این سومین و آخرین گزارش کمیته ی موقت کمک به سیلزدگان ایران (تورنتو) است.

“بعد از نوروز ۱۳۵۸، که جمهوری اسلامی حاکمیت شومش را آغاز کرد؛ نوروز ۱۳۹۸ شاید بدترین نوروز زندگی هزاران انسان ایرانی باشد. امسال سیل یکی از سین های هفت سین مردم ایران شد و زندگی انسان های بسیاری را به تباهی کشاند.

از پیش روشن بود که رژیم اسلامی ایران لیاقت،کاردانی، توانایی و میلی به  مدیریت چنین بحرانی را ندارد؛ و برایش چندان مهم هم نیست. اگر مهم می بود، مسیل ها و جنگل ها را نابود نمی کرد.

توجه کنید که  کلیددار مدتی بعد از سیل خودش را به تهران رساند. حال اگر به جای طغیان سیل، مردم طغیان کرده بودند، آن وقت می دیدید که رژیم  به فاصله ی کوتاهی از هوا و زمین نیروهای سرکوبگرش را بسیج می کرد تا طغیان مردم را به کنترل در آورد…  

در چنین اوضاع و احوالی  است که مردم فقط همدیگر را دارند و سیل اگرچه زندگی ناچیز بسیاری شان را نابود کرد، همزمان ته مانده ی امید و توهم بعضی ها را هم به حاکمیت جهل با خود برد و بیخیالی، بی برنامه گی و بی توجهی رژیم به سرنوشت مردم را به نمایش گذاشت.”

چند روز پس از سیل، تنی چند از دوستان خود را با این سئوال روبرو دیدند: ما به جای نوحه سرایی، عملن از اینجا چه می توانیم برای مردم زلزله  زده ی ایران بکنیم؟ و چنین شد که با همدلی و همیاری جمع ده نفره “کمیته ی موقت کمک به سیل زدگان ایران” شکل گرفت.

اولین گام:

اعضای کمیته موقت کمک به سیلزدگان ایران- تورنتو، به همراه دکنر رضا مریدی

 کمیته ی مذکور جمعه شب (پنجم آوریل)  برنامه ای را در ساختمان ۵۱۰۰ یانگ، اتاق شماره ی ۳ تدارک دید. با وجودی که فرصت چندانی برای اطلاع رسانی نبود، مردم آمدند(حدود ۶۰ نفر) و به همت آنان  در آن  شب در مجموع ۲۳۱۰ $ جمع آوری شد. همچنین به همت دوستی در یک مهمانی مبلغ ۵۴۰$ جمع شد که این دو مبلغ از طریق کانال های مردمی (و نه حکومتی) به دست سیلزدگان رسید.

دومین گام:

درعصر روزهای جمعه و شنبه ۱۲ و ۱۳ آوریل، کمیته ی موقت کمک به سیلزدگان ایران در مکان پلازای ایرانیان  چادری بر پا کرد و از ساعت ۵ تا ۸ عصر کمک های نقدی و غیر نقدی ایرانیان را جمع آوری کرد. در روز جمعه ۱۲ آپریل مردم ۶۱۵$ کمک نقدی و مقدار قابل توجهی پتو، لباس کفش بچگانه، زنانه و مردانه آوردند.

روز دوم، شنبه ۱۳ آوریل مردم ۸۹۰$ کمک نقدی کردند. اما لباس و کفش و پتو به قدری آوردند که انبار کردن آن ها برای ما به معضلی تبدیل شد.

مبلغ ۱۵۰۵$ کمک های نقدی آن دو روز از طریق کانال های مردمی برای سیلزدگان ارسال شد. از میان کمک های غیر نقدی، یک کانتینر بزرگ لباس، کفش و پتو به همت دوستی به ایران فرستاده شد و به دست سیلزدگان رسید. از آنجا که کمک های غیر نقدی بیشتر از امکانات ما برای فرستادن آنها به ایران بود، بقیه ی آن ها را در اختیار بیمارستان سنت مایکل و مرکز دایابتیک (Transition Centre) تورنتو قرار دادیم.      

سومین و آخرین گام: گردهمایی در رستوران زعفران

به دعوت کمیته ی موقت کمک به سیلزدگان ایران، در تاریخ جمعه ۱۴ جون- از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۰:۳۰شب  یک گردهمایی زیبا  و به یاد ماندنی در رستوران زعفران برپا شد که جای دارد همین جا از تمام عزیزانی که در این برنامه شرکت کردند، و نیز دوستانی که نتوانسته بودند به ما بپیوندند، اما کمکشان را دریغ نکرده بودند، سپاسگزاری کنیم.

در این شب بیاد ماندنی، یاری خواننده ی مردمی برای کمک به سیلزدگان، به طور افتخاری حضور داشت و با موسیقی و آوازش به نشاط و شادی جمع آن شب افزود. حسین افصحی مجری برنامه، همچون شب اولین گام کمیته ی موقت، مسلط و حرفه ای مسئولیتی را که به عهده گرفته بود پیش برد.

حسن زرهی دبیر هفته نامه ی شهروند ضمن یادآوری از دوست عزیزمان عیدی نعمتی که در تاریخ جمعه هفتم جون به جاودانگی پیوست، از حاضران خواست در برنامه ی گرامی داشت او، که روز شنبه برگزار شد، شرکت کنند. 

در همین شب دکتر  رضا مریدی سخنان کوتاهی در همدلی و همصدایی با سیلزدگان ایران ایراد کرد.

از ابتکارات زیبای آن شب سعید چوبک، مدیرسرای بامداد و عضو کمیته ی موقت، با گشاده دستی چندین جلد کتاب ارزشمند در اختیار کمیته ی موقت قرار داد تا با فروش آنها در برنامه، کمکی به سیلزدگان ایران شده باشد. به تصمیم کمیته ی موقت، کتابها به حراج گذاشته شد و حضار با پرداخت مبالغی بیشتر از قیمت کتابها موجب شدند تا تنها از فروش کتاب ها  470$ جمع آوری شود.

در آن شب تعدادی که امکان حضور در برنامه را نداشتند، هر کدام مبلغی کمک کردند. کمک این دوستان و نیز در آمد حاصل از شام در رستوران و فروش کتابها روی هم ۱۶۰۰$ دلار شد که در اولین فرصت برای سیلزدگان ارسال می شود.

البته دوستانی هم قول کمک داده اند که در صورت وصول، به این مبلغ افزوده خواهد شد.

دستاورد تلاش های صادقانه ی کمیته ی موقت، گذشته از ارسال لباس و کفش برای سیلزدگان مبلغ ۶۰۱۵$ است که به غیر از مبلغ مربوط به شب گردهمایی در رستوران زعفران، بقیه برای سیلزدگان ارسال شده است. آخرین مبلغ هم بزودی فرستاده می شود.

کمیته ی موقت کمک به سیلزدگان ایران متشکل از (حسین افصحی، نسرین الماسی، حسن پویا، سعید چوبک، امیر فریدونی، داریوش عبدی، باقر مؤذن، یدی محمودی، عزت مصلی نژاد و بابک یزدی) در اینجا پایان کار خود را اعلام می کند و از مردمی که به فراخوان ما پاسخ مثبت دادند و ما را در راه کمک به سیلزدگان ایران یاری دادند سپاس گذار است.

همچنین این کمیته از هفته نامه ی شهروند که بی هیچ چشمداشتی هر هفته پوستر و فراخوان ما را چاپ کرد و نیز از خواننده ی مردمی(یاری) که به یاریمان آمد و نیز سرای بامداد و رستوران زعفران صمیمانه تشکر می کند.

تلاش ده هفته ای  ما به عنوان اعضای کمیته ی موقت، گذشته از یاری به سیلزدگان، درس های بسیاری برای خودمان داشت؛ از جمله این که با سعه ی صدر و بیرون آمدن از پوسته ی کاذب منیت هایمان، کارهای بسیاری می توان انجام داد.

کمیته ی موقت کمک به سیلزدگان ایران- تورنتو