شهروند- بعد از انتشار مقاله ای در روزنامه ی گلوب اند میل مبنی بر درخواست رسمی دولت ایالات متحده ی آمریکا به استرداد منگ وانژو (Meng Wanzhou)  از کانادا، یکی از مقامات دولت چین میگوید که هردوکشور کانادا و آمریکا از سیستم استرداد مجرم سو استفاده کرده اند.

منگ وانژو ، مدیر مالی ۴۶ ساله ی شرکت هوآوی در ماه دسامبر ۲۰۱۸ در استان بریتیش کلمبیا کانادا به دستور مقامات آمریکایی و به کمک کانادا دستگیر شد. این خانم متهم است که با دور زدن تحریم های آمریکا علیه ایران کمک کرده است. خانم وانژو بعد از ۵ روز دادگاهی به قرار وثیقه ی ۱۰ میلیون دلاری و با شرایطی ویژه آزاد شد. یکی از این شرایط این است که خانم وانژو باید در طی ساعت مشخصی در خانه باشد و همیشه رفت و آمد هاش کنترل میشود.

آمریکا تا تاریخ ۳۰ ام ژانویه مهلت دارد تا درخواست رسمی استرداد وانژو را از کانادا به مقامات کانادایی ارائه دهد. این موضوع مقامات چینی را بسیار نگران و ناراحت کرده است و می گویند جبران خواهند کرد.

به تازگی یک دیپلمات و تاجر کانادایی در چین به جرمی نامشخص دستگیر شده اند و دولت کانادا در تلاش است تا به کمک مقامات بین المللی از وضعیت آنها آگاه شده و در آزاد شدن شان می کوشد. کریستیا فریلند، وزیر امور خارجه ی کانادا، در سخنرانی اش اعلام کرد که کانادا اصلا پیگیر استرداد خانم وانژو به آمریکا نیست و آمریکا بر اساس قوانین و سیستم اداری خودش عمل می کند. آمریکا نیز در این میان از ادامه ی کمک و حمایت کانادا در این پرونده تشکر و قدردانی کرد.