کودکان به شکل های مختلف عشق و علاقه خودشان را به دیگران ابراز می کنند و در بیشتر مواقع انتظار دارند که محبت را به گونه ای دریافت کنند که خودشان علاقه شان را نشان می دهند. آگاه شدن از زبان عشق فرزندانمان به ما کمک می کند که آنها را بهتر درک کنیم و رابطه صمیمانه تر و نزدیک تری با یکدیگر برقرار کنیم. بر اساس یافته های چاپمن انسان ها به پنج زبان عشق خود را نشان می دهند. این زبان‌ها عبارت‌اند از:

۱- تماس و محبت فیزیکی:‌ برای نشان دادن محبت و عشقتان به این کودکان آن ها به تماس های فیزیکی نیاز دارند برای نمونه: در آغوش کشیده شدن، گرفتن دستها، ماساژدادن و نوازش صورت. برای کودکان بزرگتر حتی  دست روی شانه گذاشتن هم می تواند حس خوشایندی در آنها ایجاد کند. می توانید زمانی که به فرزندتان می گویید که دوستش دارید دستش را به آرامی فشار دهید، با فاصله کم و نزدیک با او قدم بزنید و شانه هایش را ماساژ بدهید .  در دسترس بودن برای کودکانی که زبان عشقشان تماس فیزیکی است بسیار حایز اهمیت است و بی توجهی و طرد  می تواند  تخریبگر باشد.

۲-  کلام تاییدآمیز:‌ در این کودکان کلمات مهربانانه، تشویقی، و مثبت احساس عشق و دوست داشتن ایجاد می کند. در واقع کلمات مثبت  در این کودکان احساس امنیت و ارزش ایجاد می کنند. هنگام صحبت با این کودکان مدام از جملاتی پر محبت استفاده کنید مانند: ‌دوستت دارم! حواسم به توست! عاشق صورت ات هستم! این کودکان را با توصیفات مهرآمیز صدا کنید مثلا :‌ پسر با هوش من! زیبای من! دختر قند و عسلم! زمانی که فرزندتان اشتباهی می کند حتما از نیت خوب او و روحیه قوی اش تمجید کنید. برروی سنگ های کوچک صفات مثبت او را بنویسید و اجازه دهید سنگ ها را با خود جهت یادآوری نگه دارد. برایش نامه های کوتاه با متن های تشویقی و مثبت بنویسید برای نمونه:‌ تو برای من بسیار مهم هستی! تو همیشه تلاشت را می کنی! ممنون که هستی!

۳-  کمک کردن:‌ کودکی که زبان عشق اش “کمک کردن” است می خواهد چنین کلماتی را بشنود: “اجازه بده در تکالیفت کمکت کنم”، “‌بذار غذای مورد علاقه ات رو درست کنم”، “بیا با هم اتاقت رو مرتب کنیم.”

برای کودکان کوچک تر به جای آن که آن ها را تنها برای خواب به اتاقشان بفرستید، بغلشان کنید و روی تخت بگذاریدشان و پتو را رویشان بندازید. برایشان غذای مورد علاقه شان را تهیه کنید، یا آنها را به محل های مورد علاقه شان ببرید. در تکالیف مدرسه به او کمک کنید و به او فعالیت جدیدی یاد دهید.  با یکدیگر لیست فعالیت ها و چیزهایی را که دوست دارد بنویسید، او را در انجام کارها در حد سنش مشارکت دهید و هر از گاهی او را سورپرایز کنید.

۴- وقت‌گذاشتن برای همدیگر:‌ در این کودکان بهترین شیوه ی بیان عشق، “توجه کامل” است. در نتیجه زمانی که فرزندتان می خواهد با شما صحبت کند یا با شما وقت بگذراند سعی کنید در فعالیت دیگری درگیر نباشید مثلا گوشی تلفن خود را کنار بگذارید یا تلویزیون را خاموش کنید و با توجه کامل به او گوش فرا دهید از آنجا که در این کودکان درست گوش ندادن، می تواند بسیار آزاردهنده باشد. با فرزندتان فعالیت های دو نفره و اختصاصی انجام دهید مثلا با یکدیگر به تماشای ستاره ها بپردازید، با یکدیگر به رستوران بروید یا دفتر خاطرات بنویسید و او را به پارک ببرد.  هنگام صحبت با فرزندتان همیشه تماس چشمی برقرار کنید و بگذارید او بفهمد که تمام توجه تان به اوست.

۵- دریافت هدیه:‌ برای این کودک دریافت هدیۀ مناسب نشان دهندۀ توجه و مراقبت و ارزش قائل شدن است. تهیه کردن کادوهای کوچک و حتی ارزان با توجه به علاقه کودکتان به او نشان می دهد که شما او را دوست می دارید. برای کودکان کوچکتر دادن برچسب های تشویقی بسیار روش موثری است. می توانید عکس فرزندتان را در حالی که مشغول انجام کار مورد علاقه اش است قاب کنید و به او هدیه دهید. فراموش کردن تاریخ تولد یا روزهای مهم و یا تهیه کادوی شتابزده برای این کودکان بسیار ناراحت کننده است.

فرزند شما ممکن است چند زبان عشق داشته باشد ولی معمولا کودکان یک یا دو زبان اصلی عشق دارند. دانستن زبان عشق فرزندانتان به شما کمک می کند که رابطه عمیق تری با یکدیگر داشته باشید. هنگامی که با زبان عشق فرزندتان محبت حود را نشان می دهید، إحساس با ارزش بودن می کند و در نتیجه اعتماد بنفس و عزت نفس بیشتری خواهد داشت.

آریانا ادیب راد

Certified life coach for children and youth