شهروند- غار کشف شده در دره ای دوردست در استان بریتیش کلمبیا ممکن است بزرگترین غار کانادا باشد. این غار ضمن پرواز کاری چندتن از کارکنان وزارت محیط زیست این استان در ماه مارس امسال  در ناحیه ی شمالشرقی پارک جنگلی ولز گری (Wells Gray) دیده شد.

 

کاترین هیکسون، زمین شناس، اولین فردی بود که در ماه سپتامبر امسال به درون غار رفت و در همان زمان اعلام کرد که این کشف می تواند فصل جدیدی را در کاوش غار در کانادا رقم بزند.

پیش از ورود به غار هیکسون و چند تن از محققان ماهها بر روی صخره های اطراف این غار تحقیق کردند و شرایط را بررسی کردند. دهانه ی غار حدود ۱۰۰ متر طول و ۶۰ متر عرض دارد. به دلیل وجود بخارات آب حاصل از یک آبشار عمق این غار به دقت قابل اندازه گیری نیست اما آزمایشات اولیه نشان می دهد که این غار حداقل ۱۳۵ متر عمق دارد.

به گفته ی هیکسون این غار در منطقه ای کشف شده است که وجود این غارها بسیار بعید است و به این لحاظ بسیار حائز اهمیت است. افرادی که برای اولین بار این غار را از داخل هلی کوپتر دیدند به دلیل شباهتش به لانه ی sarlacc، یکی از موجودات جنگ ستارگان، آنها را ” Sarlacc’s Pit” نامیدند. اما هیکسون می گوید که نام رسمی این غار بعد از مشورت با بومیان این منطقه انتخاب و اعلام خواهد شد.

این غار هزاران سال پیش در زیر یخچالهای زیر زمینی شکل گرفته است و فعلا نمی توان به صورت دقیق سن این غار را اندازه گرفت. بررسی های این غار و شناخت ابعاد مختلف آن ادامه خواهد داشت.