شهروند ۱۲۳۲
درصدی از مردم دوش آب سرد را ترجیح می دهند و باور دارند که برای سلامتی مفید بوده و به شخص نوعی انرژی می دهد پژوهشگران آلمانی بررسیهایی را در این زمینه و پس از تجزیه و تحلیل یافته های مقدماتی بر روی افرادی که در زمستان سرد شهر برلین در رودخانه شنا می کنند و کمتر به عفونت دستگاه تنفسی مبتلا می شوند شروع کرده اند. این گروه تحقیقاتی باور دارد که دوش آب سرد همراه با دوش آب گرم بدن را در برابر بیماریهای عفونی مقاوم می کند، زیرا شنا کردن در آب سرد و یا گرفتن دوش آب سرد به بدن نوعی شوک وارد می آورد که در اثر تکرار این عادت بدن می تواند با عوامل عفونت زا، مخصوصا آن دسته ای که به دستگاه تنفسی صدمه می زنند، مقابله نماید. در ضمن نتایج بررسیهای علمی نشان می دهد افرادی که عادت به گرفتن دوش آب سرد دارند و یا در زمستانها در رودخانه های یخبندان شنا می کنند نه تنها کمتر به عارضه استرس دچار می شوند بلکه به طور کلی با هوش تر بوده و کمتر به بیماری فراموشی مبتلا می شوند.


ماهیهای رودخانه های آمریکا آلوده به مواد شیمیایی هستند


طبق گزارش موسسه تحقیقاتی محیط زیست آمریکا ماهی های رودخانه های آمریکا آلوده به ترکیبات داروهای شیمیایی مانند پایین آورنده کلسترول خون، داروهای فشار خون، بیماری صرع، داروهای ضد افسردگی مانند پروزاک، آنتی هیستامین ها (بنادریل) و همچنین مسکن ها و تمیز کننده هایی مانند ترکیبات صابون و دهها نوع از مواد شیمیایی دیگر می باشند. این آلودگی ها در رودخانه های اطراف شهرهای شیکاگو، دالاس، فیلادلفیا، Phoenix و اورلاندو به صورتی است که باعث مسمومیت موجودات زنده مانند ماهیها می گردد. علت اصلی این آلودگی ریختن زباله ها، فاضلاب و پس مانده های دستگاههای تصفیه آب این شهرها به رودخانه ها است که حاوی مقدار زیادی از ترکیبات شیمیایی داروها است که به هر طریقی وارد گردش آب رودخانه می شوند. این داروهای شیمیایی در زاد و ولد ماهیها و در طبیعت زندگی آنها موثر بوده و به علت آلوده کردن آنها سبب بیماریها و ناهنجاریهای گوناگونی می شوند. به همین جهت مصرف گوشت این دسته از ماهیها در تغذیه انسان و حیوان خطرناک است. مطالعه و بررسی های دقیق بافت های بدن ماهی های مورد بحث نشان می دهند که تاثیر آلودگی رودخانه ها بر روی موجودات مورد بحث به قدری است که تصور آن مشکل می باشد و شاید درصد بالایی از مردم مقیم کناره های این رودخانه ها هنوز به صید این ماهیها و به خوردن گوشت آنها ندانسته مبادرت می کنند و از این طریق سموم ماهی ها را به بدن خود منتقل می نمایند و در نهایت گرفتار انواع بیماریها می شوند.

به طور کلی طبق توصیه FDA آمریکا و براساس یافته های پژوهشگران هرگز نباید از ماهیهای رودخانه های اطراف شهرهای بزرگ استفاده کرد. در ضمن نباید فراموش کرد که سرانجام همه این رودخانه های بزرگ به دریاچه ها و دریاها ختم می شوند که با خود سموم شیمیایی باقیمانده از کارخانجات و فاضلاب شهرها را پس از طی مسیر طولانی به دریاچه ها و دریاها منتقل می کنند و محیط زیست نامناسبی به وجود می آورند.

هرگز نباید داروهای شیمیایی که تاریخ مصرف آنها به پایان رسیده و یا به هر دلیلی مورد استفاده قرار نمی گیرند به دستشویی ها و توالت ها ریخته شوند چون بالاخره پس از گذشتن از منابع آبهای زیرزمینی و آلوده کردن آنها دوباره وارد گردش آب مصرفی شده و سبب بروز خطراتی می شوند. در کشورهای به اصطلاح پیشرفته داروخانه ها موظف به جمع آوری و از بین بردن اینگونه داروها در محیطی اختصاصی و استاندارد هستند. به همین جهت این دسته از داروهای شیمیایی را باید به آنها تحویل داد تا اقدامات لازم را در از بین بردن آنها به عمل آورند.


۴۰ درصد کودکان آمریکایی از مادران مجرد متولد می شوند


در آمریکا درصد مادران مجردی که سرپرستی کودکان خود را به عهده دارند رو به افزایش است. در سال ۲۰۰۷ بیشتر از ۷/۱ میلیون کودک از مادران مجرد متولد شده اند که رقمی است حدود ۴۰ درصد کل زاد و ولد آن سال. پایین ترین سن مادران مجرد ۱۰ سال و بالاترین آنها حدود ۴۴ سال است. در ۵۰ سال قبل رقم مادران مجرد در این کشور خیلی پایین بود ولی در سالهای اخیر بچه دار شدن زنان مجرد مد روز شده و ۴۰ درصد کودکان به وسیله مادران مجردشان تربیت و نگهداری می شوند. مشکلات زندگی و در ضمن بی بندوباری در روابط زناشویی و عدم مسئولیت مردان در سرپرستی خانواده ها خود سبب گردیده که چنین آماری به وجود آید و کودکان با یکی از دو والدین زندگی کنند. مسلما به تدریج این روش زندگی در کودکان نیز تاثیر گذاشته و آنها هم تک والدینی را انتخاب خواهند کرد و چهره جامعه را تغییر خواهند داد.


رابطه آسم و کمبود ویتامین های A و C


پژوهشگران انگلیسی طی بررسی جالب علمی ثابت کرده اند که کمبود درازمدت ویتامین های A و C در رژیم غذایی می تواند منجر به بیماری آسم شود و در پیشرفت آن موثر باشد. این گروه با تجزیه و تحلیل ۴۰ پروژه تحقیقاتی که در بین سالهای ۱۹۸۰ و ۲۰۰۷ انجام گرفته به این نتیجه رسیده اند. رژیم غذایی افرادی که به عارضه آسم دچار بودند نشان می دهد که این افراد به طور متوسط روزی فقط ۱۸۲ میکروگرم ویتامین A دریافت می کرده اند در حالی که این رقم یک هزار میکروگرم برای مردان و ۸۰۰ میکروگرم برای زنان توصیه شده است. در مورد ویتامین C باید اضافه کرد که این افراد حدود ۵۰ درصد ویتامین C مورد نیاز و توصیه شده در روز را به همراه رژیم غذایی به دست می آورند که این کمبود درازمدت خود سبب افزایش بروز عارضه آسم می گردد. در این بررسی بزرگ همچنین دیده شده که افرادی که به اندازه کافی ویتامین A و C دریافت می کردند به طور چشمگیری کمتر از دیگران در معرض بروز عارضه آسم بودند که خود رابطه مصرف این دو ویتامین را با این بیماری مهم ثابت می کند. ویتامین A در جگر، غذاهایی دریایی، زرده تخم مرغ، محصولات شیر و بتاکاروتن که نوع اولیه ویتامین A است در غذاهایی مانند سبزیجات سبز تیره رنگ و میوه جات وجود دارد. ویتامین Cرا می توان از مرکبات و اکثر میوه های پررنگ و خوش رنگ، فلفل سبز، براکلی، سیب زمینی و غیره به دست آورد.

ویتامین A ویتامین محلول در چربی است و در مصرف آن نباید زیاده روی و یا بدون مشورت پزشک از آن برای مدت طولانی استفاده کرد. ویتامین C ویتامین محلول در آب است و مقدار لازم آن در بدن جذب شده و بقیه از طریق کلیه ها دفع می شود. به همین جهت این دسته از ویتامین ها باید مرتبا به همراه رژیم غذایی متعادل به بدن برسند.



فوائد غذای خام و خام خواری


عقیده بر این است که علاقمندان و پیروان مکتب خام خواری از بسیاری جهت سالم تر بوده و طولانی تر زندگی می کنند. افرادی که معتقد به خام خواری هستند و از فوائد و دستوراتی پیروی می کنند به طور کلی حدود ۷۵ درصد ترکیبات رژیم غذایی آنها خام و ناپخته است که سبزیجات و میوه جات قسمت اعظم آن را تشکیل می دهند. در ضمن این دسته معتقدند که بعضی از غذاها را می شود حرارت داد و آن نباید به هیچ عنوان از ۱۱۵ درجه فارنهایت تجاوز نماید، زیرا معتقدند که حرارت بالاتر از ۱۱۵ درجه فارنهایت خواص غذاها را از بین می برد و سبب بی اثر شدن آنزیم هایی می شود که در هضم و جذب غذا نقش دارند.

مقاله ای در این مورد در ژورنال علمی تغذیه به چاپ رسیده که جالب است، زیرا طی بررسی علمی ثابت شده که مصرف غذاهای خام و در درازمدت می تواند سبب سلامتی قلب و عروق شده و کلسترول و تری گلیسیرید خون را کاهش دهد. در این بررسی همچنین ثابت شده که مصرف غذای خام باعث ازدیاد وزن بدن نمی شود. میزان ویتامین D بدن افراد خام خوار در مقایسه با افراد دیگر بالاتر بوده و IGF1 و نوعی پروتئین به نام C-Reactive که نقشی در بروز التهاب بدن و سرطان و بیماری قند و بیماریهای مزمن دیگر دارند در آنها خیلی پایین تر از حد طبیعی است. این رژیم در تنظیم پریود خانم ها نقش داشته و از بروز و پیشرفت استرس جلوگیری می کند. کم خوابی و بدخوابی در خام خواران به ندرت مشاهده می شود و این ممکن است با چند و چون رژیم غذایی مورد بحث رابطه مستقیم داشته باشد.

این یافته ها نتایج یک بررسی در مورد غذاهای خام و خام خواری است ولی هنوز دانشمندان و پژوهشگران در مورد خام خواری مطلق با هم، هم عقیده نیستند که بررسیهای علمی در آینده گوشه های تاریک عادات غذایی معمولی و خام خواری را روشن تر خواهد کرد. آنچه مسلم است پختن غذا در حرارت بالا تغییرات زیادی در ترکیبات غذایی به وجود می آورد و سبب بروز بیماریهایی می شود.



* دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه و استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی و کارشناس سازمان بهداشت جهانی است.

EPIDEMIOSEARCH@yahoo.com