شهروند- منابع خبری و برخی مقامات کانادایی تایید کرده اند که کانادا در پاییز سال گذشته میزبان مقامات بلندپایه ی کره ی شمالی در خاک کانادا بوده است. این جلسات سری برای بررسی روند کنارگذاری انرژی هسته ای و مسایل حقوق بشری در کره ی شمالی برگزار شده است.

به گزارش شبکه ی خبری سی بی سی در اواخر ماه سپتامبر ۲۰۱۸ ، پنج تن از مقامات بلند پایه ی کره ی شمالی به کانادا آمده اند و در طی چندین نشست با مقامات کانادایی دیدار و گفتگو کرده اند.

هنوز چگونگی برگزاری و مقدمات این جلسات اعلام نشده است اما مقامات کانادایی می گویند که از نتایج مذاکرات راضی اند و این مذاکرات رو در رو روند حل  و فصل مسایل حقوق بشری و انرژی هسته ای در کره ی شمالی را تسریع خواهد کرد. این اتفاق همیشگی نیست و شاید تنها یک بار اتفاق بیفتد. همچنین منابع خبری به نقل از مقامات کانادایی می گویند که این نشست ها به معنی تغییر روابط کانادا و کره ی شمالی نیست و روابط دیپلماتیک همچنان مسیر و روند خودش را طی می کند. کانادا به تازگی تحریم های ویژه ای برای کره ی شمالی در نظر گرفته است و از این تحریم ها و پافشاری بر سر رفع مسایل حقوق بشری کوتاه نخواهد آمد.