دوازدهم تا ۱۹ ژانویه ۲۰۱۲

جدایی نادر از سیمین” برنده جایزه گلدن گلوب شد

رادیو آلمان ـ جایزه‌ی بهترین فیلم خارجی شصت و نهمین دوره‌ی جوایز “گلدن گلوب” به فیلم ایرانی “جدایی نادر از سیمین” به کارگردانی اصغر فرهادی رسید. این اولین‌بار است که فیلمی ایرانی جایزه‌ی این جشنواره‌ی معتبر سینمایی و تلویزیونی را نصیب خود می‌کند.

فیلم بوسنیایی”خون و عسل” ساخته‌ی آنجلینا جولی، “پوستی که در آن زندگی می‌کنم” به کارگردانی کارگردان مشهور اسپانیایی پدرو آلمادوار، “گل‌های جنگ” ساخته‌ی ژانگ جیمو از چین و “پسری با دوچرخه” ساخته‌ی ژان پی‌یر و لوک داردن دیگر نامزدهای بخش فیلم‌های خارجی برای دریافت این جایزه بودند.

لیلا حاتمی، پیمان معادی، ساره بیات، شهاب حسینی، مریلا زارعی و سارینا فرهادی در “جدایی نادر از سیمین” نقش‌آفرینی کرده‌اند.

مراسم “گلدن گلوب” در هتل “بورلی هیلز” در شهر لس‌آنجلس آمریکا برگزار شد. اصغر فرهادی، کارگردان و پیمان معادی بازیگر فیلم بر روی صحنه حاضر شده و جایزه‌ی “بهترین فیلم خارجی” را از مادونا، ستاره‌ی مشهور موسیقی پاپ دریافت کردند.

اصغر فرهادی، بعد از دریافت جایزه‌ی “گلدن گلوب” خطاب به حاضران در سالن گفت: «وقتی به مراسم می‌آمدم داشتم فکر می‌کردم از چه بگویم. آیا از مادرم بگویم؟ از پدرم؟ از همسر مهربانم؟ از دخترانم؟ از دوستان عوامل دست اندرکار این فیلم؟ اما الان می‌خواهم فقط از مردم کشورم حرف بزنم. مردمی که عاشق صلح‌ هستند.»

کارگردان “جدایی نادر از سیمین” در ادامه‌ی صحبت‌های خود بعد از دریافت جایزه افزود: «مردم کشور من مردمی هستند که از درگیری و جنگ در هیچ‌کجا حمایت نمی‌کنند. من می‌خواهم از آن‌ها تشکر کنم و بگویم که مردم کشورم را عاشقانه دوست دارم.»

فیلم “جدایی نادر از سیمین” نیز برنده‌ی خرس نقره‌ای بهترین بازیگر زن، بهترین بازیگر مرد و خرس طلایی بهترین فیلم این جشنواره معتبر سینمایی آلمان شده است.

هفته گذشته نیز جایزه‌ی بهترین فیلم “انجمن منتقدان سینمای آمریکا” نصیب اصغر فرهادی و فیلم “جدایی نادر از سیمین” شد.

تبریک “خانه سینما ایران” به فرهادی

بلافاصله بعد از خبر اهدای جایزه‌ی “گلدن گلوب” به اصغر فرهادی، صفحه‌ی رسمی “خانه سینمای ایران” به‌روز شد و این پیروزی را «به همه‌ی اهالی خانه‌ی سینما» تبریک گفت. صفحه‌ی “خانه سینمای ایران” تاکید کرده است که سینمای ایرانی حالا به «دوران قبل و بعد از اصغر فرهادی و گلدن گلوب» تقسیم شده است.

 خبرگزاری فارس روز یک‌شنبه (۲۵ دی/۱۵ ژانویه) با انتشار عکس اصغر فرهادی که در مهمانی روز قبل از اهدای جوایز “گلدن گلوب” با آنجلینا جولی، هنرپیشه‌ی معروف هالیوود که فیلم او رقیب “جدایی نادر از سیمین” بود دست داده است، انتقاد کرده بود که فرهادی «عرف دیپلماتیک» ایران را زیرپا گذاشته است.

فیلم “جدایی نادر از سیمین” برای شرکت در هشتادوچهارمین دوره‌ی جوایز اسکار نیز به عنوان نماینده‌ی کشور ایران معرفی و انتخاب شده است. اگر این فیلم به عنوان یکی از پنج فیلم نامزد نهایی انتخاب شود، دومین فیلم سینمای ایران می‌شود که کاندید رسمی این جایزه‌ی معتبر سینمایی می‌شود.

سفر بازرسان آژانس به ایران زیر سایه تحریم نفت

رادیو آلمان: نماینده ایران در آژانس انرژی اتمی از سفر بازرسان این سازمان برای “رفع ابهامات پرونده هسته‌ای” ایران خبر داد. در حالی‌که روسیه ایران را در عدم موفقیت مذاکرات اتمی‌ مقصر می‌داند، هند خواهان خرید نفت از ایران است.

علی اصغر سلطانیه روز سه شنبه(۲۷ دی /۱۷ ژانویه) در وین گفت که بر اساس برنامه ریزی انجام شده هیات عالی رتبه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به سرپرستی هرمان ناکارتس، معاون مدیرکل در امور پادمان، برای یک سفر سه روزه به تهران سفر می‌کنند.

به گفته منابع خبری سفر بازرسان آژانس در راستای رفع ابهامات و سوالات مطرح شده در گزارش اخیر این سازمان است.

کشورهای اتحادیه‌ی اروپا بر سر تحریم واردات نفت ایران اساسا به توافق رسیده‌اند. قصد آن‌ها از این اقدام، بخشی از تلاش‌های کشورهای غربی برای فشار آوردن به جمهوری اسلامی در زمینه‌ی برنامه‌ی اتمی مناقشه‌برانگیز ایران است.

دانمارک، رییس دوره‌ای اتحادیه‌ی اروپا، پیشنهاد کرده است که برای تحریم نفت ایران یک فرصت شش ماه در نظر گرفته شود. بر این اساس تحریم نفت ایران از اول ژوئیه (۱۱ تیر) امسال عملی خواهد شد. 

بازداشت و احضار فعالین تبریز

 اداره ی اطلاعات تبریز در اقدامی غیر قانونی، طبق عادت معمول نیروهای پلیسی جمهوری اسلامی  ظهر روز یک شنبه ۲۵ دی ماه اقدام به بازداشت شاهرخ زمانی و احضار محمد جراحی، نیما پوریعقوب و ساسان واهبی وش کرده بود.

با گذشت سه روز از بازداشت مجدد شاهرخ زمانی فعال کارگری در تبریز هم چنان اطلاعی از وضعیت وی در دست نیست. با توجه به عدم انتقال وی به بند عمومی زندان مرکزی تبریز به نظر می رسد بازداشت وی نه برای اجرای حکم ۱۱ سال زندان که در مرداد ماه سال جاری برای وی در نظر گرفته شده بود، بلکه جهت پرونده سازی جدید علیه او انجام شده است. یادآوری می کنیم که شاهرخ زمانی، محمد جراحی، نیما پوریعقوب و ساسان واهبی وش فعالان کارگری و دانشجویی چپ تبریز در خرداد ماه امسال بازداشت و در مرداد ماه از طرف شعبه ی یک دادگاه “انقلاب” تبریز مجموعا به بیست و دو سال و نیم زندان محکوم شدند. این فعالان به تدریج و با صدور قرار وثیقه به طور موقتی از زندان تبریز آزاد شدند. 

  ایرج گرگین، از بنیانگذاران رادیو آزادی و پیشکسوت رسانه، درگذشت

رادیو فردا: ایرج گرگین، روزنامه نگار باسابقه ایرانی و از مدیران پیشین تلویزیون ملی ایران، بر اثر بیماری، صبح جمعه، در آمریکا در سن ۷۷ سالگی درگذشت.

ایرج گرگین همزمان با تحصیل در رشته ادبیات فارسی، کار حرفه‌ای مطبوعاتی را در دهه ۱۳۳۰ در روزنامه کیهان شروع کرد و مدت کوتاهی نیز مدیرداخلی «کیهان فرهنگی» بود.

آقای گرگین از زمستان ۱۳۳۷ کار در رادیو را به طور رسمی شروع کرد.

در اوائل دهه ۱۳۴۰ تأسیس «برنامه دوم – رادیو تهران» که سرپرستی و مسئولیتش به ایرج گرگین واگذار شد، به رادیو در ایران معنای تازه‌ای بخشید. برای نخستین بار فرستنده‌ای به طور کامل به طرح مباحث فرهنگی و هنری و علمی و اقتصادی اختصاص یافت. این رادیو به پایگاهی برای معرفی هنر و ادبیات جدید ایران، تئاتر و موسیقی جهان و برخی مباحث تاریخی و اجتماعی تبدیل شد.

چهره های فرهنگی و صاحب نامی مانند احمد شاملو، فروغ فرخ‌زاد، نادر نادرپور، سیمین بهبهانی، مهدی اخوان ثالث، هوشنگ نهاوندی، فرخ غفاری، فریدون رهنما، محمدجعفر محجوب، علی‌اصغرحاج سید جوادی، عبدالله توکل و گروهی دیگر از شاعران و نویسندگان و هنرمندان بنام در «برنامه دوم» حضور یافتند و گروهی از آنان نیز با آن به همکاری پرداختند.

ایرج گرگین با آغاز کار تلویزیون ملی به عنوان گوینده و گزارشگر به آن پیوست. وی در طول سال‌های کار در تلویزیون سمت‌های ریاست روابط عمومی و انتشارات، مدیریت خبر، مدیریت تولید را برعهده داشت، و مجله تماشا را نیز منتشر می کرد.

از سال ۱۳۵۵ و با تقسیم تلویزیون ایران به دو شبکه، مدیریت شبکه دو به ایرج گرگین واگذار شد.

ایرج گرگین به دنبال انقلاب ۵۷ و خروج از ایران رادیو امید را به عنوان یکی از نخستین رادیوهای مستقل و روزانه‌ی فارسی زبان در سال ۱۳۶۱ در لس آنجلس تاسیس کرد.

آقای گرگین در سال ۱۳۷۷ به پراگ نقل مکان کرد و به عنوان یکی از پایه گذاران اصلی بخش فارسی رادیو اروپای آزاد / رادیو آزادی (که چند سال بعد تبدیل به رادیو فردا شد)، همکاری خود را با این رادیو آغاز کرد و مسئولیت محتوای این رادیو را بر عهده داشت.

 دو شهروند در مهاباد به اتهام محاربه به اعدام محکوم شدند

 آژانس خبری موکریان – دو شهروند اهل مهاباد از طرف دادگاه انقلاب این شهر به اعدام محکوم شدند.

دو شهروند مهابادی به نام های علی و حبیب افشاری که حدود یک سال است در بازداشت بسر می برند به اتهام محاربه از طریق فعالیت تبلیغی و عضویت در یک حزب مخالف نظام و … از سوی دادگاه انقلاب اسلامی مهاباد به اعدام محکوم شدند.

حکم اعدام به این دو زندانی که هم اکنون در زندان ارومیه به سر می برند ابلاغ شده و در حکم ابلاغی ۲۰ روز به متهمین مهلت داده شده است که به حکم صادره اعتراض نمایند.

 بیانیه بیش از ۲۳۴ نفر از مخالفان فعال جنگ در محکومیت ترور کارشناسان و مدیران برنامه هسته ای

 گویا نیوز: بیش از ۲۳۴ فعال سیاسی ایرانی مخالف جنگ با ایران با انتشار بیانیه ای ترور مصطفی احمدی روشن از مدیران تاسیسات هسته ای نطنز را که در ۲۱ دی ماه در تهران اتفاق افتاد را مانند هر ترور دیگری، شدیدا محکوم کرده و هشدار داده اند که مردم ایران نسبت به هر اقدامی که جان شهروندان ایرانی را به خطر بیاندازد، حساس بوده و تعرض به امنیت ملی ایران را تحمل نمی کنند.

در این بیانیه آمده است: نیروهای امنیتی ایران که تمام تلاش خود را صرف سرکوب مخالفان حتی در داخل حاکمیت و بستن دهان معترضان و رسانه ها کرده اند، در مقابله با این تهدیدها سخت ناتوان مانده اند. این ناتوانی ها نشانه نگران کننده ای است از اینکه ایمنی برنامه هسته ای هم با همین ضعف های فاحش روبرو شود و فجایع بزرگی را رقم زند. مسئولین نظام و بخصوص وزیر اطلاعات باید پاسخگوی سهل انگاری در خصوص حفظ جان کارشناسان و پژوهشگران ایرانی باشند.

 

دانشجوی ایرانی به ضرب گلوله در تگزاس کشته شد 

رادیو فردا: گزارش ها حاکی است، «گلاره باقرزاده» دانشجوی پزشکی و از فعالان دانشگاهی، در خودروی شخصی خود و در فاصله ای نزدیک از منزل مسکونی اش به ضرب گلوله از پادرآمده و کشته شده است.

به گزارش شبکه تلویزیونی «ای بی سی نیوز» گلاره باقرزاده ۳۰ ساله، حوالی نیمه شب دوشنبه در حالی که در حال حرکت به سمت منزل مسکونی خود در هیوستون در ایالت تگزاس بود، از ناحیه شیشه کناری خود مورد اصابت گلوله قرار گرفته است.

پلیس هیوستون در بیانیه ای اعلام کرد: «وقتی ماموران به صحنه رسیدند، ماشین به سمت گاراژ خانه رانده شده بود و موتور آن هنوز روشن بود و از آن جایی که روی پیاده رو گیر کرده بود، چرخ هایش هنوز می چرخید. قربانی این حادثه روی صندلی افتاده و درگذشته بود.»

به گفته نیروهای پلیس، هیچ چیز از خودرو سرقت نشده و حتی تلفن موبایل و کیف او هنوز در ماشین بوده است. بخش جنایی پلیس هیوستون می گوید شاهدان نزدیک به صحنه گفته اند که صدای چند شلیک، حرکت خودرو و اصطکاک چرخ های ماشینی که با عجله در حال حرکت بوده را شنیده اند.

پلیس هیوستون به شبکه تلویزیونی ای بی سی نیوز گفته که آخرین کسی که با گلاره باقرزاده در تماس بوده، دوست پسر سابق او و از دوستان نزدیکش بوده است. وی به پلیس گفته است: «در حال صحبت بودیم که صدای شدیدی شنیدم اما مطمئن نیستم صدای شلیک گلوله بوده باشد.»

گلاره باقرزاده طبق گفته های کسانی که او را می شناختند و همچنین مصاحبه ای که با روزنامه «هیوستون کرونیکل» داشته، از فعالان سیاسی و حقوق زنان بوده و به گزارش ای بی سی نیوز، از مخالفان فعال حکومت جمهوری اسلامی ایران بوده است.

پلیس هیوستون به خبرنگار ای بی سی نیوز گفته به نظر نمی رسد خانم باقرزاده به دلیل ایرانی بودن و یا فعالیت های سیاسی یا اجتماعی اش کشته شده باشد یا حداقل هنوز چنین ارتباطی دیده نشده است. با این حال با توجه به این که نه به کیف پولش دست خورده و نه تلفنش ربوده شده، مرگ مشکوکی به نظر می رسد.

گلاره باقرزاده دانشجوی فناوری ژنتیک مولکولی در دانشگاه پزشکی تگزاس بود. به گزارش پلیس، این تیراندازی ساعت ۱۱و ۴۵ دقیقه دوشنبه شب گزارش شده است.

  مطهری: نامه اوباما شامل هشدار و پیشنهاد مذاکره بود

 علی مطهری، نماینده اصولگرای مجلس، در مورد نامه اخیر دولت آمریکا به رهبر جمهوری اسلامی گفته است: “قسمت اول این نامه از موضع تهدید و قسمت دوم هم از موضع دوستی و مذاکره بیان شده است.”

به گزارش خبرگزاری فارس، مطهری افزوده است که در بخش اول، دولت آمریکا گفته است که بستن تنگه هرمز توسط جمهوری اسلامی “خط قرمز” محسوب می شود و در قسمت دوم پیشنهاد شده که دو طرف برای حل اختلاف نظرهای موجود، با یکدیگر مذاکره کنند.

از آنجا که روابط خارجی اکثر کشورهای جهان از جمله آمریکا بر اصل فعالیت های دیپلماتیک و ارتباط متقابل مبتنی است، دولت آن کشور در گذشته نیز بارها گفته است که برای حل اختلافات با ایران حاضر با مذاکره با مقامات مسئول در حکومت جمهوری اسلامی است.

رهبران جمهوری اسلامی طی سی سال گذشته، معمولا یا چنین پیشنهادهایی را فورا رد کرده و اختلافات دو طرف را غیرقابل حل و فصل دانسته اند و یا شرایطی مانند تغییرات بنیادی در ابعاد گوناگون سیاست های داخلی و خارجی ایالات متحده را خواستار شده اند که مقامات آمریکایی آنها را به وضوح غیرقابل اجرا دانسته اند. 

اهود باراک: از حمله نظامی به ایران فاصله زیادی داریم

 رادیو آلمان: به گفته وزیر دفاع اسراییل این کشور از یک حمله نظامی به ایران “فاصله بسیار زیادی” دارد. سازمان امنیت اسراییل نیز ضمن اشاره به توان اتمی ایران تاکید می‌کند که مقامات ایرانی هنوز تصمیمی برای ساخت بمب اتمی نگرفته‌اند.

اهود باراک، وزیر دفاع اسراییل روز چهارشنبه (۱۸ ژانویه/۲۸ دی) اعلام کرد که اسراییل از تصمیم حمله به ایران “فاصله بسیار زیادی” دارد. باراک این سخنان را در رادیو ارتش اسراییل در آستانه سفر مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به این کشور ابراز کرد.

بر اساس خبر رسیده دمپسی در سفر خود ماموریت دارد که مقامات اسراییلی را از یک حمله نظامی زودرس به ایران منصرف کند.

وزیر دفاع اسراییل تاکید کرد که تل‌آویو برای حمله به ایران «هنوز تصمیمی نگرفته است». وی ضمن اشاره به هماهنگی میان آمریکا و اسراییل بر سر نحوه برخورد با برنامه اتمی ایران تصریح کرد که اسراییل تهدیدات جمهوری اسلامی را جدی تلقی می‌کند.