هاشم خواستار عضو کانون صنفی معلمان در مشهد ناپدید شده است

صدای امریکا: «هاشم خواستار»، عضو کانون صنفی معلمان مشهد از صبح روز اول آبان ماه ناپدید شده است. خانواده آقای خواستار تاکنون نتوانسته اند با او ارتباط برقرار کنند. همسر آقای خواستار می گوید که خودروی او در اطراف باغی در مشهد پیدا شده است.

این اولین بار نیست که در ایران فعالان صنفی و مدنی برای مدت زمان نامشخصی ناپدید می‌شوند. در روزهای گذشته هم «احمد عالی‌نژاد» فعال مدنی پس از ۲۰ روز بی خبری سر از زندان عادل آباد شیراز درآورد.

بعد از اعتصاب های سراسری معلمان در روزهای ۲۲ و ۲۳ مهرماه، برخوردهای امنیتی با این صنف شدت گرفته است به طوری که دستگاه‌های امنیتی تعدادی از معلمان را در شهرهای مختلف ایران احضار کردند و تعدادی دیگر در بازداشت به سر می برند.

برخوردهای امنیتی با معلمان باعث شد که ​کانون نویسندگان در بیانیه‌ای به احضار فعالان صنفی واکنش نشان دهد.ناپدید شدن «هاشم خواستار» در شرایطی است که چند روزی بیشتر از خبر قتل مرموز «فرشید هکی» فعال و پژوهشگر نمی‌گذرد. خبری که در اولین واکنش مسئولان، علت مرگ آقای هکی «خودسوزی» عنوان شد، اما پزشکی قانونی بعدا آن را رد کرد.

ناپدید شدن هاشم خواستار تقریبا همزمان شده با قتل و آتش زدن جنازه فرشید هکی، فعال مدافع حقوق بشر و محیط زیست که انعکاس گسترده‌ای در میان مردم داشته است.

سریالی شدن ماجرای برخوردهای امنیتی و قضایی و همچنین بی خبر و حتی کشته شدن فعالان مدنی باعث شده که برخی حوادث را یک رویه در «جمهوری اسلامی» توصیف کنند.

«محمد نوری زاد» فعال مدنی در ایران در مصاحبه با تلویزیون کلمه با بیان اینکه ربودن افراد و منتقل کردن آن‌ها به جاهای نامعلوم به یک رویه در ایران بدل شده است گفت «اتفاقی که برای فرشید هکی افتاد اتفاقی است که ممکن است برای هر معترضی بیفتد، اینجا هیچ نظامی برای امنیت افراد معترض وجود ندارد. یکی از فعالان محیط زیست خودکشانده شد و فرشید هکی خودسوزانده شد. ممکن است که چنین سرنوشتی برای ما پیش بیاید، اما با این حال ما به اعتراضات خود ادامه می دهیم چون باور داریم که جامعه ای که در آن اعتراض نباشد جامعه مرده است و ما خواستار جامعه زنده هستیم.»

بازداشت فعالان صنفی معلمان اعتراض نهادهای مدافع حقوق بشر و برخی تشکل های صنفی خارجی، از جمله پنج سندیکای کارگری فرانسه را در پی داشت.

چندی پیش وزارت خارجه آمریکا هم از اعتصاب سراسری معلمان و کامیون‌داران و حق مردم ایران برای بیان مسالمت آمیز خواسته هایشان حمایت کرد.

به گزارش سایت دماوند، صدیقه مالکی، همسر هاشم خواستار، خبر داده که اطلاعات سپاه بدون ارائه حکم، همسرش را بازداشت (ربوده) و بدون هیچ توضیحی او را در بند بیماران ممنوع‌ الملاقات بیمارستان روانپزشکی ابن سینای مشهد که مخصوص اختلالات روانیست بستری کرده‌ است.خانم مالکی می‌گوید که سپاه به او اجازه ملاقات با همسرش را نمی‌دهد.