در پی جنجال فیلم ضداسلامی

شهروند- آرش عزیزی: نادر فوزی و ژاک آتالا از فعالان جامعه‌ی قبطیان مصری کانادا هستند. هر کس با فعالیت‌های این جامعه در سال‌های اخیر آشنا باشد نام آن‌ها را هم شنیده است و می‌داند که هدف‌شان همیشه تشویق دوستی میان مسلمانان و مسیحیان و سایرین بوده است. طبیعی است که در میان تلاطمات خاورمیانه که پس از پخش فیلم ضد اسلامی که یکی از قبطیان مصری ساکن آمریکا ساخته بود، درگرفته است، آن‌ها مثل بسیاری قبطیان نگران موج ضدقبطی موجود باشند.

اما اخیرا دلیلی پیدا شد که این نگرانی بسیار بیشتر از سایرین شود.

دادستان کل مصر که هفته‌ی پیش نام هفت قبطی مسیحی را به عنوان مسئولان این فیلم اعلام کرد و آن‌ها را (به اضافه کشیش ضداسلامی جنجالی فلوریدا، تری جونز) مورد تعقیب قرار داد. نام فوزی هم در این میان آمده است. در بعضی فهرست‌های دیگری که روزنامه‌های جهان عرب منتشر کرده‌اند نام آتالا هم آمده است.

فوزی و آتالا هر دو تاکید کرده‌اند که با فیلم سخیف و آماتوری موسوم به «بی‌گناهی مسلمانان» هیچ ربطی نداشته‌اند و پیش از مطرح شدن آن در رسانه‌ها در اوایل ماه سپتامبر چیزی از آن نشنیده بودند. فوزی حتی در بیانیه‌ای از سوی «انجمن مسیحیان خاورمیانه» فیلم را محکوم کرد.

این دو فعال حقوق بشر، که هر دو شهروند کانادا هستند،‌ به کندین پرس گفتند به خاطر فعالیت‌هایشان در دفاع از جامعه‌ی مسیحیان قبطی مصر مورد هدف قرار گرفته‌اند.

فوزی، که در شرق تورنتو زندگی می‌کند، در گفتگوی تلفنی به کندین پرس گفت: «به نظرم رژیم اسلامی جدید در مصر می‌کوشد تمام فعالان قبطی خارج از مصر را هراسان کند تا خفه و ساکت شوند.»

به غیر از فوزی، سایر افرادی که دادستانی مصر علیه‌شان وارد عمل شده اکثرا مقیم آمریکا هستند. آن‌ها همه متهم به توهین به اسلام، به پیامبر اسلام، دامن زدن به تخاصم مذهبی و به خطر انداختن صلح و استقلال کشور شده‌اند.

آتالا گفت به غیر از این هفت نفر، نام ۱۰ نفر دیگر در رسانه‌های عربی به عنوان کسانی که تحت تعقیب هستند آمده و نام او نیز در میان آن‌ها است.

آتالا و فوزی گفتند آن‌ها به هیچ وجه قصد بازگشت به وطن خود، مصر، را ندارند و از این رو خطر قضایی متوجه‌شان نیست. اما بسیار بیشتر نگران فتواهای روحانیون ارشد مسلمان هستند که برای کشتن‌شان جایزه تعیین کرده‌اند.

فوزی گفت: «هیچ وقت معلوم نیست کدام دیوانه‌ای می‌تواند بیاید و بی هیچ دلیلی به من تیراندازی کند.»

فوزی بعلاوه نگران امنیت مادر و خواهر سالمندش هست که در مصر و تنها زندگی می‌کنند.

آتالا، که ۲۰ سال است مقیم کانادا است، به قدری نگران امنیت خود است که خواسته جزئیات شخصی‌اش از جمله شهر محل اقامت خود و فرزندانش مخفی بماند.

هر دو با نمایندگان مجلس خود در این مورد صحبت کرده‌اند. نماینده‌ی فوزی، جیم کاریجیانیس، نماینده‌ی لیبرال شرق تورنتو، است که پیش از این نیز بر سر مسائل قبطیان فعال بوده است. کاریجیانیس از دولت هارپر خواست از دولت مصر بپرسد چرا دستور دستگیری دو شهروند کانادا صادر شده است.

کاریجیانیس گفت دولت کانادا باید از دولت مصر تقاضای مدارک و شواهد کند و اگر این شواهد کافی نبود باید تقاضا شود از فهرست برداشته شوند.

این نماینده‌ی یونانی‌تبار گفت فوزی و آتالا باید برای امنیت خود به پلیس مراجعه کنند. او در ضمن از جان برد، وزیر امور خارجه، خواست «فورا» به مساله توجه و رسیدگی کند.