انگار همین دیروز بود، سالن تحصیلات تکمیلی دانشگاه تورنتو یک روز آخر هفته گرم تابستانی و جلسه های پرحرارت آگورا – بحث آزاد  فلسفه. گوشه ای از کلاس نشسته بودم و با عشق و علاقه ای خاص به صحبت ها گوش می دادم و مشغول ایراد و اشکال گیری از سخنان استاد بودم.

علی احساسی کاندایدای حزب لیبرال در حوزه ویولودیل

جلسه کلاس تمام شد و درحال ترک کلاس بودم که صدایی توجه مرا به خود جلب کرد “سلام” و این آغاز دوستی من   با  او بود که شاید یکی از بهترین اتفاق های  مهاجرت  به کانادا در این فرسنگهای دور بوده باشد. “علی احساسی” پس از دو سال دوری تازه از واشینگتن به تورنتو بازگشته بود و قرداد کاری خود را با یکی از بزرگترین دفاتر بین المللی حقوقی در آمریکا به پایان رسانده بود.

همان چند جمله کافی بود که ارتباط دوستی عمیقی بین ما برقرار شود. هر هفته پس از پایان کلاس درس فلسفه مسیر ایستگاه سنت جورج تا خیابان بترست را پیاده می پیمودیم و از هر دری سخن می گفتیم. صادقانه بگویم اطلاعات و دانش او از تاریخ معاصر ایران و درک و نگرش ژرف او از اتفاقات زمان رضا شاه و شاه فقید مرا به حیرت وامی داشت. از نکات برجسته در دانش او ذهن بصری اوست که از همنشینی  با بزرگان و سیاستمدارانی بود که به خاطر ارتباط خانوادگی و دوستی با خویشاوندان درک درستی را از تاریخ ایران درعصر معاصر می داد. وقتی از تیمورتاش بزرگ – سردار معظم خراسانی- جد  ففیدش صحبت می کرد رنگ چشمانش  تغییر می کرد و غمی در نگاهش پدیدار می شد که شاید گلایه ای بود از آنچه برخانواده اش گذشت در دوران رضاشاهی، هرچند شاه فقید در صدد جبران برآمد ولی افسوس کمی دیر بود. توصیه های سردار معظم خراسانی، تیمورتاش بود که همه فرزندان و نوادگان  را به علم آموزی و کسب دانش از بهترین دانشگاه های دنیا ترغیب کرد. البته خانواده  تیمورتاش و همچنین  پدر علی که دیپلمات ارشد وزارت خارجه ایران در سازمان ملل متحده بود پس از وقوع انقلاب ۵۷  هم از آسیب مصادره و فشار مصون نبود  و علی احساسی،   با درایت  و تلاش فردی بینظیر با مهاجرت از ایران درسن ۱۶ سالگی در بهترین دانشگاههای کانادا، انگلستان و آمریکا درس سیاست،  وکالت ، و اقتصاد خواند و مدارج علمی را با موفقیت  به پایان رساند.

سیاست همواره علاقه و آمال و آرزوی او بود. گویی همانند میراثی از جد بزرگش سردارمعظم خراسانی “تیمورتاش  به او ارث رسیده بود، فعالیت های سیاسی و اجتماعی خود را در حزب لیبرال در عنفوان جوانی آغاز کرد. علی احساسی جزو معدود نمایندگان برگزیده  لیبرال است که نردبان ترقی در سیاست کانادا را پله، پله گذرانده است. مشارک فعالی در فعالیت های اجتماعی و سیاسی در کانادا  و کامیونیتی ایرانی داشته است و همچنین  درس های بزرگی را از همکاری با رهبران حزب لیبرال آموخته است. تلاش او در سالهای دور۱۹۹۷ در راهیابی به مجلس عوام از حوزه دان ولی، که  با اختلاف جزئی آرا به نتیجه نرسید، ولی با پشتکار و تلاش وصف ناپذیر و کسب تجربه  در سال ۲۰۱۵  اولین نماینده کانادایی، ایرانی تبار بود که به مجلس عوام از حوزه ویلودل با بیش از پنجاه درصد آرا راه پیدا نمود.

برای ما ایرانیان تورنتو این لحظه ای ناب بود و هرگز فراموش ناشدنی که ایرانیان صاحب تریبونی در مجلس عوام گردیدند. پس از انتخاب به عنوان امین مردم  در مجلس، همانطور که خود بارها و بارها اشاره کرده است “این اولین بار بود که به  این محیط وارد می شدم و تصمیم گرفتم که بسیار بیاموزم  و سخت تلاش کنم” که بسیار آموخت و تلاش کرد که به نماینده ای فعال و اثر گذار تبدیل شود.  

حضور او در کمیته مهاجرت و بعد کمیته حقوقی که یکی از برجسته ترین کمیته های مجلس می باشد وزن و جایگاه علی احساسی در بین نمایندگان را بسیار  بالاتر برد.

امکان حضور در کنار او در بعضی از مراسم مختلف در تورنتو، اتاوا و مونترال مرا ملزم به یادآوری این نکات می نماید: فروتنی و سادگی در ارتباط با مردم و دوری از کبر و غرور که متاسفانه خصوصیات برخی ایرانیان تازه به دوران رسیده در خارج از کشور است، از نکات برجسته شخصیت اوست و همچنین  ارتباط آکادمیک او با موضوعات مختلف و فن سخنوری او در بین حضار انگلیسی زبان همه را به تحسین  او وامیدارد. از نکات بارز شخصیت فردی و اخلاقی  او، حس مردم دوستی و توجه به خواست مردم و حرکتی عملی در رفع مشکل مردم است.

شاید قریب به یقین از شنیدن صحبت های مردم و درخواستهای آن ها و این که شنونده ای صادق برای آنها باشد ذره ای تامل  نمی کند. تفاوت او با دیگر همکارانش در مجلس، توجه او به تمام ملیت ها و نژادها در حوزه انتخابیه اش می باشد. به راستی او نماینده تمام مردم ساکن در منطقه ویلودل در مجلس عوام هست. از نگاه دیگر  این افتخاری بس بزرگ در جامعه ایرانی است که، وکیل مردمی ایرانی تبار ما در ویلودل از احترام خاصی بین همکاران پارلمانی هم برخوردار هست. او نایب رئیس مجمع نمایندگان تورنتو، عضو هیات رئیسه پارلمانی ارتباطی نمایندگان چین و کانادا، عضو هیات رئیسه دوستی نمایندگان پارلمان کره و کانادا، رئیس کمیته ارتباطی مجلس کانادا با مجالس کل دنیا و از دیگر مسئولیت های  برجسته او می توان به ریاست کمیته پیشگیری از نسل کشی را یادآوری کرد.

این نکته حائز اهمیت است که برای حل مشکلات مختلف درحوزه انتخابیش، منطقه ویلودل از هیچ تلاش وکوششی فرو گذار نمی کند، شرکت در مراسم های کامیونیتی های مختلف، پاسخگوی به بیش از ۳۰۰۰پرونده در دفترنمایندگی و برگزاری جلسات مختلف با وزیران و نمایندگان مختلف در جهت رفع مشکل کامیونیتی بالاخص ایرانی.

از نکات بارزشخصیت ایشان دید فراحزبی است.   لازم به ذکر است که در دیدار با شهردار تورنتو آقای توری،  نماینده انتخابی در حوزه استانی که از حزب رقیب او است در این گردهمایی از طرف او دعوت شده بود و شهردار محبوب تورنتو آقای توری از این همکاری بسیار خشنود بود و از به طریق ویژه از حسن ظن و درایت آقای علی احساسی سپاسگزاری و تشکر نمود.

در این جا علاقمندم به نکته ای که شاید دغدغه اصلی ایرانیان ساکن کانادا می باشد اشاره کنم. روابط کنسولی ایران وکانادا. همان طورکه اکثر شما بر آن واقف هستید، ارتباط  بین دو کشور به عوامل متعدد مخصوصا حسن نیت و احترام متقابل بین آنها  بستگی دارد و اینکه هر دو طرف بخواهند برای برقراری رابطه گامهای مهمی بردارند. اتفاقات پیش آمده پس از صحبت های رهبری حزب لیبرال، آقای جاستین ترودو در چهارسال گذشته مبنی بر ایجاد رابطه و نوع پاسخگویی طرف ایرانی بود که برای مثال می توان به وضعیت آقای سعید ملک پور، خانم هودفر، درگذشت آقای سیدامامی و ممنوع الخروجی همسر ایشان تا این اواخر، اشاره کرد که در عمل دورنگاه رابطه را با سختی های باورنکردنی مواجه کرد.

در پایان خاطرنشان می کنم، ایرانیان عزیز این بار به این نکته توجه لازم را داشته باشند که با کمک به  انتخاب دوباره آقای علی احساسی  در مجلس عوام زمینه ساز وزارت اولین ایرانی- کانادایی در تاریخ کانادا در سطح کشور را فراهم می کنند که افتخاری بزرگ برای ایرانیان مهاجر است. به امید آن روز.

هومن شیرازی، کارشناس ارشد مدیریت تکنولوژی اطلاعات از دانشگاه آتاوا