معرفی کتاب “۱۹۸۲” ژیان قمشی با هنرنمایی تارا گرامی و ماز جبرانی

 

شهروند ـ فرح طاهری: یکشنبه ۷ اکتبر ۲۰۱۲، در سالن انتاریو ساینس سنتر، مراسم معرفی کتاب ژیان قمشی، هنرمند موفق رادیو ـ تلویزیون سی بی سی برگزار شد.

کتاب ژیان با نام “۱۹۸۲” چندی پیش توسط انتشارات پنگوئن کانادا منتشر شد و به زودی به صدر پرفروش ترین های کانادا راه یافت.

از راست: ارشیا تبریزی، ژیان قمشی، تارا گرامی، ماز جبرانی

ارشیا تبریزی، مدیر پرشین سیرکل  برگزارکننده ی برنامه در آغاز، ضمن خوشامدگویی به حاضران، از حامیان مالی و پشتیبانان برنامه، نام برد و سپاسگزاری کرد و سپس از تارا گرامی، هنرمند بسیار بااستعداد تئاتر دعوت کرد.

تارا، نزد هنردوستان چهره ی گمنامی نیست. نمایش “محمود” او هم در کانادا و هم آمریکا با موفقیت بسیاری روبرو شده و جوایزی را به خود اختصاص داده است.

تارا که در دانشگاه تورنتو، دوره ی فوق لیسانس تئاتر را می گذراند، سه کاراکتر نمایش محمود (محمود راننده تاکسی، تارای ۱۲ ساله، و مرد همجنس گرای اسپانیایی تبار) را با اجرای قطعاتی از نمایش به حاضران معرفی کرد و بعد این سه کاراکتر را به مصاحبه با ژیان در برنامه ی رادیویی او “کیو” برد. کار تارا فوق العاده است. من نه منتقد تئاتر هستم و نه هنرمند که بتوانم به خوبی از او بنویسم. فقط می گویم باید کارهایش را دید و اگر تاکنون ندیده اید، در آینده هر زمان نام تارا را در نمایشی دیدید، حتما آن را از دست ندهید.

تارا گرامی

پس از تارا، ماز جبرانی، جوان موفق دیگر ایرانی تبار ساکن آمریکا، به روی صحنه آمد. مازیار جبرانی، ۴۰ ساله، در ایران به دنیا آمده و در آمریکا بزرگ شده و در دانشگاه برکلی کالیفرنیا، علوم سیاسی خوانده، ولی زمانی که در حال گذراندن دوره دکترای علوم سیاسی در دانشگاه لس آنجلس بود، به علاقه ی همیشگی اش بازیگری کشیده شد و در آن زمینه ادامه داد.

ماز در فیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی بسیاری نقش آفرینی کرده است. اما ایرانی ها ماز را بیشتر از استندآپ کمدی او می شناسند. طنزی ظریف که هر چیزی را به سخره می گیرد آن هم نه به قصد تخریب، که رگه های انتقادی آن بیشتر می تواند سازنده باشد.

ژیان قمشی بخش هایی از کتابش را خواند

ماز در این برنامه کار گفت وگو با ژیان قمشی را برعهده داشت.

ماز هم به نوبه ی خود ژیان را معرفی کرد و با او به گفت وگو نشست.

ژیان قمشی سال ۱۹۶۷ در لندن انگلستان به دنیا آمد و در کودکی با خانواده به کانادا مهاجرت کرد و در تورن هیل (بزرگشهر تورنتو) بزرگ شد. او مجری رادیو و تلویزیون، نویسنده، موسیقی‌دان و برنامه‌ساز است. از سال ۲۰۰۷ برنامه ی کیو را تهیه و اجرا می کند که از رادیو سی‌بی‌سی یک و کانال تلویزیونی بولد پخش می‌شود. این برنامه فرهنگی ـ هنری یکی از پرطرفدارترین برنامه‌های فرهنگی کانادا است و بالاترین درصد مخاطب رادیویی را در برنامه صبحگاهی سی‌بی‌سی دارد. ژیان در این برنامه با افراد سرشناس بسیاری مصاحبه کرده است از جمله وودی آلن، سلمان رشدی، کریستوفر هیچنز، جین فوندا، عباس میلانی، گروه رادیوهد، باربارا والترز، پل مک‌کارتنی، نیل یانگ، فرانسیس فورد کوپولا، جین گودال، باب گندلف، مایکل مور، و یک مصاحبه تلویزیونی اختصاصی با لئونارد کوهن، دارد که برای آن برنده ی جایزه شده است.

جلد شهروند ۱۴۰۸

مقالات او در مطبوعات معتبری چون واشنگتن پست، گلوب اند میل، تورنتو استار، اینترنشنال هرالد تریبیون و گاردین چاپ شده است.

به عنوان خواننده، آهنگساز و ترانه نویس، ژیان عضو یک گروه کانادایی فولک-راک (موکسی فرووس) بوده که بیش از ۱۶۰۰۰۰ نسخه آهنگ به فروش رسانده‌اند. این گروه در سالهای ۱۹۹۰ با هنرمندانی مثل باب دیلن، انی دیفرانکو و الویس کاستلو همکاری داشته. ژیان همچنان از طریق کمپانی خود، واندربوی اینترتینمنت، به تهیه و تولید موسیقی می‌پردازد.

حالا ژیان اولین کتاب خود را منتشر کرده است. این کتاب به گفته ی او نه کتاب خاطرات است و نه رمان، چرا که تنها یک سال زندگی او را در بر گرفته، سال ۱۹۸۲، زمانی که او ۱۴ ساله بوده و در پی یافتن هویتش. چالش هایی که یک نوجوان ایرانی تبار در کانادای آن زمان که ایرانیان اندکی در آن زندگی می کردند، با آن روبرو بوده، آن هم در بحبوحه ی گروگانگیری در کشور مادری اش که چهره ی خوبی از ایرانیان به دنیا نشان نمی داد.

ژیان گفت، حالا بسیار فرق کرده. تعداد ایرانیان زیاد شده، ما یک نماینده در مجلس انتاریو داریم. و البته ژیان به شهروند هم اشاره داشت که صدای کامیونیتی ایرانی تورنتوست.

در این مراسم ژیان ضمن گفت وگو با ماز، بخش هایی از کتابش را خواند.

حضور ماز جبرانی و ژیان قمشی در مراسم معرفی کتاب ژیان، مورد استقبال بسیار زیاد جوانان قرار گرفته بود

حضور این دو هنرمند در کنار هم، برای حاضران در سالن که اکثرا جوان بودند و بسیاری از آنها در آغاز همان راه هایی که آن دو پیمودند تا به موفقیت رسیدند، دیدنی و شنیدنی بود.

بخش پایانی برنامه، پرسش و پاسخ با حاضران در سالن بود و در انتها امضای کتاب برای علاقمندان.

گفتنی ست این مراسم به زبان انگلیسی برگزار شد.

سیماسحر زرهی، همکار شهروند، مصاحبه ی مفصلی با ژیان داشت که در دو شماره ی پیشین شهروند، هم به انگلیسی و هم فارسی، منتشر شد و در آنجا ژیان آنچه را که دوست دارید بدانید، گفته است.

این سه هنرمند، تارا، ماز و ژیان، الگوهایی هستند برای جوانانی که دور از وطن مادری شان، بزرگ می شوند و رشد می کنند. از خلال حرف های ژیان می فهمیدی که آنها که مهاجرت کردند، همه به نوعی، با سختی هایی دست و پنجه نرم کرده اند. ژیان از پدر و مادرش به نیکی یاد می کند، و البته با اجازه ی آنها که در میان جمع نشسته بودند، به خاطراتی از آنان نیز اشاره کرد و پا جای پای ماز گذاشت تا با طنزی که در خاطراتش بود، حاضران را بخنداند.

این سه هنرمند، به جوانان ایرانی نشان می دهند که اگر هدف داشته باشی و اگر سخت کوش باشی، حتما در همین جهان پررقابت، پیشتاز خواهی شد.

این ها کاری کردند که ما، برای ثابت کردن فرهنگ و تمدن غنی مان به “خارجی ها”، به جای افتخار به گذشته های باستانی، به این هنرمندان موفق مان افتخار کنیم و آنها را نمونه بیاوریم، همانگونه که در حوزه های دیگر علمی جوانان موفق بسیاری داریم. افتخار ما، هوش و خلاقیت و موفقیت جوانان ما خواهد بود.

ژیان کتابش را نه رمان و نه خاطرات خواند، این کتاب تنها یک سال از زندگی او را در بر می گیرد

با آرزوی موفقیت برای این سه جوان ایرانی که الگوهای شایسته ای برای نسل دوم ما ایرانی های خارج نشین هستند. بی گمان برای ما پدر و مادرها و نسل اولی ها وجود این فرزندان موفق و شایسته برگی ست برنده که به صدای بلند بانگ برآوریم که توانسته ایم ریشه بدوانیم و به بر بنشینیم و کوله بار خستگی ناشی از زندگی در غربت را زمین بگذاریم و بر خود ببالیم که نسل دوم مان چنین بالیده است.

گفتنی ست که این برنامه با استقبال بسیار خوبی برگزار شد و سالن ساینس ستنر مملو از جمعیت بود و بعد از پایان برنامه صف عریض و طویلی برای خرید کتاب و گرفتن امضا از ژیان در بیرون سالن شکل گرفته بود.

این برنامه با پشتیبانی مالی  دفتر حقوقی تبریزی (اسپانسر طلا) فرمت گروپ، تزیین ساختمانی تی آ اس، رستوران بانو، ماندانا معتمدی، استیو تبریزی ـ ری مکس، و حمیدرضا صفی پور (اسپانسر نقره)، موسسه مالی طاهری و فریبا الهی ـ ری مکس(اسپانسر برنز) و با پشتیبانی بنیاد پریا، تیرگان و شهروند برگزار شده بود و ژیان درآمد حاصل از این برنامه را به بنیاد پریا برای پیشبرد فعالیت هایش اهدا کرده است.