دانشمندان دانشگاه میسوری طی بررسی علمی جالب و دنباله داری دریافتند که خوردن صبحانه کامل مخصوصا مصرف پروتئین کافی سبب تقلیل اشتها در موقع صرف ناهار و شام می شود و شخص در طی روز گرایشی به خوردن غذا ندارد.

در این بررسی پژوهشگران با استفاده از روش MRI مغز افرادی را که در این تحقیق همکاری داشتند به دقت مطالعه نموده و دریافتند که مصرف پروتئین کافی در موقع صبحانه سبب تقلیل فعالیت و ارسال پیام های مخصوص در مغز می گردد که گرایش به غذا خوردن را پنهان می کند و شخص علاقه ای به غذا خوردن نشان نمی دهد.

 در کنار MRI پژوهشگران همچنین توانسته اند با بررسی میزان و چندوچون عملکرد بعضی از هورمون های بدن که در تحریک اشتها نقش دارند دریابند که به طورکلی این نظریه  صبحانه کامل سبب تقلیل اشتها به مصرف غذا حقیقت دارد. در آمریکا حدود ۶۰درصد جوانان صبحانه نمی خورند و میزان چاقی و ازدیاد وزن در این دسته از افراد به بالاترین رقم می رسد که خود رابطه نخوردن صبحانه و چاقی را ثابت می کند. نتایج این بررسی بسیار جالب در ژورنال علمی Obesity به چاپ رسیده است.    

 

مصرف سرسام آور داروهای ضدافسردگی در آمریکا

در سال های اخیر میزان مصرف داروهای ضدافسردگی در آمریکا به شدت افزایش یافته و مردم به هر دلیلی از دست اندرکاران پزشکی و بهداشت انتظار تجویز این دسته از داروها را دارند. به عبارت دیگر اوضاع به صورتی است که مصرف کننده و تجویزکننده ی این داروها در بسیاری موارد توجهی به علائم و نشانه های بیماری افسردگی ندارند و هر علت نامطلوب پزشکی را به این عارضه پیوند می دهند و بی بندوبار به مصرف داروهای ضدافسردگی تن در می دهند که عواقب نامطلوبی خواهند داشت.

در یک بررسی علمی بر روی بیشتر از ۲۳۳ هزار نفر که در ده سال گذشته به پزشک مراجعه کرده اند معلوم ساخته حدود ۱۰ هزار نفر از این افراد بدون تشخیص بیماری افسردگی به مصرف داروهای ضدافسردگی و آنهم در درازمدت عادت کرده و نسخه های آنها را متخصصان بیماری های افسردگی و دکترهای غیرمتخصص تجویز کرده اند. جالب اینکه ۴۰درصد نسخه های بیماری افسردگی در آمریکا توسط افراد غیرمتخصص تجویز می گردد. متأسفانه سردمداران بهداشت عمومی در این مورد بخصوص کمترین توجهی نشان نمی دهند که اولا یک بیماری باید با وسایل و روش های مختلف تشخیص داده شود و بعد توسط یک نفر متخصص داروی آن تجویز گردد. این خود قدرت کارتل های داروسازی را در آمریکا نشان می دهد که توجهی به قانون ندارند و به کار خودشان ادامه می دهند.

آمار این بررسی جالب نشان می دهد که درصد بالایی از مصرف کنندگان داروهای ضدافسردگی بدون تشخیص را خانم های سفیدپوست ۳۵ تا ۶۴ ساله و افرادی که بیماری های قلب و عروق و دیابت دارند و یا اینکه دچار بیماری های مزمن دیگر هستند و در ضمن بیمه پزشکی هم دارند تشکیل می دهند. به طور خلاصه این بررسی ثابت نموده که در حال حاضر بیشتر از ۱۰ درصد جمعیت آمریکا به مصرف داروهای ضدافسردگی عادت دارند که درصد بزرگی از آنها شاید نیازی به این داروها ندارند، زیرا در آنها بیماری افسردگی تشخیص داده نشده است.

 

رابطه تغذیه دوران بارداری و سرطان سینه فرزند

دانشمندان دانشگاه داکوتای شمالی در بررسی علمی آزمایشگاهی ثابت نموده اند که چند و چون ترکیبات رژیم غذایی دوره ی بارداری می تواند نقشی مهم در بروز و یا پیشگیری سرطان سینه در دختران خانواده داشته باشد. یکی از عملکردهای رژیم غذایی دوره ی بارداری تغییر و تحولات تدریجی در بدن بر روی ترشح و مصرف هورمون های مختلف است که گاهی می تواند نوعی چاقی زیاد در کودک به وجود آورد و در میانسالی سبب بالا رفتن شدت بروز سرطان ها مخصوصا سرطان سینه شود. ما می دانیم که رژیم غذایی زنان باردار که سبب چاقی بیش از حد نوزاد می گردد در نهایت و پس از چند دهه می تواند سبب بروز سرطان سینه در دختران و سرطان پروستات در پسران شود.

 

فوائد خواب کافی و با کیفیت بالا

می گویند که هر شخصی باید در شبانه روز حدود ۸ ساعت از وقت خودش را در خواب و استراحت بگذراند. خواب با کیفیت بالا که با بدخوابی تفاوت چشمگیری دارد می تواند تمام سیستم بدن را برای ۱۶ ساعت کار و فعالیت آماده سازد و نوعی آرامش و شادی به وجود آورد. افرادی که به ظاهر چند ساعتی می خوابند ولی دچار بدخوابی هستند و یا خواب با کیفیت پایین دارند همیشه عصبانی و مضطرب و خسته به نظر می رسند و از نظر هضم و جذب غذا در سیستم گوارشی دچار نوعی اختلال می باشند، با دیگران مشکلاتی خواهند داشت و در مقایسه با افرادی که خواب کامل کافی دارند قادر نیستند با دیگران کار و زندگی کنند. طبق آمار موجود ۴۵ درصد جمعیت دنیا به نوعی بدخوابی و کم خوابی دچار هستند که در زندگی روزانه ی آنها تأثیر مسلمی دارد. خوابیدن در محیط ساکت و آرام یکی از اصول خواب سالم است. مصرف داروهای خواب آور اگرچه به ظاهر کمکی است در خوابیدن ولی در نهایت سبب نوعی خستگی و سرگردانی می شود. عده ای از پژوهشگران معتقدند که نخوابیدن بهتر از خوابیدن با کمک داروهای شیمیایی است زیرا ضرر و زیان آن فشاری بر همه سیستم دفاعی و دستگاه های دیگر وارد می سازد که در درازمدت موجب ناهنجاری های غیرقابل جبران می شود.

 

حفظ و نگهداری غذا به کمک نوعی باکتری

پژوهشگران دانشگاه مینه سوتا در آمریکا روش جدید مبارزه با مسمومیت های غذایی را به ثبت رسانیده اند که شنیدن آن جالب است. این دسته از پژوهشگران با شناسایی و کشف ماده ای به نام لانتی بیوتیک که از ترکیب Peptide نوعی باکتری بی خطر به دست آمده و وقتی با غذا مخلوط گردد سبب از بین رفتن عوامل عفونت زای خطرناک موجود در غذا مانند سالمونلا و Listeria و E-Coli می شود. این در حقیقت اولین افزاینده و حفظ کننده طبیعی مواد غذایی است که توسط گروهی شناخته شده کشف و بررسی گردیده. این ماده لانتی بیوتیک می تواند به همراه غذا میکروب ها و باکتری های خطرناک را در لبنیات و گوشت و محصولات تخم مرغ و غیره به آسانی از بین ببرد و مخصوصا در صنعت کمپوت و کنسرو سازی مورد استفاده قرار گیرد. هر ساله صدها هزار نفر در سراسر دنیا به علت مسمومیت های غذایی جانشان را از دست می دهند. گرچه هنوز این روش جدید به صنایع غذایی دنیا معرفی نگردیده و خطرات ناشناخته لانتی بیوتیک و اثرات جانبی آن معلوم نیست ولی نوید این را می دهد که بشر روزی با کمک گرفتن از طبیعت نه از مواد شیمیایی افزاینده های غذایی بتواند از فاسد شدن غذا جلوگیری نموده و از مرگ و میر زودرس هزاران نفر پیشگیری کند. بعضی از غذاها طبیعتاً حاوی مقداری مواد ضد عوامل عفونت زا هستند و نه تنها به آسانی فاسد نمی شوند، بلکه اگر در ترکیب غذاهای دیگر وارد شوند آنها را حفظ خواهند کرد. در مورد این دسته از غذاها در شماره های آینده مطالبی در این صفحه نوشته خواهد شد.

 

بهتر است باور کنید

وزن و حجم مغز انسان نشانه هوش و ذکاوت او نخواهد بود. مثلا وزن مغز انیشتن ۱۲۳۰ گرم بود که در مجموع از وزن معمولی مغز یک انسان کمتر است.

 

 

 

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com