طبق آمار دفتر مخصوص سرشماری سازمان ملل در روز اول نوامبر ۲۰۱۱ جمعیت دنیا را هفت میلیارد نفر گزارش نموده و پیش بینی می کند که جمعیت دنیا در سال های ۲۰۳۰-۲۰۲۵ به ۸ میلیارد نفر افزایش خواهد یافت.

 

ده کشور پرجمعیت دنیا به ترتیب عبارتند از:

تولد دختری در فیلیپین در ۳۱ اکتبر ۲۰۱۱ جمعیت جهان را به ۷ بیلیون تن رساند

 

۱ـ چین _(۳/۱۹درصد کل جمعیت دنیا)، ۲ـ هند(۱۷درصد)، ۳ـ آمریکا(۵/۴درصد)، ۴ـ اندونزی (۴/۳درصد)، ۵ـ برزیل (۸/۲درصد)، ۶ـ پاکستان(۶/۲درصد)، ۷ـ بنگلادش(۳/۲درصد)،  ۸ـ نیجریه(۲/۲درصد)، ۹ـ روسیه(۲درصد)، ۱۰ـ ژاپن (۸/۱ درصد)

در ضمن توکیو پرجمعیت ترین شهر قاره آسیا است و قاهره در قاره آفریقا از نظر کثرت جمعیت در صدر جدول قرار دارد. در اروپا، مسکو بالاترین جمعیت را دارد و شهر مکزیکو در آمریکای شمالی از پرجمعیت ترین شهرها است. در آمریکای جنوبی شهر سائوپولو و در اقیانوسیه شهر سیدنی از نظر جمعیت در صدر جدول قرار دارند.

به طور متوسط هر ساله حدود ۱۷۳ میلیون نفر بر جمعیت دنیا اضافه می شود و در عین حال حدود ۵۶ میلیون نفر هم از بین می روند. میزان زادوولد در کشورهای مختلف متفاوت است.

جالب است بدانید که از ده نوزادی که به طور سمبلیک با تولدشان جمعیت جهان را به هفت میلیارد رساندند، هفت تن دختر و سه تن پسر بودند.  

 

ترخون و خواص غذایی و دارویی آن

ترخون  (Tarragon)یکی از سبزیجاتی است که به خاطر عطر و طعم مخصوصش در بیشتر دنیا به صورت ادویه در غذاها به کار می رود و به علت داشتن آنتی اکسیدان های قوی و فیتوکمیکال های مختلف نقش مهمی در بهزیستی و سلامتی دارد. اسانس های مخصوص در ترخون وجود دارند که مهمترین آن استراگل است. ترخون به علت ترکیبات مخصوص غذایی اشتهاآور بوده و در افرادی که بیش از حد لاغر هستند و اشتهایی به غذا خوردن ندارند، می تواند مفید واقع شود.

مطالعات علمی نشان می دهند که ترخون به علت داشتن پلی فنول ها در تقلیل قند خون نقش مهمی دارد و در ضمن از لخته شدن خون در عروق جلوگیری می کند که خود سبب پیشگیری سکته های قلبی و مغزی می شود.

ترخون معدن انواع ویتامین های B می باشد و خوردن آن به همراه ویتامین A وC  و دیگر املاح موجود در آن نوعی آرامش به وجود می آورد. وجود مقدار زیادی از پتاسیم و کلسیم در ترخون فشار خون بالا را کم کرده و موجب سلامتی قلب و عروق می شود.

اسانس Eugenol موجود در ترخون در دندانپزشکی برای بی حسی موضعی استفاده می شود و در طب سنتی بهترین داروی دندان درد است. دم کرده ی چای ترخون از عارضه ی کم خوابی و بی خوابی جلوگیری می کند. از ترخون و پودر خشک آن در مطبوع کردن گوشت گوسفند و مرغ و ماهی استفاده می شود و در ضمن در نوعی نان مخصوص کریسمس به آن مقداری ترخون اضافه می کنند.

در تحقیقات علمی عصاره ی ترخون درمان کننده سرطان کبد در موش های آزمایشگاهی شناخته شده و عده ای از دانشمندان از آن برای درمان بعضی از سرطان ها در مراکز پزشکی دنیا تحقیقاتی در دست اجرا دارند.

به طور کلی بشر از هزاران سال قبل ترخون را می شناخته و در تغذیه و درمان بیماری ها از آن استفاده می کرده. اخیراً نسخه های طب سنتی در این مورد بخصوص در آزمایشگاه های طب مدرن به دقت تحت بررسی هستند.

 

کلسترول و بیماری آلزایمر

تحقیقات جدید ثابت می کند که رژیم غذایی حاوی مقدار زیادی کلسترول در درازمدت سبب بروز یا افزایش شدت بیماری الزایمر می شود و پلاک هایی در بافت های مغز به وجود می آورد. در ضمن افرادی که به عارضه ی Insulin Resistance دچار هستند و بدنشان قادر به سوخت و ساز انسولین نیست خیلی بیشتر از دیگران در معرض بروز بیماری فراموشی قرار دارند. در این صورت توجه به چند و چون رژیم غذایی و حل مشکل عملکرد انسولین در بدن می تواند از بروز و پیشرفت این بیماری جلوگیری نماید.

طبق آمار موجود حدود ۵/۴ میلیون نفر در آمریکا به بیماری آلزایمر دچار هستند. اگر در پیشگیری و درمان بیماری مورد بحث تغییری نکند تا سال ۲۰۵۰ این رقم به ۱۶ میلیون نفر افزایش خواهد یافت.

در یک بررسی علمی در ژاپن معلوم شده که افرادی که بیشتر از حد معمول کلسترول در رژیم غذایی آنها منظور شده خیلی بیشتر از آنهایی که در این مورد توجه دارند و از مصرف کلسترول دوری می کنند به عارضه فراموشی و پیری زودرس مغز و بالاخره بیماری آلزایمر دچار می شوند.

 

رابطه توت و بیماری پارکینسون

توت ها یا خانواده ی Berries حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان های قوی هستند که قادرند از بروز بیماری پارکینسون جلوگیری نمایند. این گزارشی است که در کنگره سالانه ی متخصصان اعصاب آمریکا اعلان گردیده و یکی از اولین تحقیقاتی است که در این مورد انجام گرفته است. دانشمندان معتقدند که آنتوسیانین موجود در توت ها است که سبب جلوگیری این بیماری می شود. در یک پروژه ی تحقیقاتی تاثیر مصرف انواع میوه جات مانند توت ها، سیب، مرکبات و همچنین چای و شراب  بر روی بیشتر از ۴۹ هزار نفر به دقت اندازه گیری شد. نتایج این بررسی نشان می دهد که افرادی که به مقدار لازم و کافی فلاوونوئید که آنتوسیانین نیز جزئی از آن است مصرف می کردند ۳۵درصد کمتر به بیماری پارکینسون دچار شده اند. جالب اینکه در میان میوه جاتی که بررسی شده، قدرت آنتی اکسیدانی توت ها به طور چشمگیری موثرتر گزارش شده است. به طور کلی مصرف میوه جات پررنگ و خوش رنگ حاوی مقدار زیادی فیتوکمیکال و املاح و ویتامین و آنتی اکسیدان ها هستند که برای سلامتی بدن نقشی مهم دارند.

 

آمار سخن می گوید

طبق آمار منتشر شده توسط موسسه Carl Haub تا امروز حدود ۱۰۶ بیلیون نفر در دنیا پا به عرصه ی وجود گذاشته اند که ۷ بیلیون نفر آن جمعیت فعلی دنیا را تشکیل می دهند و بقیه از بین رفته اند. به عبارت دیگر حدود یک صد بیلیون نفر در این جهان زندگی کرده و به تدریج از دنیا رفته اند.

سایت بی بی سی فارسی اقدام جالبی کرده و شما می توانید با وارد کردن روز و ماه و سال تولدتان به میلادی، دریابید که چندمین فردی هستید که در کره ی زمین پا به عرصه ی وجود گذاشته اید.

 

 

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com