دلایل متفاوتی وجود  دارد که ممکن است نیاز باشد بروکر خود را از خسارتی چون دزدی- آبدیدگی- آتش سوزی- دودزدگی- ضایعات ناشی از باران و برف – طوفان- مسئولیت حاصله از مصدوم شدن شخص ثالث در محوطه منرل یا خسارت مالی به ایشان و برخورد اجسام از قبیل اتومبیل به منزل خود مطلع کنید، در این مواقع است که نیاز است به نکات کلیدی زیر توجه ویژه نمایید:

۱- شرکتهای بیمه طبق قوانین جاری مجاز هستند بعد از مطلع شدن از خسارات و میزان آن به ۳ روش آن را تامین نمایند یا به حالت قبل از خسارت برگردانند که عبارتست از : تعمیر- تعویض قطعات یا تعویض کل مال بیمه شده با نو و یا پرداخت مبلغ دلاری آن به بیمه گذار (خریدار بیمه) پس بایستی توجه کرد این حق مسلم بیمه گر (شرکت بیمه) است تا روش تسویه خسارت را انتخاب نماید.

۲- اولین کاری که انجام می دهید اطلاع به بروکر بیمه/شرکت بیمه است تا ایشان با توجه به تبحر حرفه ای شما را راهنمایی نمایند. معمولا یک شماره برای خسارات به صورت ۲۴ ساعته باز است که شما می توانید با آن تماس بگیرید.

۳- حتی المقدور از صحنه حادثه و موارد خسارت دیده عکس و فیلم تهیه نمایید تا بتوانید آنها را به برآورد کننده خسارت منتقل کنید. اگر مدارک خرید یا هزینه تعمیرات و بهینه سازی منزل را هم داشته باشید بسیار چاره ساز است.

۴- اگر بعد از خسارت شرایط منزل مسکونی یا آپارتمان شما قابلیت سکونت ندارد، از بروکر خود بخواهید تا با شرکت بیمه صحبت کند و سریعا شما را به یک هتل یا منازل اجاره ای به خرج خودشان منتقل نمایند. این پوشش بیمه ای در زمره مواردی است که حق شماست تا از آن استفاده نمایید.

۵- در اولین ساعات بعد از اعلام خسارت، فردی (برآورد کننده خسارت) از طرف شرکت بیمه با شما تماس می گیرد تا میزان و نحوه خسارت را محاسبه و طی گزارشی شرکت بیمه را مطلع نماید حتما با کمک بروکر خود تمامی اطلاعات خواسته شده را در اختیار نامبرده قرار دهید. تأکید مجدد می شود تا بروکر خود را از این پروسه محروم نکنید که به نفع شما نخواهد بود.

۶- شرکت بیمه فرمی را برای شما ارسال می نماید که به “اثبات کننده خسارت” معروف است. تمامی مواردی که خسارت دیده به همراه لیست مبلغ را یادداشت و به همراه مدارک مثبته (از قبیل فاکتور خرید) برای ایشان ارسال کنید. توجه داشته باشید که اصلا خسارت را بیشتر از مبلغ واقعی اعلام نفرمایید چون در محاسبات فنی بیمه به ضرر شما تمام می شود به این معنی که اگر جنسی که خسارت دیده و در بیمه نامه ۱۰۰۰ دلار بیمه شده در لیست خسارت ۲۰۰۰ دلار اعلام کنید، آن موقع شرکت بیمه می تواند ادعا کند که مال را به کمتر از قیمت واقعی بیمه کرده اید و ایشان هم مطابق با تعهدشان مثلا نصف خسارت را می پردازند.

۷- در هر بیمه نامه ای مبلغی به عنوان “دیداکتبل” یا اصطلاحا فرانشیز وجود دارد که پرداختش در تعهد شرکت بیمه نیست. این مبلغ که می تواند ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ دلار در منازل مسکونی باشد، مبلغی است که بایستی از منابع مالی خودتان جبران شود.

۸- در صورت مشاهده هر گونه تقلب بیمه ای یا اگر اجحافی از طرف شخصی صورت پذیرفته که متوجه سوء استفاده بیمه ای شده اید حتما مورد را به مراکز زیراطلاع دهید.

شاد و سربلند و موفق باشید.

Contact the Canadian Anti-Fraud Centre at 1-888-495-8501 or info@antifraudcentre.ca ​

If you live in Ontario, contact the Complaints and Investigations department of the Registered Insurance Brokers of Ontario (RIBO) at 416-365-1900 or 1-800-265-3097.