شهروند- بسیاری از شهروندان آمریکایی ساکن کانادا مجبور هستند در هر دو کشور کانادا و آمریکا مالیات درآمد خود را پرداخت کنند. آمریکا جزو معدود کشورهایی است که بر اساس شهروندی افراد و بدون توجه به محل اقامت، از افراد مالیات دریافت می کند. اما لایحه ای قانونی به مجلس نمایندگان امریکا فرستاده شد که در صورت تصویب نهایی به کمک شهروندان آمریکا مقیم کانادا خواهد آمد و آنها را از پرداخت مالیات به ایالات متحده معاف خواهد کرد.

این لایحه ی قانونی که Tax Fairness for Americans Abroad نام دارد، بار مالیاتی سنگینی را از گردن امریکاییان خارج از ایالات متحده خواهد برداشت. این بار مالیاتی نه تنها برای شهروندان آمریکایی بسیار هزینه بر است، بلکه باعث شده است اغلب کمپانی ها از استخدام شهروندان این کشور امتناع کنند. این قانون البته تنها برای درآمد حاصل از منابع خارج از آمریکا است.

شهروندان آمریکا همچنان باید برای درآمدی که از منابع آمریکایی کسب می کنند مالیات پرداخت کنند. بسیاری از شهروندان آمریکا در خاک کانادا قامت دارند و بسیاری از آنها شهروندان تصادفی نامیده می شوند و از اینکه در خاک امریکا و یا در مرز این کشور متولد شده اند اطلاعی ندارند و این مالیات اصلا برای آنها عادلانه نیست.