صدای امریکا: زنان ایرانی، پس از حدود چهار دهه ممنوعیت از حضور در ورزشگاه‌ها، سرانجام با فشار فدراسیون بین‌المللی فوتبال، فیفا، و تلاش‌های فعالان مدنی موفق شدند روز پنجشنبه ۱۸ مهر به طور محدود در ورزشگاه آزادی حاضر شوند و به تماشای بازی تیم ملی ایران برابر کامبوج را تماشا کنند.

این رویداد بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های خارجی و بین‌المللی داشت: خبرگزاری آسوشیندپرس در گزارشی از تهران نوشت، در رویدادی که بسیاری آن را پیروزی زنان در ایران پس از دهه‌ها مبارزه برای شرکت در مسابقات ورزشی تلقی می‌کنند، آنها خود را در پرچم‌های قرمز، سفید و سبز رنگ کشورشان پوشانده و با هیجان مسابقه فوتبال ایران و کامبوج در چارچوب رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ را تماشا کردند.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد، زنان ایرانی برای نخستین بار در چهل سال گذشته توانستند از نزدیک مسابقه تیم ملی فوتبال کشورشان را تماشا کنند و نه تنها پس از مدت‌ها انتظار ورود به ورزشگاه آزادی را جشن گرفتند، بلکه به سحر خدایاری معروف به «دختر آبی»، از طرفداران فوتبال که جان خود را ماه گذشته از دست داد، ادای احترام کردند.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی مشابه نوشت، پس از آن که فیفا تهدید به تعلیق فوتبال ایران به دلیل محرومیت زنان از حضور در ورزشگاه‌ها کرد، زنان ایرانی در حالی که پرچم‌های کشورشان را تکان می‌دادند و عکس‌های سلفی می‌گرفتند، روز پنجشنبه برای اولین بار پس از چند دهه بطور آزادانه وارد ورزشگاه آزادی در غرب تهران شدند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان، با بیان این که منع ورود زنان به ورزشگاه‌ها در ایران یک قانون نوشته شده و مصوب نیست و اندکی پس از انقلاب اسلامی سال ۱۹۷۹ به اجرا در آمده است، یادآور شد در پی فشارهای گروه‌های مدافع حقوق بشر و فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا)، مسئولان ایرانی بالاخره موافقت کردند به زنان اجازه ورود به ورزشگاه را بدهند.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نوشت، تعداد محدودی که موفق به خرید بلیت بازی تیم‌های ملی ایران و کامبوج، از این که بالاخره توانستند شور و هیجان خود را با سایر طرفداران به اشتراک بگذارند ابراز شادمانی کردند؛ با این حال معلوم نیست آیا لغو ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها برای بازی‌های داخلی هم ادامه خواهد داشت یا خیر.

روزنامه بریتانیایی گاردین هم در گزارشی، با اشاره به این که تنها حدود سه هزار و پانصد تن از زنان ایرانی موفق به خرید بلیت و ورود به ورزشگاه آزادی شدند، اما این به تنهایی برای تشویق جمهوری اسلامی کافی نیست و لغو کامل ممنوعیت ورود زنان به همه ورزشگاه‌ها و برداشتن گام‌های مهم دیگر برای تحقق این مهم، ضروری است.

رئیس فیفا روز پنجشنبه در بیانیه‌ای حضور زنان ایرانی در ورزشگاه آزادی برای تماشای بازی تیم ملی فوتبال مردان ایران در مقابل کامبوج را گامی رو به جلو و مثبت توصیف کرد و گفت این لحظه ای است که فیفا و به ویژه دختران و زنان ایرانی مشتاقانه منتظر آن بودند و تاکید کرد در این مسیر «اکنون دیگر نباید وقفه یا بازگشتی وجود داشته باشد.»

گفتنی ست که تیم ملی فوتبال ایران موفق شد در مرحله انتخابی جام جهانی فوتبال، با پیروزی ۱۴ بر صفر تیم ملی کامبوج را گلباران کردند.

در این مسابقه که عصر روز پنجشنبه ۱۸ مهر در ورزشگاه آزادی تهران برگزار شد، کریم انصاری‌فرد (۴ بار)، سردار آزمون (۳ بار)، محمد محبی (۲ بار)، مهدی طارمی (۲ بار)، مهرداد محمدی، احمد نوراللهی، و محمدحسین کنعانی‌زادگان برای ایران گل‌زنی کردند