تغذیه و بهداشت خانواده

افرادی که همیشه مقداری فلاوونوئید به همراه رژیم غذایی روزانه مصرف می کنند خیلی کمتر به بیماری پارکینسون دچار می شوند. فلاوونوئیدها در بسیاری از میوه جات خوش رنگ پررنگ و بعضی از سبزیجات و همچنین در چای وجود دارند. در یک بررسی علمی بر روی ۸۰۵ نفر مرد و زن معلوم گردیده که خوردن توت ها امکان بروز بیماری پارکینسون را تا حدود ۴۰ درصد کاهش می دهد.

توت ها بروز پارکینسون را کاهش می دهند

 مهمترین نوع فلاوونوئیدی که در جلوگیری این بیماری نقش دارد آنتوسیانین است که از قرار معلوم در توت ها مخصوصاً توت های خوش رنگ وجود دارد. به طور خلاصه باید گفت افرادی که به خوردن توت ها علاقمند هستند و حداقل هفته ای یک بار از آنها تغذیه می کنند ۲۵ درصد کمتر به بیماری پارکینسون دچار می گردند که رقمی است چشمگیر.

 

یافته جدید و باور نکردنی

 

پژوهشگران دانشگاه ملی در استرالیا خبری را منتشر کرده اند که باور نکردنی است و آن این که بشر در ۴۲ هزار سال قبل قادر بوده در قعر دریا، به صید ماهی پرداخته و قسمتی از غذای روزانه خود را تأمین نماید. قبلاً دانشمندان گزارش کرده بودند که بشر از ۱۰هزار سال قبل به فنون ماهی گیری در قعر دریا آشنایی داشته ولی این بار طبق مدارک موجود که در ژورنال Science به چاپ رسیده پژوهشگران استرالیایی و ژاپنی قلاب های ماهیگیری و استخوان های ماهیانی را در غاری در تیمور شرقی به دست آورده اند.

در این یافته مهم استخوان های ۲۳ نوع از جانداران دریایی که توسط مردم اولیه صید و مصرف شده اند شناسایی شده که در کنار قلاب های ماهی گیری باقی مانده اند. قدمت این قلابها به ۲۳ هزار سال قبل برمی گردد ولی استخوان های باقیمانده در غار مورد بحث ۴۲ هزار سال عمر دارند.

بشر از ۵۰ هزار سال قبل قادر بوده با وسایل اولیه اقیانوس ها را برای تأمین غذا و مهاجرت و شناسایی دنیای دیگر زیرپا گذاشته و طبق مدارک موجود فاصله طولانی و خطرناکی را در دریاها طی نماید و این خود شاهد مهاجرت مردم از گوشه ای به گوشه دیگر دنیا در هزارها سال قبل می باشد. در این گزارش جالب توسط دانشمندان ژاپنی و استرالیایی اشاره گردیده که بشر از حدود دو میلیون سال قبل به خوردن ماهی عادت داشته به همین جهت همیشه سعی داشته است به هر وسیله ای برای صید ماهی اقدام نماید که هنوز این روش ها و فنون اولیه صید ماهی به وضوح معلوم نیست. در موزه Nature شهر اتاوا وسایل اولیه صید ماهی که بسیار جالب می باشند وجود دارند که گوشه ای از زندگی مردم قدیم و چگونگی تهیه غذا از دریا را نشان می دهد.

 

مصرف گوشت قرمز و مرگ و میرهای زودرس

 دانشگاه هاروارد نتایج ۲۰ سال تجربه خود را بر روی حدود ۲۴ هزار نفر در مورد رابطه مصرف گوشت قرمز و مرگ و میرهای زودرس منتشر نموده. این گزارش نشان می دهد که مصرف زیاد گوشت قرمز (روزی حدود چهار اونس) امکان بروز مرگ و میر به علت بیماری های قلبی و سرطان را چند برابر افزایش می دهد. در ضمن افرادی که در مصرف گوشت قرمز زیاده روی می کنند بیشتر از دیگران به بیماری قند نوع دو دچار می شوند. به عبارت دیگر مصرف گوشت قرمز امکان مرگ و میر به علت بیماری های قلبی را تا ۲۱ درصد افزایش می دهد و این رقم برای بعضی از سرطان ها ۱۶ درصد می باشد.

گوشت قرمز به چند دلیل باعث بروز بیماری های قلب و عروق و سرطان و غیره می گردد که مهمترین آنها عبارتند از: چربی نهفته در گوشت، امکان وجود هورمون و آنتی بیوتیک ها در آن و در ضمن طرز تهیه و مصرف گوشت که گاهی در حرارت بالا پخته و سوزانده می شود و مواد زیانباری را به وجود می آورد. خوردن حداکثر هفته ای یک بار گوشت قرمز آن هم به مقدار بسیار کم توصیه می گردد. به جای گوشت قرمز می توان از گوشت مرغ و ماهی و همچنین دانه های روغنی مانند پسته و بادام و گردو و غیره استفاده نمود.

 

 

امکان ارثی و فامیلی بودن سکته مغزی

 

طبق آمار موجود کسی که برادر و یا خواهرش به سکته مغزی دچار بوده ۶۴ درصد بیشتر از افرادی که چنین سابقه فامیلی ندارند در معرض بروز سکته قلبی قرار دارند. این رقم در خانواده ای که افراد جوان تر از ۵۶ سال به سکته مغزی دچار گردیده اند دو برابر خواهد بود. این آمار نشانگر آنست که بعضی از انواع سکته های مغزی ریشه ارثی و ژنتیکی و فامیلی دارد و خانواده هایی که چنین سابقه ای دارند باید از تمام عوامل بروز سکته مغزی مانند بالا بودن فشار خون و کلسترول و قند و غیره دوری کنند و با مشاهده علائم بیماری فوراً به پزشک متخصص مراجعه نمایند. هر ساله در آمریکا بیشتر از ۷۰۰ هزار نفر به سکته مغزی نوع Ischemic دچار می گردند. روش زندگی مانند مصرف سیگار و نداشتن فعالیت های جسمی و در نتیجه چاقی زیاد و مصرف چربی های حیوانی و نمک زیاد و غیره نیز در بروز سکته قلبی نقش دارند.

 

سلامتی قلب خود را با زردچوبه بیمه کنید

 

انستیتو ملی بهداشت آمریکا با تجزیه و تحلیل ۲۴ مطالعه علمی درباره نقش زردچوبه در بهزیستی و سلامتی اعلان می دارد که زردچوبه به علت ترکیبات مهم موجود در خود و خاصیت ضد التهاب بدن از بهترین داروهای سلامتی قلب و عروق می باشد. در یکی از بررسی های علمی اشاره شده در بالا ۱۲۱ نفر از بیمارانی که نیاز به عمل Bypass داشتند مورد نظر قرار گرفتند و به گروهی از آنان ۵ روز قبل از عمل و ۵ روز پس از عمل ۴ گرم پودر زردچوبه (یک گرم در هر نوبت و چهار بار در روز) تجویز نمودند و گروه دیگر را به عنوان شاهد که زردچوبه دریافت نمی کردند قرار دادند. این بررسی کوتاه مدت نشان دادکه افرادی که زردچوبه دریافت کرده بودند ۶۵ درصد کمتر به عوارض پس از عمل Bypass دچار شده اند. در ضمن میزان التهاب بدن ایندسته از بیماران به طور چشم گیری کاهش یافته و دارای فشار خون طبیعی بودند. پژوهشگران این بررسی علمی اشاره می کنند که اگر چه کپسول های زردچوبه می توانند مورد استفاده قرار گیرند ولی بهتر است زردچوبه به همراه رژیم غذایی و به طور مداوم به بدن برسد و با خواص بی نظیر خود از بروز و پیشرفت بسیاری از بیماری ها جلوگیری نماید.

یکی از دانشمندان و جراحان معروف که ۲۵ سال بیماران مبتلا به بیماری های قلب و عروق را درمان و پیگیری نموده می گوید علت اصلی بیماری های قلبی التهاب بافت های قلب و عروق است نه کلسترول و چربی. به همین جهت باید به وسیله غذا مانند زردچوبه با این عامل خطرناک مبارزه نمود و اثرات آن را در بدن کاهش داد تا بیماری های دستگاه گردش خون به وجود نیاید. امروز اکثر پژوهشگران معتقدند که التهاب یا Inflammation اعضاء بدن علت اصلی بسیاری از بیماری ها است. رابطه التهاب بافت های سینه و روده و غیره و سرطان به وضوح ثابت گردیده. در مقاله ای که چند هفته گذشته در همین صفحه چاپ کردیم اشاره شده که زردچوبه امکان بروز بیماری آلزایمر و عارضه فراموشی را کاهش می دهد و افرادی که در رژیم غذایی خود زردچوبه یا هر نوع غذای دیگری که خاصیت ضد التهاب دارند منظور می کنند (مانند مردم هند) خیلی کمتر به بیماری فراموشی دچار می گردند.

 

بهتر است باور کنید

 

اخیراً عده ای از پژوهشگران مقدار نمک موجود در غذاهای چند کمپانی معروف غذاهای آماده مانند مک دونالد، برگر کینگ و ساب وی، مرغ کنتاکی و دو نوع پیتزای معروف دومینو و هات را در چند کشور دنیا اندازه گیری نموده اند. نتایج این بررسی نشان می دهد که مردم آمریکای شمالی به شور خوری عادت داشته و غذاهای مورد بحث نسبت به آن چه در اروپا تهیه می گردد پرنمک تر می باشند. جالب این که محصولات غذایی مک دونالد، مخصوصاً مرغ آن در کشورهای اروپایی حاوی ۲۴۰ میلی گرم سدیم یا حدود ۶/۰ گرم نمک در یکصد گرم می باشند در حالی که این رقم در کانادا حدود ۶۰۰ میلی گرم سدیم یا ۵/۱ گرم نمک در یکصد گرم گوشت مرغ گزارش شده است. این بررسی نشان می دهد که به علت گرایش مردم کانادا به نمک و عدم توجه دست اندرکاران بهداشت عمومی کمپانی های غذایی مقدار بیشتری نمک به غذاهایشان در کانادا اضافه می نمایند که یکی از عوامل بالا رفتن فشار خون و در نتیجه بیماری های قلب و عروق می باشد. البته شورخوری عوارض دیگری هم دارد که در اینجا از ذکر آنها خودداری می شود.

 

 

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com