برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران و ولیعهد بحرین در بیانیه ای مشترک از شورای امنیت سازمان ملل خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی شدند.

در پی دیدار روز دوشنبه  ۹ تیر آقای هوک با سلمان بن احمد آل خلیفه، ولیعهد و جانشین فرمانده کل قوای بحرین و عبداللطیف بن رشید الزیانی، وزیر خارجه آن کشور، دو کشور با صدور بیانیه ای اعلام کردند بر تعهد خود به مقابله با اقدامات تجاوزکارانه جمهوری اسلامی ایران پایبند هستند.

در این بیانیه ضمن اشاره به اقدامات جمهوری اسلامی ایران از طریق نیروهای نیابتی خود برای بر هم زدن ثبات کشور بحرین، آمده است که ایالات متحده به تعهد خود در حفاظت از امنیت بحرین و مشارکت در مقابله با تروریست های مورد حمایت ایران پایبند است.

دو کشور با توجه به شناخت از تهدیدی که ارسال اسلحه از ایران به کشورهای منطقه به ویژه بحرین به وجود آورده است، از شورای امنیت سازمان ملل خواستند که تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران را پیش از انقضای آن، تمدید کند.

در ادامه بیانیه آمده است که این تحریم ها ابزار مهمی برای مقابله با انتقال سلاح از ایران به گروههای نیابتی آن است، موجب ثبات بیشتر در منطقه می شود و ایران را پاسخگو نگه می دارد.

ساعاتی پیش از صدور این بیانیه، ایالات متحده آمریکا و عربستان سعودی در سفر آقای هوک به عربستان سعودی و دیدار با عادل الجبیر وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی، خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی ایران شده و گفتند تمام شدن این ممنوعیت، به جمهوری اسلامی اجازه می‌دهد بیش از پیش به مسلح کردن نیروهای نیابتی خود بپردازد و منطقه را بی‌ثبات کند.

همچنین، دنی دانون، سفیر اسرائیل با ارائه مواردی که جمهوری اسلامی به شکل غیرقانونی تسلیحات را در منطقه توزیع می‌کند، از شورای امنیت درخواست کرد تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید کند.

تحریم تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر به پایان می‌سد و آمریکا خواستار تمدید آن است.

صدای امریکا