"نوای جدید موسیقی باستانی" عنوان کنسرتی است که این هفته یکشنبه ۹ نوامبر توسط گروه هنری باربَد در تورنتو اجرا می‌شود. 


شهروند ۱۲۵۴  پنجشنبه  ۵ نوامبر ۲۰۰۹


 

"نوای جدید موسیقی باستانی" عنوان کنسرتی است که این هفته یکشنبه ۹ نوامبر توسط گروه هنری باربَد در تورنتو اجرا می‌شود.

جالب‌ترین ویژگی این کنسرت این است که در برنامه‌ی آن حضور سه عنصر متفاوت را می‌بینیم: موسیقی کلاسیک یا سنتیِ ایرانی، موسیقی فولکلور کرد و اشعار مدرنِ احمد شاملو.


 گروه باربد

مهدی رضانیا، نوازنده‌ی سنتور و سرپرست گروه، در مصاحبه با شهروند در این باره می‌گوید: "بین فولکلور و آن چیزی که به آن موسیقی سنتی یا کلاسیک می‌گویند رابطه‌ای نزدیک وجود دارد. در واقع موسیقی سنتی خود از فولکلور گرفته شده و مجموعه‌ای است از آهنگ‌هایی که از نواحی مختلف ایران در دوره‌هایی جمع‌آوری شده است".

آقای رضانیا در رابطه با استفاده از عنوان "مراقبه با ماهور" و همچنان استفاده از اشعار شاملو برای بخشِ دوم کنسرت توضیحات بسیار جالبی می‌دهد.


 

رضانیا به تعریف "مراقبه" در معنای ایرانی‌ آن می‌پردازد و توضیح می‌دهد که چطور مراقبه‌ی ایرانی، که ریشه در تفکر "کردار نیک" و گفتمان زرتشتی دارد از اساس با مراقبه یا مدیتیشنی که در فرهنگ‌های دیگر شناخته می‌شود متفاوت است. آقای رضانیا این تفاوت را در خصلتِ اجتماعی بودنِ این مفهوم در تعریف ایرانی‌اش می‌داند.

او می‌افزاید: "حافظ شاعری بسیار جامعه‌گرا بوده و عشقی که از آن صحبت می‌کند فرای عشق به فرد یا به مفاهیمی متافیزیکی مثل خدا است و برای مثال نوعی عشق به فرهنگ ایرانی است… به همین علت هم ما در بخش دوم روی اشعار شاملو آهنگسازی کردیم چرا که شعر شاملو نیز خصلت‌های این چنینی بسیاری دارد".


 

اما آیا این به معنی ترکیب شعر شاملو با موسیقی سنتی است؟

رضانیا می‌گوید که این چنین نیست و می‌افزاید: "در بخش دوم و برای همراهی با شاملو بیشتر از موسیقی معاصر و به اصطلاح قرن بیستمی استفاده کردیم".

×××

کنسرت "مراقبه با ماهور" روز یکشنبه ۸ نوامبر در استودیو گلن گولد واقع در شماره ۲۵۰ خیابان فرانت غربی برگزار می‌شود. بلیت‌های ۳۰ دلاری کنسرت را می‌توانید از کتابفروشی‌های سرای بامداد یا پگاه خریداری کنید.