اعضای تیم فوتسال زنان ایران، رضا مریدی، مریم طوسی، گلدی قمری، سیروس حبیب، پریسا تبریز، پی یر امیدیار، امیر خدیر، ساندر ترپهاوس، لیلا اسفندیاری، پیام اخوان، فاطمه معتمدی، دلارام جهانی، دارا بهمنش، مرضیه ابراهیمی، عبدالله رئیسی و لیلی آهی را معرفی کردیم.

این هفته شما را با علی صمدی احدی، فیلمساز موفق ایرانی ـ آلمانی آشنا می کنیم.

علی صمدی احدی در سال ۱۳۵۱ در تبریز زاده شده و تا ۱۳ سالگی در ایران زندگی کرده است. در زمان جنگ ایران و عراق هنگامی که ۱۳ ساله بود با خانواده به آلمان رفت و پناهنده شد.

در مصاحبه ی که با بامداد اسماعیلی در برنامه ی “چای برای تو” دارد از دلتنگی های اوایل اقامت در آلمان می گوید؛ زمانی که خانواده او را می گذارند و برمی گردند. می گوید آسمان دلگیر و بارانی شهر “برمن” او را به گریه انداخته و روزهای سختی را گذرانده است.

با تمام این احوال درسش را ادامه می دهد و بعد از دیپلم در رشته‌های جامعه‌شناسی و سینما و تلویزیون (ارتباطات بصری) تحصیل می کند. می گوید علاقه اش به سیاست در تصمیم گیری اش برای اینکه چه رشته ای بخواند تاثیر داشته. او پس از پایان تحصیل به عنوان فیلمساز و فیلمنامه‌نویس مستقل آغاز به کار کرد که تا امروز ادامه دارد.

علی صمدی تا سال ۲۰۰۴ که”بچه‌های گم‌شده” را ساخت همواره فیلم کوتاه و مستند می‌ساخت. مستند” بچه‌های گم‌شده” درباره ی زندگی سخت کودک سربازان شمال اوگاندا، مستند تلخ بسیار موفقی بود و جایزه‌هایی مانند جایزه فیلم سال آلمان را دریافت کرد. او پس از وقفه ‌ای سه ساله فیلم کمدی “سالامی علیکم” را درباره ی مهاجران ایرانی در آلمان ساخت که به گفته ی خودش برگرفته از تجربیات و زندگی شخصی‌اش در آلمان بود. صمدی احدی می‌گوید «تم فیلم بیشتر در مورد جستجوی وطن است. یک وطن جدید که در مورد خیلی از ایرانی‌های مقیم خارج از کشور، صادق است. دوره و زمانه گاهی آدم را مجبور می‌کند قبول کند جایی که زندگی می‌کند، وطن او شده است.»

او در پاسخ به بامداد که از او می پرسد واکنش ایرانیان پس از دیدن فیلم چه بود می گوید: «کلا دوست داشتند ولی همیشه افرادی هم هستند که می گویند چرا در مورد ما فیلم طنزآمیز درست کردی، ولی به نظر من تم هویت و وطن تمی ست که به قلب ربط داره و بهترین راهی که آدم میتونه قلب ها  را باز کنه، خنده است برای همین برام مهم بود که یک کمدی بسازم نه یک تراژدی»

در سال ۲۰۱۰ فیلم موج سبز The Green Wave را می سازد که ترکیبی از پویانمایی و فیلم مستند و درباره‌ی اتفاقات پیش و پس از انتخابات ریاست‌ جمهوری مناقشه‌ برانگیز۲۰۰۹ ایران است. این فیلم در جشنواره فیلم عفو بین الملل در تورنتو نیز به نمایش درآمد.

علی صمدی احدی در سال ۲۰۱۳ از سوی آکادمی هنرهای برلین برنده جایزه “هنر فیلم و رسانه‌ای” اعلام شد.

در سال ۲۰۱۵ یک معده درد او به تشخیص سرطان خون منجر شد که کل زندگی اش را به هم ریخت. او که به خاطر درمان های سرطان شکل ظاهری اش تغییر کرده، به بامداد می گوید، از سال ۲۰۱۵ مرگ به خانه ی ما اسباب کشی کرد. هر صبح که به آینه نگاه می کنم و می بینم دیگه چهره ام آن نیست که بود، می بینم این مسئله ی مرگ با من است.

در این مصاحبه بامداد همراه او به بیمارستان محل درمان علی می رود و با پزشک معالج او حرف می زند.

علی از فداکاری های همسرش در دوران بیماری اش می گوید و از اهدای سلول های بنیادی برادرش به خود. پزشک معالج پروسه ی درمان را طولانی و همراه با عوارض جانبی از جمله تیرگی شدید رنگ پوست توضیح می دهد.

علی در پاسخ به بامداد که می پرسد چگونه همچنان پر کار است، می گوید، اشعار مولانا به او کمک می کند. می گوید، این اشعار به من یاد میده که در لحظه باشم و از لحظات لذت ببرم.

علی صمدی علیرغم بیماری و مشکلات مربوط به آن دست از آفریدن نکشیده و تازه ترین فیلم او به نام Pettersson und Findus  از پنجشنبه گذشته ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۸ در سینماهای آلمان بر روی پرده رفته است. به گفته ی صمدی این یک داستان سوئدی ست که او بخش سوم آن را ساخته و در این بخش فیندوس دیگر بزرگ شده و خواسته هایی دارد. رکسانا صمدی، صداپیشه ی فیندوس در این فیلم است.

بامداد با او در شب اول نمایش فیلمش حضور پیدا می کند و شاهد تشویق های مردم می شود. در بیرون سالن از او می پرسد، اگر به آلمان نمی آمدی فکر می کنی چه کاره میشدی؟ و علی صادقانه می گوید، یا توی مغازه پدرم ابزارآلات می فروختم، یا شاید باید دکتر، مهندس می شدم.

گفتنی ست که سپتامبر ۲۰۱۷، جایزه انجمن کارگردانان آلمان، متروپولیس، در بخش فیلم کودکان به علی صمدی احدی به خاطر فیلم “پترسون و فیندوس” اهدا شد.

برای او آرزوی سلامتی و موفقیت های بیشتر داریم.

مصاحبه ی بامداد اسماعیلی با علی صمدی احدی را در صفحه فیسبوک WDRforyou  اینجا ببینید.