فرح طاهری ـ روز شنبه ۲۵ جولای روز جهانی اقدام برای حقوق بشر در ایران در بیش از ۸۰ کشور جهان بود. تورنتو نیز برای این روز سه برنامه در نظر گرفته بود.


شهروند ۱۲۴۰  پنجشنبه ۳۰ جولای  ۲۰۰۹


 

روز شنبه ۲۵ جولای روز جهانی اقدام برای حقوق بشر در ایران در بیش از ۸۰ کشور جهان بود. تورنتو نیز برای این روز سه برنامه در نظر گرفته بود.

در ساعت ۱۱ صبح در محوطه ی چمن پشت مجلس انتاریو در کوئینزپارک، کمیته ی همبستگی با ملت ایران با همراهی و حمایت افراد و سازمان های مختلف ملی و بین المللی، برنامه راهپیمایی برگزار کرد.

ژیان قمشی در حال سخنرانی

پیش از شروع راهپیمایی، سخنرانانی هر یک در خصوص لزوم حمایت از جنبش مردم ایران گفتند. گردانندگی مراسم را علیداد مافی نظام برعهده داشت. در آغاز برای بدرقه ی جوانان دوچرخه ران به سوی اتاوا برای تحویل طومار سازمان عفو بین الملل به سفارت ایران در اتاوا مبنی بر خواست آزادی زندانیان سیاسی، دکتر رضا مریدی، دکتر رامین جهانبگلو و اندی باکستون نماینده سازمان عفو بین الملل در این خصوص سخنانی گفتند. پس از آن آقای جیسون کینی وزیر مهاجرت،Maurizio Bevilacqua منتقد امور مهاجرت از حزب لیبرال در مجلس، خانم شری دینووا نماینده مجلس انتاریو، خانم اولیویا چا نماینده پارلمان فدرال از حزب نیودمکرات (که پیام رهبر این حزب آقای جک لیتون را قرائت کرد)، ژیان قمشی، لی لی پورزند و مهرداد حریری از سخنرانان این مراسم بودند.

در همین حین، تیم دوچرخه سواران عازم اتاوا، در میان شور و کف زدن و هلهله جمعیت با قطع روبان سبز توسط دکتر مریدی، سفر خود را آغاز کردند.

جمعیت حاضر در محوطه نیز پس از سردادن شعارهایی مبنی بر آزادی زندانیان سیاسی، در حالی که بالغ بر پنج هزار تن میشدند به سوی خیابان یونیورسیتی به راه افتادند و با خواندن سرودهای یار دبستانی و ای ایران و گاه شعار زندانی سیاسی آزاد باید گردد مسیر خود را تا خیابان کوئین ادامه دادند. تظاهرکنندگان به هنگام عبور از مقابل بیمارستان ها، سکوت می کردند و تنها دست هایشان را به علامت پیروزی بالا می گرفتند. بسیاری از عابران پیاده با نشان دادن علامت پیروزی با تظاهرکنندگان همراهی می کردند.

جمعیت پس از طی مسیر راه خود را به مبدا اولیه طی کرد و در محوطه چمن جمع شدند تا در برنامه ی ۲۴ ساعت اعتصاب غذا برای همبستگی با زندانیان سیاسی که از سوی کمیته چندصدایی برای تغییر برگزار شده بود، شرکت کنند.

هنوز سخنرانی های این مراسم شروع نشده بود که باران نم نم باریدن گرفت. وقتی اولین سخنران ها شروع به صحبت کردند، شدت باران زیاد و زیادتر شد، به طوری که دیگر کسی که خیس نشده باشد، کمتر دیده میشد.

اولین سخنران دکتر رامین جهانبگلو استاد دانشگاه تورنتو بود. از آنجا که خود ماه ها در زندان رژیم جمهوری اسلامی به سر برده بود، از لزوم حمایت از مردم و خواست آزادی زندانیان سیاسی گفت.

نماینده لیبرال پارلمان انتاریو آقای جیم کریجیانیس سخنران بعدی با اشاره به پناهنده شدن خانواده اش از یونان به کانادا در زمان حکومت دیکتاتوری در کشورشان، برای اینکه خاطر جوانان برگزارکننده را راحت کند با اشاره به باران گفت، این باران نشانه ی خوبی ست. ناراحتش نباشید زیرا که نشان میدهد بعدش آفتاب میشود و این نشانه ی خوبی برای جنبش مردم ایران است. یعنی که بعد از سختی ها آفتاب می دمد و پیروزی با مردم است.

 

دکتر مریدی نماینده دیگر مجلس نیز دومین سخنرانی این روزش را ایراد کرد. سخنرانی ها تماما حول محور حمایت از مردم ایران و حفظ همبستگی دور می زد.

دکتر هایده مغیثی استاد دانشگاه یورک به نقش زنان در جنبش دمکراسی خواهی ایران اشاره کرد و تاکید کرد که نقش آنها در پیش از انتخابات و در خلال آن و بعد از آن حتما باید به دیده گرفته شود. (متن کامل سخنان ایشان را در همین شماره شهروند می خوانید)

دکتر سعید رهنما استاد دانشگاه یورک در سخنان خود، جامعه ی مدنی ایران را پیشرفته تر از جامعه ایرانیان خارج کشور خواند و گفت، کار ما باید حمایت از آنها باشد. کسانی که در محیط امن خارج کشور نشسته اند و میخواهند شعارها را رادیکال کنند، بسیار بی مسئولانه برخورد می کنند. او همچنین به برخورد چپ جهانی در رابطه با جنبش ایران اشاره کرد و آن بخش از چپ که جنبش دمکراسی خواهانه ی ایرانیان را نادیده گرفته و در مقابل از احمدی نژاد و مواضع ضدامپریالیستی او دفاع میکند، چپ ارتجاعی نامید.

آناهیتا رحمانی به عنوان زندانی سیاسی سخنانی ایراد کرد که در میانه ی آن با اعتراض تعدادی روبرو شد. برای لحظاتی بلندگو قطع شد. همین امر موجب اعتراض شد. آناهیتا رحمانی تمام یادداشت خود را خواند ولی تشنج پابرجا ماند. (متن سخنان او را در این شماره شهروند می خوانید)

حالا باران هر لحظه شدیدتر میشد ولی سخنرانی ها ادامه پیدا کرد.

کاوه شهروز وکیل جوانی که در زمینه ی حقوق بشر فعالیت دارد، در خصوص جنایات رژیم جمهوری اسلامی بویژه در این مدت پس از انتخابات و لزوم تعقیب و پیگیری آن به عنوان جنایت علیه بشریت به انگلیسی سخنرانی کرد.

رضا رئیس دانا از زندانیان سیاسی سابق نیز سخنرانی کرد و از تجربه ی زندان خود و تاثیر حمایت های بیرون از زندان گفت.

دکترنیما نقیبی استاد دانشگاه متنی را به انگلیسی خواند و خود را جای مادران داغدار و عزادار گذاشت و این که این شرایط بسیار رنج آور است.

دکتر عزت مصلی نژاد از مرکز حمایت از قربانیان شکنجه، شکنجه و سرکوب معترضان در ایران را محکوم کرد و گفت که به عنوان کارشناس مرکز، با شکنجه دیدگان ایرانی بسیاری روبرو شده که اثرات این عمل همچنان بر روح و روان آنها پس از سالها باقی مانده است.

علی علوی طنزی که درباره ی احمدی نژاد نوشته بود خواند. 

 

دیگر توان برجا ماندن نبود. همه چیز را داشت آب با خود می برد. جوانان برگزارکننده علیرغم وضعیت بد هوا، زیر باران دست هم را گرفته و سرود خواندند و گفتند ما می خواستیم امشب اینجا اطراق کنیم و در همین مکان اعتصاب غذای ۲۴ ساعته خود را برگزار کنیم ولی باران اجازه ماندن نمیدهد. فواد اویسی سخنگوی چندصدایی برای تغییر از آنها که قصد اعتصاب غذا داشتند خواست تا به اعتصاب خود در خانه هایشان ادامه دهند و فردا ده صبح در این محل جمع شوند.

گرچه برنامه ی فردا ده صبح نیز به دلیل ریزش باران لغو شد و از طریق فیس بوک و ای میل سعی شده بود که اطلاع رسانی شود، ولی متاسفانه تعدادی از هموطنان به دلیل بی اطلاع بودن از این امر در این محل جمع شدند، که لازم است منبعد برای خبررسانی در این گونه موارد شیوه های موثرتر و همه گیرتری اتخاذ شود. 


 

حضور دوچرخه سواران در اتاوا

تیم دوچرخه سواران حقوق بشر روز سه شنبه به اتاوا رسید و تمامی اعضای تیم به داخل سفارت رفتند و طومار سازمان عفو بین الملل را با ۳۹۱۹ امضا در حمایت از حقوق بشر در ایران تحویل مقامات سفارت دادند.

دوچرخه سواران در مقابل پارلمان کانادا 

علی بانگی سخنگوی این تیم طی ایمیلی به شهروند از جمله گفته است: روز دوشنبه صبح منشی دوم سفارت آقای خطیبی با تلفن من تماس گرفت و گفت که هیچ نماینده ای از سفارت با ما ملاقات نخواهد کرد و طومار سازمان عفو بین الملل را نخواهد پذیرفت. او دوباره حوالی ظهر زنگ زد و گفت، تنها چهار نفر از ما می توانند وارد سفارت شوند به خاطر اینکه جای کافی در سفارت برای بیست نفر نیست ضمن اینکه طبق قوانین برای ورود شهروندان غیرایرانی به سفارت رویه ی متفاوتی وجود دارد. او سپس ساعت یک بعدازظهر زنگ زد و گفت تمامی ما چه ایرانی و چه غیرایرانی می توانیم وارد سفارت شده و پیام خود را تحویل دهیم.

ما ساعت ۲ بعدازظهر به سفارت رسیدیم و در معیت دو افسر پلیس آرسی ام پی وارد سفارت شدیم. آقای خطیبی طومار را که به هر دو زبان فارسی و انگلیسی بود خواند و آن را پذیرفت و گفت مسئولیت ارسال آن را به ایران برعهده می گیرد. او همچنین گفت که زمان ارسال طومار را به ما اطلاع خواهد داد.

سخنگوی دوچرخه سواران برای حقوق بشر از کمک های بی دریغ افرادی که این کمپین را حمایت کردند، سپاسگزاری کرده است.


 


 

برای دیدن عکس های بیشتر این مراسم از گالری عکس سایت شهروند دیدن کنید. همچنین ویدیوی این مراسم را در بخش تازه ترین ویدیوها در سایت شهروند