انستیتو بیمه گران کانادا با مشارکت پلیس روی طرح مشترکی در حال کار هستند تا شاید بتوانند اثرات مخرب و زیانبار دزدان حرفه ای اتومبیل و خانه و کلاهبرداران حرفه ای را بکاهند.

 در این راستا از آماری که در چند ساله اخیر منتشر شده استفاده گردیده و بیشترین حالات مشابه شناسایی شده تا به اطلاع عموم مردم برسد.

 هدف از این رشته فعالیت ها بالا بردن اطلاع مردم و مطلع کردن ایشان از شگرد دزدان حرفه ای است تا هر کس با توجه به توانایی های خود بتواند خود را آماده نموده و با ایشان از راه صحیح و بی خطر مقابله نماید.

 در این قسمت از مقاله نظر شما خوانندگان محترم را به روش های انتخاب شده دزدان جلب می نماید تا اگر خود را در صحنه مشابه یافتید آماده بوده و در تله ایشان قرار نگیرید:

۱-پنچر کردن ماشین و اعلام آمادگی برای کمک به راننده برای تعویض چرخ و دزدیدن کیف یا پول و اشیاء قیمتی در زمان مناسب.

اگر قصد مراجعه به بانک یا خرید از جواهر فروشی دارید و بعد از انجام کار خود ماشین را پنچر شده دیدید حتما به یک دوست یا همسر خود تلفن کرده و از ایشان کمک بخواهید، به محل قبلی (بانک/ جواهر فروشی) مراجعه کرده و منتظر بمانید.

۲-دزدی با استفاده از چاقو و اعمال زور در ایستگاه اتوبوس در شب و محل های خلوت

حتی المقدور اگر قصد استفاده از آخرین اتوبوس یا مترو را دارید بدانید که تنها نبودن بهترین انتخاب است، حتما با دوست یا همراه دیگری این مسیر را طی نمایید.

پیشنهادات مسئولان در خصوص موارد ذکر شده:

همیشه کیف خود را به خود چسبانده و از خود دور نکنید.

از حمل کردن اشیاء قیمتی جداً خودداری کنید.

از حمل مقدار زیادی وجه نقد یا تعداد زیادی اوراق بهادار برحذر باشید.

به روشی عمل کنید که اگر مجبور شدید برای حفظ جان خود کیف را رها کنید این عمل به راحتی انجام شود و دسته یا بند کیف برای شما حکم وسیله قتاله نشود، مثلا به گردنتان گیر نکند که باعث خفگی یا موارد مشابه شود.

اگر هدف دزدان حرفه ای قرار گرفتید سریعاً سعی کنید از محل دور شده و خود را به اماکن عمومی و شلوغ برسانید.

هفته گذشته ماشین ضد گلوله حمل پول در تورنتو هدف دزدان مسلح قرار گرفت و سه نفر که قطعاً جزو گروه شبکه ای دزدان بودند با نقشه قبلی همه وجه نقد را به سرقت بردند. خوشبختانه در این درگیری کسی صدمه جانی ندید. اگر شاهد چنین مواردی از نزدیک بودید سعی کنید به حالت خم هر چه سریعتر از محل دور شده و خود را به جای مطمئن برسانید.

از اعمال حادثه جویانه برحذر باشید چرا که همه موارد به احتمال قوی توسط دوربین ۲۴ ساعته بانک ضبط شده است و نیازی به شناسایی دزدان توسط شما نیست (جانتان مهمتر است).

چند پیشنهاد دیگر مقامات و مسئولان برای مراقبت از وسیله نقلیه موتوری:

۱ـ همیشه درهای اتومبیل خود را قفل کنید.

۲ـ از گذاشتن وسایل قیمتی در ماشین بپرهیزید.

۳ـ کلید ماشین را در جیب خود گذاشته و از گذاشتن آن در ساک دستی یا محل دیگری که دزدان به راحتی بتوانند آنرا بردارند بر حذر باشید.

دلیل این همه توصیه آن است که سال گذشته دزدی ماشین هزینه اش برای شرکت های بیمه چیزی حدود یک میلیار دلار بوده است و در ثانی حدود نیمی از این وسایل نقلیه بعدا برای استفاده در موارد خلاف قانون و جنایات استفاده شده است، پس با مراقبت از مال خود به جامعه خود نیز کمک کنید.

 

* فرهاد فرسادی کارشناس ارشد و بروکر انواع بیمه در کانادا است.

farsadi@cirmco.com