شاید در بسیاری از جوامع، پرداختن به موضوع سلامت جنسی برای افراد مبتلا به سرطان، چندان اولویت تلقی نشود اما نباید فراموش کرد علاوه بر افزایش بروز سرطان در جهان (یعنی موارد جدید بیماری)، کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان (که البته سهم عمده آن مربوط به کشورهای توسعه یافته است) و امکان بالقوه درمان نسبتا قطعی برخی سرطان‌ها، موضوع سلامت جنسی در این بیماران را به یک موضوع مرتبط با سلامت همگانی تبدیل کرده است.

 

احتمال درگیری با سرطان در طول عمر، برای مردان ۴۶ درصد و برای زنان ۳۸ درصد است. از طرفی در اقدام‌های درمانی برای این بیماران اغلب افزودن بر طول عمر بیش از هرچیزی مورد تاکید بوده است در حالی که سرطان، علاوه بر کمیت، بر کیفیت زندگی و جایگاه خانوادگی و اجتماعی فرد نیز تاثیر می‌گذارد، بویژه بیماران جوان‌تر، چون با تغییر جدی در سبک زندگی و فعالیت‌های روزمره Life Style مواجه میشوند، مشکلات بیشتری را تجربه میکنند و خوشبختانه به مشاوره هم بهتر جواب می دهند.

 

 

علاوه بر بیماری، عوارض درمان‌های متداول برای سرطان نیز بر عملکرد روابط زناشویی افراد تاثیر می‌گذارد. به راستی در انتخاب مشاوره های درمانی باید در مورد حفظ یا برقراری مجدد صمیمیت و رابطه زناشویی رضایت‌بخش، حساس بود. وقتی یکی از همسران دچار سرطان می‌شود، حفظ این جنبه از زندگی از لحاظ هیجانی، عاطفی و همچنین فیزیکی بسیار با اهمیت است.

 

 

هر دو طرف رابطه، باید توجیه شوند که روابط زناشویی تنها محدود به انجام نزدیکی نیست، بلکه به همه احساسات و نحوه بیان هیجانات جنسی هم مربوط می شود. زوج باید مشاوره دریافت کنند که کماکان می‌توانند از روابط عاطفی و فیزیکی لذت ببرند و البته لازم است حتی با کمی خلاقیت و نوآوری، تعامل جنسی خود را ارتقا بخشند و به‌ جای محدودیت‌ها، بر توانمندیهای حفظ‌ شده تمرکز کنند و به تقویت اعتماد به‌ نفس خود بپردازند اما متاسفانه همانطور که اغلب این بیماران به ملاحظات سلامت روانی خود کم‌ توجه هستند درخصوص سلامت جنسی خود نیز معمولا به دنبال دریافت کمک نیستند.

 

 

مطالعات نشان می‌دهند ۷ درصد از زنان مبتلا به سرطان سینه به دنبال حل مشکلات جنسی خود رفته‌اند، در حالی که ۴۲ درصد از آنها به ‌رغم تمایل به دریافت مشاوره نتوانستند یا نمی‌دانستند که باید به کجا مراجعه کنند. این تمایل در گروه سنی ۱۸ تا ۴۷ سال بیشتر بوده است. سرطان در زنان به دلایل گوناگون از جمله دلایل جسمی مثل تغییر در آناتومی و شکل ظاهری بدن و همچنین تغییر کارکرد در فیزیولوژی طبیعی بدن، دلایل روان‌شناختی و شرایطی مانند اضطراب، خشم، افسردگی و دلایل اجتماعی مثل تغییر در جایگاه و نقش‌های خانوادگی و کاری در جامعه می‌تواند زندگی جنسی فرد را تحت‌ تاثیر قرار دهد.

 

احساس تهوع و همچنین خستگی از عوارض شایع درمان‌هاست که می‌تواند بر عملکرد جنسی افراد تاثیر منفی بگذارد.  تغییرات آناتومیک مثلا به دنبال جراحی پستان یا ریزش مو و… می‌تواند با آسیب به تصویر بدنی فرد از اعتماد به ‌نفس او بکاهد. به ویژه اگر توجه داشته باشیم عضوی مثل پستان به نوعی با هویت و احساس زنانگی فرد در ارتباط است.

 

در برخی بیماران دچار سرطان سینه، پزشکان ناچار هستند دسترسی بافت‌های بدن به هورمون استروژن را تا حد ممکن محدود کنند. این موضوع می‌تواند روی عملکرد جنسی‌شان تاثیر بگذارد ولی این مشکلات اغلب قابل‌کنترل هستند. برخلاف برخی باورهای نادرست، داشتن روابط جنسی در این بیماران به هیچ‌وجه سطح استروژن را بالا نمی‌برد و کاملا بی‌خطر است.

 

پیشنهاد بیمه های سلامتی نظیر تکمیلی ( دارو، دندان، فیزیوتراپی، ماساژتراپی و ….)  بیماری های سخت، ناتوانی جسمی و از کارافتادگی و مراقبت ویژه می تواند سطح و نوع زندگیLife style  افراد را در زمان نیاز محفوظ بدارد.

از خوانندگان و علاقمندان دعوت به عمل می آوریم که تجربه های خوب و بد خود را پیرامون بیمه با ما در میان بگذارند. مطالب این مقالات صرفن در جهت اطلاع رسانی می باشد و به هیچ عنوان جایگزین مشاوره با متخصصین مربوطه نمی شود.

شماره تماس شرکت ۹۰۵۳۷۰۰۰۱۱  و news@insufin.com   جوابگوی سوالات شما عزیزان میباشد. از طریق وبسایت های شرکت و همچنین وبلاگ و رسانه های اجتماعی ما را دنبال کنید.

    www.insufin.com  www.sherkatebimeh.com

www.youtube.com/sherkatbimeh   www.facebook.com/Insufin

محمد رحیمیان کارشناس ارشد بیمه و سرمایه گذاری و عضو رسمی مشاوران متخصص بیمه و امور مالی کانادا به  شماره ثبت ۲۰۶۵۸۱۷ است.