امروزه همه ما شاهد به هم ریختن وضع آب و هوا هستیم. بیم آن می رود که تغییر پیشرونده آب و هوا در آینده نه چندان دور زندگی انسان را بر روی زمین غیر ممکن کند. دانشمندان متّفق القولند که این حوادث ناشی از مصرف انرژی فسیلی توسط انسان است. زمین تنها کره ایست که به آن دسترسی داریم. قابل زندگی ماندن آن درجه اول اهمیت را دارد. این مهمترین چالشی است که در برابر ماست.  بنابراین ضروری است که مصرف انرژی فسیلی را حتی الامکان کاهش دهیم.

در این میان نقش دولت در رهبری یک حرکت همگانی حیاتی است.

دولت لیبرال کانادا اهمیت موضوع را درک می کند و به این علت قوانین مهمی جهت محدود کردن مصرف سوخت فسیلی مانند مالیات بر کربن وضع کرده است. دولت لیبرال انتاریو نیز اقدامات عمده ای به منظور کاهش مصرف سوخت فسیلی انجام داده است. بستن نیروگاه های ذغالی در انتاریو یکی از  قدم های تحسین برانگیز این دولت است. انتخاب کپ اند ترید که به تجربه موثرترین روش کاهش سوخت فسیلی ست حرکت دیگری است که دولت انتاریو آن را دنبال می کند.

از طرف دیگر سیاستمداران غیر مسئول که فقط به دنبال منافع زودگذر خود و حامیانشان هستند، با بی توجهی به مسئله محیط زیست می توانند نوع بشر را به نابودی بکشانند.

 برای مثال دولت محافظه کار استفن هارپر در طی هشت سال که در قدرت بود به منظور حمایت از کمپانی های تولیدکننده سوخت فسیلی، نه تنها در این راه قدمی برنداشت، بلکه در نشست های بین المللی به بهانه های مختلف تصویب یک عهدنامه جهانی را به تعویق انداخت. به جرأت میتوان گفت که ضربه ای که او به نوع بشر زد هیچ کس دیگر در طول تاریخ وارد نکرده است.

اکنون محافظه کاران امریکا به رهبری دونالد ترامپ با بی توجهی کامل به اضمحلال محیط زیست سعی در خنثی کردن معاهده بین المللی پاریس دارند.

برای حفظ یک زمین قابل زیست امروز همه ما باید در کاهش دادن مصرف سوخت فسیلی فعال باشیم.

یکی از اقدامات دولت لیبرال انتاریو برای تشویق اهالی به صرفه جوئی در مصرف انرژی در منازل وضع  برنامه ای با بودجه صد میلیون دلار است. طی این برنامه مبالغی به صورت نقد در اختیار افرادی قرار می گیرد که مصرف انرژی خانه هایشان را کاهش دهند. اقداماتی که افراد باید انجام دهند اغلب کوچک و کم هزینه  اند و پادش نقدی قابل توجه ای به دنبال دارند.

اقداماتی مانند تعویض لامپ های قدیمی با لامپ های ال ای دی، تعویض سردوش های پر مصرف، نصب ارئوتور در حمام و آشپزخانه و …….میتواند درکاهش گازهای گلخانه ای تأثیر قابل ملاحظه ای داشته باشد.

 پیش بینی می شود که این برنامه تولید گاز گلخانه ای را ۱.۶میلیون تن کاهش دهد، به اقتصاد کمک کند و ۳۷۰۰۰ خانه را تحت پوشش آورد.

روش های کاهش مصرف در سوخت خانه ها که در این برنامه پوشش داده می شود بیش از دوازده مورد هستند که در زیر به صورت خلاصه بعضی از آنها را ذکر می کنم:

۱ـ نصب ترموستات هوشیار مجانی: برای نصب این دستگاه با شماره تلفن ۱۸۸۸۷۲۸۸۴۴۴ تماس بگیرید و در برنامه گرین آنGreenON ثبت نام کنید. متخصصان انرژی با قرار قبلی به منزل شما می آیند و ترموستات هوشیار را نصب می کنند. در این جلسه نه تنها طرز کار این ترموستات را به شما یاد می دهند، بلکه با بررسی منزل شما، راه های دیکر کاهش مصرف را تحت گزارشی به شما پیشنهاد می کنند. در این گزارش مبالغی که می توانید به عنوان پاداش دریافت دارید هم ذکر می شوند.

۲ ـ  تا مبلغ۵۸۰۰$ دلار برای نصب پمپ گرمازای ایر سورس دریافت دارید. این پمپ از هوای بیرون برای گرم کردن و یا خنک کردن دمای خانه استفاده می کند. این پمپ ها بین ۱۹۰۰ تا ۵۸۰۰ دلار قیمت دارند. برای اطلاعات بیشتر می توانید با شماره بالا تماس بگیرید.

۳ ـ با حفر سیستم جئو ترمال در منزل تا سقف ۲۰۰۰۰ دلار پاداش بگیرید. این سیستم از حرارت زمین برای گرم کردن و یا سرد کردن منزل استفاده می کند.

۴ ـ به علاوه برنامه دیگری به منظور کمک به افراد حائز شرایط به نام affordability fund سازمان یافته است. این برنامه به سه شکل به افراد کمک می کند تا تولید گازهای گلخانه ای را کاهش دهند.

شکل اول، افراد می توانند بسته ای را تقاضا کنند که حاوی لامپ ال ای دی، بلاک هیتر تایمر، پاور بار هوشیار، سر دوش های کم مصرف و وسایل ایزوله کردن لوله های آب گرم است.

شکل دوم، با پر کردن درخواست ممکن است یخچال، فریزر، کولر، ترموستات قابل برنامه ریزی و… دریافت دارید.

شکل سوم، پس از بازدید از منزل ماموران ممکن است توصیه کنند که به شما پمپ گرمازا، ایزوله کردن کامل منزل، ایزوله کردن اتاق زیر شیروانی و یا دیوار ها تعلق بگیرد. برای  اطلاعات بیشتر با آدرس زیر تماس بگیرید.

www.affordabilityfund.org or call 1-855-494-FUND (1-855-494-3863)

۵ ـ تا مبلغ  ۵۰۰۰ دلار با تبدیل خانه تان به خانه کم مصرف دریافت دارید.

۶ ـ  برنامه وینتر پروف کردن خانه ها،,Home Winterproofing Program این برنامه به منظور کمک به افراد کم درآمد وضع شده است و هزینه گاز را تا %۳۰ کاهش می دهد.

۷ ـ کاهش مصرف استخر، با تبدیل پمپ دائم به پمپ متغیر ۴۰۰ دلار پاداش بگیرید.

۸ ـ  اکو رووف، با تبدیل پشت بام به بام سبز برای هر متر مربع صد دلار پاداش بگیرید و به تمیزی هوای شهر هم کمک کنید.

۹ـ وام کم بهره انرژی از شهرداری تورنتو: شهرداری تورنتو برای تعمیرات جهت کاهش مصرف انرژی در خانه به شما وام کم بهره می دهد.

۱۰ ـ برنامه کمک در نقشه ساختمان های جدید، در هنگام تهیه نقشه با شرکت انبریج تماس بگیرید تا از خدمات رایگان کمپانی در تهیه نقشه یک منزل با صرفه تر استفاده کنید.

۱۱ ـ چارجر ماشین برقی: مبلغ ۱۰۰۰ دلار برای نصب چارجربرقی در منازل تخصیص یافته است.

۱۲ ـ با تعویض پنجره های قدیمی تا سقف ۵۰۰۰ دلار باز پرداخت دریافت کنید.

با ثبت نام در برنامه Green On پس از بررسی خانه شما، کارمند بازدید کننده مواردی را که برای شما مناسب است تحت گزارشی برایتان توضیح خواهد داد.

با شرکت در برنامه های فوق به سهم خود تولید گازهای گلخانه ای را کاهش داده اید. به علاوه با صرفه جوئی در مصرف خرج سالانه آب و برق خود را هم کم می کنید.

تسهیلات متعددی هم برای مشاغل در نظر گرفته شده است که در سایت های مربوطه مندرج است. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به وبسایت زیر مراجعه کنید.

www.saveonenergy.ca

با آگاهی و کمک اهالی، استان انتاریو میرود تا به اهداف از پیش تعیین شده اش در مورد کاهش مصرف سوخت فسیلی دست یابد، اما انتخابات دولت انتاریو نزدیک می شود. داگ فورد رهبر جدید حزب کانسرواتیو و سایر کاندیداهای رهبری این حزب ابراز داشته اند که در صورت انتخاب شدن برنامه کپ اند ترید را قطع خواهند کرد. معنی انتخاب کانسرواتیوها ادامه روش قدیمی به بهانه تلاش برای رونق اقتصادی بهتر و در نهایت به خواب خرگوشی فرو رفتن است. حتی اگر بپذیریم که افزایش کاربرد سوخت فسیلی در کوتاه مدت منافع اقتصادی بیشتری دارد، باید توجه داشت که صدمات اقتصادی ناشی از حوادث جوی تا کنون و در طول زمان بسیار بیشتر از منافع آنی اقتصاد فسیلی است.

دست آوردهائی که به زحمت به دست آمده اند می توانند به سادگی از دست بروند. برای مثال در طول هشت سال ریاست جمهوری، پرزیدنت اوباما سعی کرد با وضع قوانینی محیط زیست را سالم تر نگاه دارد. از جمله نیروگاه های ذغالی را محدود کرد، جلوی حفاری چاه نفت در نزدیکی سواحل دریا را گرفت، پایه عهدنامه بین المللی پاریس برای کنترل سوخت فسیلی را ریخت، اما با انتخاب محافظه کارها و دونالد ترامپ همه رشته ها پنبه شد. کانسرواتیوها یا این قوانین را لغو و یا بی اثر کردند. باید امیدوار بود که با انتخاب داگ فورد انتاریو به این سرنوشت دچار نشود.

مارچ ۲۰۱۸

.