تغذیه و بهداشت خانواده

 

ژورنال علمی تغذیه پس از تجزیه و تحلیل نتایج تحقیقات علمی درباره نقش سیر در پیشگیری سرماخوردگی گزارش می دهد که بالاخره از نظر علمی ثابت گردیده که ترکیبات موجود در سیر به علت قدرت ضد عوامل عفونت زا می تواند از بروز سرماخوردگی و عوارض آن جلوگیری کند. در جنگ های جهانی سیر نقش مهمی در مبارزه با عفونت های مهم پوستی و داخلی بدن ایفاء نمود و به قول یکی از پزشکان معروف اگر سیر وجود نداشت تعداد مرگ و میر سربازان زخمی شده در جنگ چند برابر بود.

ترکیبات سیر انواع باکتری ها، قارچ ها و حتی ویروس ها را از بین می برد و افرادی که در رژیم غذایی خود مقداری سیر تازه منظور می دارند، به طور کلی از آن هایی که چنین نمی کنند سالم تر هستند.

خواص غذایی و دارویی سیر بی شمار است و ما در این صفحه بارها درباره آنها مطالبی نوشته ایم و در این جا از تکرار آنها خودداری می نمائیم، ولی به طور خلاصه اشاره می کنیم که سیر علاوه بر قدرت ضد عوامل عفونت زا سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می گردد و یکی از بهترین داروها برای قلب و عروق به شمار می رود. سیر فشار خون بالا را کاهش می دهد و در ترشح انسولین لوزالمعده نقش دارد. با این دو عمل مهم فشار خون را کاهش می دهد و در سوخت و ساز قند در بدن موثر است که خود از ارکان مهم سلامتی و بهزیستی قلب و عروق به شمار می روند.

مسلما خواص سیر تازه خیلی بهتر و بیشتر از سیر خشک و کپسول های سیر است. در ضمن بارها اشاره کرده ام که بوی سیر بدتر از عوارض پیچیده بیماریها و شیمی درمانی نیست. در این صورت نباید به بهانه ی بوی بد سیر از مصرف آن دوری کرد و یا حداقل روزهای آخر هفته و یا روزهایی که با کسی در تماس نیستید با خوردن سیر بدن خود را در مقابل بسیاری از بیماری ها بیمه کنید.

التهاب یا Inflammation علت تمام بیماری ها

امروز تقریبا همه ی پژوهشگران و دانشمندان با هم هم عقیده هستند که التهاب بدن علت جمیع بیماری های مزمن می باشد. در ضمن در درمان التهاب بدن پیشرفت های چشمگیری به عمل نیامده و داروهای موجود در بازار سبب عوارض جانبی پیچیده ای می شوند. به همین جهت عده ی زیادی از بیماران به مصرف آنها علاقه ای نشان نمی دهند که در نتیجه التهاب ادامه یافته و با مزمن شدن خود سبب بروز بسیاری از بیماری های مزمن مانند سرطان، دردهای مفاصل، زمین گیر شدن و غیره می شود.

متأسفانه التهاب بدن اگر درمان نشود همچنین می تواند در بالا رفتن کلسترول خون نقش داشته و در درازمدت قلب و عروق را دچار مشکلاتی نماید. عده ی زیادی معتقدند که Inflammation نتیجه ی عکس العمل های ناشی از استرس در بدن است که با روش زندگی و عادات غذایی و عوامل محیط زیست رابطه ی مستقیم دارد. التهاب مزمن بدن گاهی تشخیص داده نمی شود و اغلب پس از تشخیص نیز به آن توجه نمی گردد که خود مانند آتش زیر خاکستر به فعالیت به هم زدن توازن عملکردهای اعضای داخلی بدن ادامه می دهد و زمانی ظاهر می شود که کار تقریبا از کار گذشته و عوارض غیرقابل برگشتی در بدن به وجود آمده است.

غذاها و روش های زندگی که موجب کاهش التهاب بدن می شوند عبارتند از: آب معدنی، نوشیدن حداقل روزی ۸ لیوان آب، ماست، نان کامل که با خمیرمایه تهیه شده، دوری از مصرف زیاد اسیدهای چرب امگا۶ که در چربی های حیوانی و گوشت ها، مخصوصا گوشت قرمز زیاد وجود دارند. مصرف لازم و کافی ویتامین D، آفتاب گرفتن به صورت متعادل (روزی حدود نیم ساعت) و دوری از مصرف سیگار و الکل.

روغن بادام وحشی و درمان بیماری قند

دانشمندان دانشگاه میسوری گزارش می کنند که موفق به شناسایی ترکیب مخصوصی در بادام وحشی به نام Sterculic Oil شده اند که در ترشح و عملکرد انسولین در بدن نقش مهم دارد. این ترکیب که بهSterculia foetida نام گرفته می تواند در پیشگیری و کنترل بیماری قند موثر باشد.

باید منتظر نتایج بعدی بررسی های علمی دانشمندان در این زمینه بود تا اطلاعات بیشتری از این ماده و کاربرد آن به دست آید.

بهتر است باور کنید

استرس مانند رادیکال های آزادی چون سموم سیگار و الکل و مواد شیمیایی و داروهای شیمیایی و غیره سبب صدمه DNA بدن گردیده و در نهایت منجر به بیماری های مختلف می شود. استرس به طور کلی یکی از مهمترین عوامل ضعف سیستم ایمنی بدن بوده و زمینه را برای بروز بیماری های گوناگون آماده می کند. استرس را باید با کمک پزشک متخصص درمان کرد چون از آن گونه بیماری ها است که متأسفانه در جسم و جان انسان اثر گذاشته و نتایج نامطلوبی به بار خواهد آورد.

آماری درباره ی فقر در دنیا

ـ هر ساله در دنیا ۶ میلیون کودک قبل از رسیدن به سن ۵ سالگی صرفا به علت بدی تغذیه و گرسنگی و عوارض آن جانشان را از دست می دهند.

ـ ۵۰ درصد جمعیت قاره آفریقا از بیماری های کمبود و آلودگی آب رنج می برند.

ـ هر روز در دنیا ۶ هزار نفر به علت بیماری ایدز از بین می روند و ۸۲۰۰ نفر هم به ویروس ایدز آلوده می شوند.

ـ در هر ۳۰ ثانیه یک کودک در آفریقا به علت بیماری مالاریا جانش را از دست می دهد.

ـ در آفریقا ۷۵ درصد بیماران مبتلا به بیماری ایدز در نهایت به خاطر مبتلا شدن به بیماری سل از بین می روند.

ـ میزان بیماری ایدز در دختران جوان بی سواد دو برابر دخترانی است که به مدرسه می روند.

ـ در آفریقا یک زن از هر ۱۶ نفر زن حامله در موقع وضع حمل جانش را از دست می دهد. این رقم در آمریکای شمالی یک نفر از هر ۳۷۰۰ نفر است.

ـ در دنیا بیشتر از ۸۰۰ میلیون نفر با شکم گرسنه سر بر بالین می گذارند که ۳۰۰ میلیون نفرشان را کودکان تشکیل می دهند.

ـ ۷/۲ بیلیون نفر از جمعیت دنیا با درآمدی کمتر از ۲ دلار در روز زندگی می کنند.

ـ از ته مانده ی سفره ی خانواده های کشورهای به اصطلاح مترقی می شود میلیونها نفر را در کشورهای در حال رشد و جهان سوم غذا داد و از مرگ و میر زودرس میلیونها نفر جلوگیری کرد.

ـ در کشورهای صنعتی بیماری های حاصل از پرخوری و چاقی کشتار می کنند در حالی که در جهان سوم مردم از گرسنگی مطلق رنج برده و جان می سپارند.

به دوستان بگویید

تارنمای www.drugs.com نشانگر انواع و اقسام داروهای شیمیایی و آخرین عوارض جانبی آنهاست. برای پیشگیری از بروز خطرات غیرقابل جبران داروها در بدن و ضرر و زیان آنها به این تارنما مراجعه کنید و بیشتر با طبیعت و عملکرد داروها آشنا شوید.  گفتنی است هر ساله در آمریکا بیشتر از ۲۰۰ هزار نفر به علت عوارض جانبی و عکس العمل داروها در بدن جانشان را از دست می دهند.

 

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com