در ۲۳ اکتبر ۲۰۱۱ ساعت۱:۴۱ بعدازظهر زلزله ای به بزرگی ۷ و دودهم ریشتر شهر وان ترکیه را لرزاند و ماحصلش تاکنون قریب به ۵۰۰ کشته و ۱۰۰۰ زخمی و هزاران آواره بوده است. از جنبه های متفاوت اقتصادی و اجتماعی و انسانی می توان این سانحه و حادثه طبیعی را به روش مختلف تحلیل کرد ولی مد نظر این مقاله بررسی آثار زیانبار زلزله در حیطه بیمه است.

با توجه به آخرین تحقیقات به عمل آمده چنین مشهود است که زمین شناسان اگر به منطقه خاصی که احتمال وقوع زلزله در آنجا بیشتر حس می شود اعزام شوند امکان دارد که از یک روز قبل با تخمین ۷۵ درصد وقوع زلزله را پیش بینی کنند ولی همانطور که عنوان شد این مسئله جنبه منطقه ای دارد و قابلیت تعمیم به شهر یا مناطق بزرگتر را نخواهد داشت. احتمال وقوع زلزله در همه جای دنیا محتمل است با آماری که از طرف جامعه محققان و ارزیابان بیمه ای به دست آمده هم اکنون نقشه کره زمین به قسمت های متفاوتی تقسیم شده که در آن نشان می دهد هر کشور و شهر و منطقه مسکونی و تجاری از چه قابلیت زلزله پذیری با چه میزان ریشتر برخوردار است.

این جداول محاسبات حق بیمه ای را برای بیمه گران بسیار آسان می نماید چرا که با داشتن این اطلاعات و مشخصات فنی از قبیل نوع ساختمان / مصالح ساختمانی و استانداردهای بین المللی  و در نظر گرفتن چند پارامتر فنی دیگر حق بیمه زلزله را برای منازل مسکونی واحد های تجاری و یا مراکز بزرگ و کوچک صنعتی میسر می سازد. حتی در محاسبات بیمه های عمر نیز یکی از عواملی که مد نظر است منطقه مسکونی و اقامتی شخص بیمه شده است که چنانچه فرد مزبور در منطقه پر خطر و زلزله خیز است حق بیمه اش افزایش داشته باشد.

در بررسی های انجام شده خوشبختانه کشور کانادا در زمره کشورهای کم خطر- متوسط طبقه بندی شده است، دلیلش هم وسعت کشور کانادا است که هر نقطه اش از قابلیت طبیعی متفاوتی بهره مند می باشد.

بر اساس جداول منتشره توسط انستیتو بیمه گران کانادا بیشترین و کمترین مناطق زلزله خیز کانادا عبارتند از:

۱- بالاترین با ۵-۶ ریشتر منطقه یوکان

۲- در مرحله دوم ۴ ریشتر ایالت آلبرتا و ایالت کبک

۳- در مرحله بعد ۳ ریشتر ایالت بریتیش کلمبیا

۴- ایالت انتاریو با ۲ ریشتر

۵- ایالات مانیتوبا و ساسکاچوان بی خطر و بدون سابقه زلزله ثبت شده

در ادامه بر اساس سازمان زلزله نگاری کانادا در دو ماه گذشته حدود ۵ زلزله با بزرگی های متفاوت در کل کانادا ثبت شده که آمارش را ملاحظه می فرمایید:

ـ تاریخ ۲۱/۱۰/۲۰۱۱، انتاریو ۲.۸ ریشتر

ـ تاریخ ۲۰/۱۰/۲۰۱۱، کبک ۳.۴ ریشتر

ـ تاریخ ۰۹/۱۰/۲۰۱۱ ، ونکوور ۴.۳ ریشتر

در تاریخ ۰۲/۱۰/۲۰۱۱ ، کبک ۳.۹ ریشتر

در تاریخ ۲۵/۰۹/۲۰۱۱ در نورس وسترن تریتوری ۵.۶ ریشتر(اولین زلزله ثبت شده)

انستیتو بیمه گران کانادا در نشریه ای که به تازگی چاپ  و منتشر نموده به نکات قابل تعمقی در خصوص مسایل ایمنی زلزله اشاره کرده که نظر شما خوانندگان محترم را به آن جلب می نماید:

۱- حتما از مناطق پر خطر و مطمئن در منزل مسکونی و محل کار خود مطلع باشید. در این خصوص مشورت با کارشناسان ایمنی محل کار یا بروشور و حتی از اینترنت می توان بهره جست.

۲- قطعا با بروکر بیمه خود در خصوص اضافه نمودن ریسک زلزله به منزل/بیزینس و هر محل دیگری که برایش بیمه آتش سوزی خریداری کرده اید مشورت نمایید.

۳- طراحی و تمرین در خصوص تخلیه اضطراری در زمان وقوع زلزله جان شما و اطرافیانتان را نجات خواهد داد.

۴- در صورت اینکه در مناطق پر خطر زلزله خیز زندگی می کنید اقدام به تشکیل تیم های منطقه ای و محلی نمایید. این عمل برای نجات جان بعد از وقوع زلزله بسیار مفید است.

۵- با همه در منزل، محل کار یا مدرسه و محله در خصوص مسایل ایمنی در مورد زلزله صحبت کنید.

۶- بسته یا چمدان کوچکی را که شامل احتیاجات اولیه زندگی است در جای خاص و قابل دسترسی قرار دهید تا در صورت احتیاج جان شما و اطرافیانتان را بعد از زلزله نجات دهد.

۷- هر فرد خانواده بایستی مشخصات فردی خود را شامل حساسیت های خاص به دارو و مواد غذایی و گروه خون و آدرس و شماره تلفن خود را به همراه اسم در محلی همیشه همراه خود حمل کند.

در خاتمه بدانیم که هیچ کس نقشه و طرحی را برای شکست خود از قبل طراحی نمی کند، بلکه آنهایی که متضرر می شوند آنهایی هستند که اصلا نقشه و طرحی ندارند و در زمان مواجهه با خطر متاسفانه غافلگیر می شوند.

* فرهاد فرسادی کارشناس ارشد و بروکر انواع بیمه در کانادا است.

farsadi@cirmco.com