آرش عزیزی ـ آندریا هروات، رهبر حزب نیودموکراتِ انتاریو، هفته‌ ی گذشته وعده داد دولتش سقفی هفتگی برای قیمت روزافزون بنزین تعیین خواهد کرد.

رسانه‌ ها این وعده‌ ی خانم هروات را که پنجشنبه ‌ی هفته‌ ی گذشته اعلام شد نشانی از این می ‌دانند که ان دی پی نیز مثل حزب محافظه ‌کار پیشرو می‌ خواهد با کمپینی پوپولیستی وارد رقابت برای انتخابات استانی شود که ۶ اکتبر امسال برگزار خواهد شد. هروات در حالی سیاست جدید حزبش را اعلام می ‌کرد که رانندگان تاکسی پشت سرش صف کشیده بودند.

طبق طرحی که هروات اعلام کرد ان دی پی قیمت‌ های بنزین را که در چند ماه گذشته گاهی در طول یک شب ۱۰ سنت بالا رفته ‌اند هدف می‌ گیرد و به ناظرین دولتی انرژی اختیارات جدیدی برای کاهش نوسانات از طریق تعیین سقف هفتگی می ‌دهد. اگر ان دی پی دولت تشکیل دهد، اداره انرژی انتاریو، نهادی دولتی که ناظر بر قیمت ‌های برق و گاز طبیعی در پرجمعیت‌ترین استان کشور است، در ضمن توان دخالت برای اجتناب از احتکار در قیمت‌ ها را هم خواهد داشت.

رهبر نیودموکرات‌ های استان در کنفرانس خبری خود که در چمنِ مجلس استانی برگزار می‌ شد البته تاکید کرد که حزبش نمی‌ خواهد قیمت ‌ها را به طور مصنوعی پایین نگاه دارد، بلکه می‌ خواهد جلوی صنعت نفت را برای احتکار در قیمت ‌ها بگیرد. در واقع طرح او قیمت ‌ها را پایین نمی ‌برد، تنها امکان “غافلگیری”‌ را با ارائه سقف هفتگی از میان می ‌برد.

گرگ سوربارا، مدیر ستاد انتخاباتی حزب حاکم لیبرال، با انتقاد از وعده‌ ی ان دی پی گفت دولت استانی نمی ‌تواند کار چندانی برای کنترل قیمت ‌های نفت که در سطح بین ‌المللی تعیین می‌ شوند بکند و اشاره کرد که حتی دولت آمریکا هم در این کار ناکام مانده.

ماه گذشته پیش از آغاز به کار پارلمان جدید شاهد بودیم که تونی کلمنت، وزیر صنعت دولت هارپر،‌ مدیران صنعت نفت را به جلسه ‌ای فراخوانده بود تا در مورد افزایش قیمت‌ های نفت توضیح دهند، اما ناظران می‌گویند این حرکت ‌ها بیشتر برای بر طرف کردن خشم رای‌ دهندگان است و به عمل چندانی نمی ‌انجامد.

البته استان‌ هایی در کانادا و ایالاتی در آمریکا هستند که جلوی تلاطمات قیمت بنزین را گرفته ‌اند. در هر چهار استان بخش آتلانتیک کشور در شرق، قیمت ‌های بنزین هر یک هفته یکبار یا دو هفته یکبار تعیین می ‌شوند (به استثنای موارد اضطراری). بزرگ ‌ترین استان کشور، کبک، نیز همچون ۲۴ ایالتِ آمریکا قیمت بنزین را کنترل می‌ کند.



بعضی کارشناسان به این اشاره می کنند که هر جا کنترلی روی قیمت بنزین وجود دارد قیمت ‌ها نه تنها پایین‌ تر نیست که بالاتر هم هم هست. قیمت ‌های اخیر بنزین انتاریو از ۱۱۲ تا ۱۵۲ سنت نوسان داشته ‌اند، اما همین گستره در نوا اسکوشیا ۱۲۸ تا ۵/۱۳۲ سنت است و در نیوبرانزویک از ۱۲۲ تا ۱۳۰ سنت. اما از طرفی سایر کارشناسان نیز اشاره می ‌کنند که پس از اعمال کنترل‌ها، قیمت بنزین در استان‌ های شرقی پایین آمده است.

قیمت بنزین یکی از مسائل کلیدی انتخابات استان نیوبرانزویک در سال ۲۰۰۶ بود و انتظار می ‌رود این در مورد انتخابات امسال انتاریو نیز صدق کند. در انتخابات آن سال دولت محافظه ‌کار نیوبرانزویک به دست حزب لیبرال سرنگون شد.

نظرسنجی ‌ای که شرکت تحقیقاتی نانوس اخیرا منتشر کرده نشان می‌ دهد خرج‌ های روزمره یکی از نگرانی‌ های جدی رای ‌دهندگان است. حدود ۹ درصد از ۵۰۳ ساکن انتاریو که در این نظرسنجی شرکت کردند قیمت‌ های بنزین را اصلی ‌ترین نگرانی خود دانستند.

تیم هوداک، رهبر حزب محافظه ‌کار که پیشتاز نظرسنجی‌ ها است، قبلا وعده داده بخش استانی مالیات هماهنگ فروش را از صورتحساب‌ های گرمایش خانه حذف کند ـ طرحی که ان دی پی اول مطرح کرده بود و هوداک از آن ‌ها “قرض” گرفته. او در ضمن برای جذب رای‌ دهندگان متنوع ‌تر وعده ‌ی کاهش مالیات بر در آمد را مطرح کرده است.

 

قیمت بنزین در انتاریو همچنان بالاست

آندریا هوروات رهبر ان دی پی انتاریو