خبرگزاری هرانا – صبح روز چهارشنبه (۱۰بهمن)، جلسه دادگاه متهمان پرونده موسوم به “فعالان محیط زیست” بازداشتی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی و با حضور مستشار دادگاه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، صبح امروز چهارشنبه ۱۰ بهمن‌ماه ۱۳۹۷، خبرگزاری میزان نزدیک به قوه قضائیه ایران از برگزاری جلسه غیرعلنی ۸ متهم “پرونده فعالان محیط زیستی بازداشتی” در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به اتهام «جاسوسی از مراکز نظامی ایران» خبر داد.

بنا بر این گزارش در این جلسه از دادگاه که «وکلای تعیینی» متهمان نیز در آن حضور داشتند، نماینده دادستان تهران بخشی از کیفرخواست پرونده را قرائت کرد.

از سوی دیگر محمد حسین آقاسی، وکیل سام رجبی به خبرگزاری ایرنا گفته است که شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست ابوالقاسم صلواتی بدون اینکه موکلم مرا عزل کند از حضور من در دادگاه خودداری کرد و دادگاه با حضور وکلای مورد تایید قوه قضاییه برگزار شد.”

به گفته آقای آقاسی خانواده این افراد  تا پیش از جلسه امروز از برگزاری دادگاه اطلاع نداشتند و “فقط می دانستند دادگاه، متهمان را احضار کرده اما علت احضار مشخص نبود”.

روز گذشته ۹ بهمن‌ماه محمدحسین آقاسی وکیل مدافع دو تن از متهمان پرونده محیط زیستی بازداشتی از احضار مجدد این افراد به دادگاه خبر داده و گفته بود: بنابر اعلام خانواده‌های متهمان پرونده محیط زیست، دادگاه آنها را برای امروز (چهارشنبه) ۱۰ بهمن‌ماه احضار کرده است.

پرونده موسوم به فعالان محیط زیست، هشت متهم دارد که برای چهار نفر به اتهام افساد فی الارض، سه نفر به اتهام جاسوسی و یک نفر هم به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، کیفرخواست صادر شده است. اتهام چهار متهم این پرونده در ابتدا جاسوسی بود که بعد به افساد فی الارض تغییر کرد.

محمدحسین آغاسی پیشتر در تاریخ ۱۲ دی‌ماه از صدور کیفرخواست برای سه تن از متهمان پرونده موسوم به فعالان محیط زیست خبر داده و گفته بود: “روز گذشته ۳ تن از متهمان پرونده  فعالان محیط زیست به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران احضار و کیفرخواست صادره از سوی دادسرا به آنها ابلاغ شد”.

آقای آقاسی در تاریخ ۱۶ آذرماه از ارجاع پرونده دو تن از موکلین خود به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران خبر داده و گفته بود “برای دفاع از یکی از موکلین خود در دادسرا حاضر شدم و دفاع کردم. یکی دیگر از موکلینم را هم علی رغم اینکه وکالت دارم، هنوز دادگاه نپذیرفته که به پرونده ورود کنم و برای ایشان وکیل تسخیری گرفته‌اند”.

این وکیل دادگستری در مهرماه سال جاری نیز اعلام کرده بود: “واقعیت این است که دادستان از بازپرس پرونده خواسته تا اتهام افساد فی‌الارض را به ۵ نفر از متهمان این پرونده تفهیم کند و بازپرس هم پذیرفته است”.

خانواده‌های فعالان محیط زیست بازداشت‌شده در ایران نیز در آبان‌ماه در نامه‌ای به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اتهامات علیه فرزندان خود را “باورنکردنی” خوانده و درخواست دادرسی عادلانه کرده‌اند. آنها همچنین خواستار رفع محدودیت‌ها برای دسترسی به وکیل شده‌اند.

یک سال از بازداشت مراد طاهباز، سام رجبی، امیرحسین خالقی، هومن جوکار، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، طاهر قدیریان و عبدالرضا کوهپایه، فعالان محیط زیستی در ایران گذشته است؛ با اینکه وزارت اطلاعات و سازمان محیط زیست بارها تاکید کرده‌اند که این بازداشت شدگان بی گناه هستند، اما قوه قضاییه ایران همچنان اصرار بر گناه کار بودن این افراد دارد و همچنان این افراد در بازداشت به سر می‌برند.

علاوه بر این افراد، مرتضی آریانژاد، کاووس سیدامامی، حسن راغ، عارف زارع، حسن زارع و علیرضا فرهادزاده ۶ تن دیگر از کارشناسان حیات وحش و فعالان محیط زیست ایران هستند که در ماه‌های پایانی سال گذشته به اتهام مرتبط بودن با یک پرونده جاسوسی بازداشت شده بودند. دو هفته بعد از بازداشت به خانواده کاووس سیدامامی اطلاع داده شد که او در زندان جان باخته است.