افزایش سرسام آور قیمت ها، فقر،  بیکاری، و سرکوب تجمعات و اعتراضات باعث تشدید تنش ها در ایران شده است. خشم عمومی در واکنش به فشارهای اقتصادی و اجتماعی رو به فزونی است که در قالب اعتراضات کارگری و تجمعات خیابانی تبلور می یابد. معلمان مدارس، رانندگان کامیون ها، مغازه داران، کشاورزان و کارگران کارخانه های شکر و فولاد از جمله بخش های ناآرام جامعه ایران هستند که به اعتراضات ادامه داده، اعتصاب های بلند مدت به راه انداخته و تقاضاهایشان را به شکلی چشمگیر عنوان کرده اند.

در پی برگزاری تجمعات کارگری از سوی کارگران نیشکر هفت تپه، نزدیک به ۲۰ کارگر دستگیر شدند که از این تعداد حدود ۱۳ نفر از کارگران آزاد شدند اما هنوز اسماعیل بخشی، مسلم آرمند، حسن فاضلی، محمد خنیفری (کارگران نیشکر هفت تپه) و سپیده قلیان فعال مدنی در بازداشت به سر می برند.

 

 

 

به نقل از صدای امریکا، گزارش‌ها حاکی از آن است که دستگاه قضایی جمهوری اسلامی با آزادی بازداشت شدگان در تجمعات کارگران هفت‌تپه موافقت نکرده است.

پیش از این خبرگزاری ایلنا اعلام کرده بود که با موافقت دادستانی، ۴ کارگر بازداشت شده مجتمع کشت و صنعت هفت تپه به همراه یک خبرنگار خانم با قرار وثیقه آزاد شدند، اما کانال تلگرامی سندیکای کارگران هفت تپه این خبر را تکذیب کرد.

این سندیکا به نقل از فرزانه زیلابی، وکیل کارگران بازداشتی، نوشت «متاسفانه بر اساس تصمیم اخیر درباره پرونده‌های کارگران بازداشت شده، این پنج نفر تا اطلاع ثانوی در بازداشت می مانند.»

خانم زیلابی گفته است که به خاطر اتهام «اخلال در نظم» قرار بازداشت به کفالت تبدیل شده است و این چهار کارگر بازداشتی اتهام امنیتی دیگری نیز دارند که هنوز تعیین تکلیف نشده و باید تا زمان تکمیل تحقیقات در بازداشت بمانند.

ادامه بازداشت این افراد در شرایطی است که روز چهارشنبه کارگران و مردم شوش برای هفدهمین روز پیاپی مقابل فرمانداری این شهر تجمع کردند و خواستار آزادی زندانیان شدند.

 

 

 

 

حمایت از کارگران هفت تپه در داخل ایران نیز همچنان ادامه دارد. اتحادیه کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه روز سه‌شنبه در یک بیانیه‌ بازداشت کارگران نیشکر هفت تپه را محکوم کرد. پیش از این نیز معلمان، بازاریان و دانشجویان بازداشت کارگران را محکوم و اما از سوی دیگر گزارش ها حاکی از مسدود شدن حساب تعدادی از کارگران از سوی برخی بانک‌ها است. اتحادیه کارگران نیشکر هفت تپه گزارش داد که برخی از بانک‌های طرف قرارداد با شرکت نیشکر هفت تپه حساب‌های مشتریان خود را که از پرسنل نیشکر هفت تپه هستند مسدود کرده‌اند.

گفته می شود این بانک‌ها به علت پرداخت نشدن اقساط وام از سوی کارگران، که حقوق خود را در چند ماه اخیر دریافت نکرده اند، حساب‌های آن‌ها را مسدود کرده‌اند. این در شرایطی است که دسترسی کارگران به یارانه نقدی از طریق حساب بانکی‌شان بوده است.

هدر ناوئرت سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده نیز روز سه شنبه در توئیتی ضمن حمایت از کارگران معترض شرکت هفت تپه در خوزستان، به رهبر جمهوری اسلامی یادآور شد که در یک «دموکراسی واقعی»، اعتراض مسالمت آمیز کارگران با بازداشت و دستگیری مواجه نمی شود.

حدود چهار هزار نفر به صورت رسمی، پیمانی، قراردادی و پیمانکاری در بخش‌های مختلف شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه مشغول کار هستند.کارگران این واحد تولیدی در یک سال گذشته نیز در اعتراض به وضعیت صنفی خود، بارها دست به تجمع اعتراضی زده بود.​

 

 

 

کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در هفته‌های اخیر به دلیل پرداخت نشدن چهار ماه حقوق، با حضور در محل شرکت و فرمانداری شوش خواستار پرداخت حقوق معوقه خود شدند. این در شرایطی است که مقامات قضایی ایران اعلام کردند مدیرعامل شرکت «کشت و صنعت هفت‌تپه» فراری است و اصلا زندان نیست که فرصتی به او داده شود تا مشکلات را حل کند.​

شرکت نیشکر هفت‌تپه از قدیمی‌ترین کارخانه‌های تولید شکر در ایران است. این شرکت در آذرماه ۱۳۴۰ با بیش از ۲۰۰ هکتار سطح زیر کشت و تولید ۱۲ هزار و ۶۰۰ تن شکر آغاز به کار کرد و هم‌اکنون با بیش از ۷۰۰۰ هکتار برداشت محصول و بیش از ۳۰۰۰ هکتار کشت جدید مشغول به کار است. این شرکت در ۱۴ کیلومتری شهر شوش قرار دارد و از مهم‌ترین قطب‌های اشتغال‌زایی استان خوزستان محسوب می‌شود، اما تغییراتی که از سال ۱۳۹۴ در مالکیت این شرکت ایجاد شد، مشکلاتی را برای کارگران پدید آورد که تا به‌حال چندین‌بار منجر به اعتراضات گسترده کارگران شده است. اصلی‌ترین اعتراض کارگران این شرکت به تأخیر چند ماهه در پرداخت دستمزدهاست.