شهروند- شورش های خیابانی در پاریس، پایتخت فرانسه، که با نام “جلیقه ی زرد” و از تاریخ ۱۷ نوامبر شروع شد، بالا گرفته است و امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، را مجبور به ملاقاتی ضروری و امنیتی با مقامات دولتی کرده است. این جنبش که به دلیل بالا رفتن قیمت بنزین شروع شد، هم اکنون طیف های وسیع و گسترده ای از مردم با دیدهای سیاسی گوناگون را با خود همراه کرده است.

دوشنبه دانش آموزان و دانشجویان نیز به این جنبش پیوستند و بسیاری از خیابان های معروف و توریستی پاریس بسته شد. تاکنون ۱۳۰ نفر مجروح شده و ۴۱۲ نفر دستگیر شده اند.

پلیس فرانسه برای مقابله با شورشیان از گاز اشک آور و فشار آب استفاده می کند. این افراد به سیاست های امانوئل ماکرون معترضند و می گویند ماکرون به مردم و نیازهایشان توجهی ندارد و مردم به لحاظ اقتصادی دچار مشکلات فراوانی هستند و نیاز دارند که به آنها توجه شود و به نیازهایشان پاسخ داده شود.

دانشجویان به تغییر شرایط آموزشی معترضند و از این فرصت استفاده کرده اند تا برای مطالباتشان به خیابان بیایند. امانوئل ماکرون که به تازگی از اجلاس گروه ۲۰ در آرژانتین بازگشته است مجبور به ملاقاتی ضروری و امنیتی با مقامات دولتی شده است. هنوز در پاریس موقعیت اضطراری اعلام نشده است. معترضان از ماکرون می خواهند که به میان مردم بیاید و به مشکلاتشان رسیدگی کند.