موسسه تحقیقاتی بیمه و امنیت اتوبان ها در آخرین بررسی های به عمل آمده به این نتیجه رسیده است که ۱۰ اتومبیل هستند که به جهت عدم رعایت مسایل ایمنی در زمان ساخت و عدم کارایی موثر در زمان حادثه قادر نیستند تا از سرنشینان و راننده حفاظت لازم را بکنند از این رو از حق بیمه های بالاتری برخوردار هستند. البته ذکر این نکته ضروری است که بخش عمده حق بیمه های اتومبیل به عملکرد و سابقه رانندگی مربوط است و بعد از این مساله امن بودن اتومبیل در زمان حادثه مد نظر قرار می گیرد. به طور کلی اتومبیل های سبک تر و کوچک تر در حادثه احتمالی بیشتر از اتومبیل های بزرگتر صدمه می بینند. عده دیگری از کارشناسان بر این اعتقادند که تعدد سفرهای بیرون و درون شهری هم می تواند در تعیین حق بیمه موثر باشد.

آمار ارئه شده مربوط به تحقیقات بین سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ است که در سال جاری مورد عمل شرکت های بیمه قرار گرفته است:

۱-تویوتا یاریس درجه ریسک پذیری ۲۸.۵ درصد:

مدل یاریس کوچکترین مدل ساخت تویوتا است و در سال های یاد شده در تصادفات بیشترین غرامات جانی و بدنی را شامل بوده است. نه اینکه بیشترین آمار خسارتی مربوط به این اتومبیل است بلکه در تصادفاتی که به هر دلیلی رخ داده ۲۸.۵ درصد راننده یا سرنشینان دچار صدمات بدنی و جرح شده اند.

۲ ـ سوزوکی ـ اس ایکس ۴ درجه ریسک پذیری ۲۶.۶ درصد:

موردی که مشابه اتومبیل قبلی است از شکل و اندازه کوچکی برخوردار است و در تصادفات احتمالی قادر نیست امنیت سرنشینان و راننده را به خوبی حفظ کند از این رو در حاشیه غیر امن طبقه بندی می شود.

۳ـ شورولت آوی او با درجه ریسک پذیری ۲۶ درصد:

البته از این مدل واگن هم ساخته شده که مدل واگنش از امنیت بالاتری برخوردار است. به طور کلی محققان به این نتیجه رسیده اند که در تصادفاتی که دو اتومبیل هم وزن هستند درجه صدمه پذیری سرنشینان بسیار بسیار پایین تر است ولی همیشه نمی توان امید داشت که اگر قرار است تصادفی بشود با ماشین کوچکتر از خودمان تحقق یابد.

۴-گالانت میتسوبیشی درجه ریسک پذیری ۲۵.۴ :

البته مدل کوچکتری توسط کارخانه میتسوبیشی به نام لانسر ساخته شده که به دلیل حفظ مسایل ایمنی در این طبقه بندی جا نمی گیرد. جالب است که بدانید همه مدل های لانسر از گالانت کوچکتر است ولی رعایت مسایل خاص در ساختش باعث شده که خوشبختانه اسمی از آن در این آمار نباشد.

۵- کیا مدل ریو درجه ریسک پذیری ۲۴.۹ :

نتایج حاصله در آزمایشات به عمل آمده حاکی از آن بوده که در صورت تحقق تصادف راننده و سرنشینان از ناحیه قفسه سینه (دنده ها)و لگن خاصره صدمات شدیدی می بینند لذا شاید دلیل حق بیمه بالاتر همین مساله بوده است.

۶- نیسان ورسا با درجه ریسک پذیری ۲۴.۶ :

در سال ۲۰۰۸ ارزانترین ماشین در کارخانه نیسان بوده است و حدود ۱۰ هزار دلار مدل صفرش به فروش می رسیده از این رو بسیار محبوب است. همان مواردی که در خصوص بقیه اتومبیل های کوچک بیان شد در خصوص ورسا هم صدق می کند.

۷-هیوندایی ای سنت با درجه ریسک پذیری ۲۴.۶ :

ماشین ارزان و مقرون به صرفه ای است. در آزمایش تصادفات نشان داده است که ضعف قابل توجهی برای سرنشینان عقب اتومبیل دارد و هنوز نتوانسته این مورد را بر طرف نماید.

۸-دوج اونجر با درجه ریسک پذیری ۲۳.۷ : 

نسبت به بقیه این گروه از اندازه بزرگتری برخوردار است و ۶ سیلندر می باشد. علت عمده ای که شاید در این طبقه بندی قرار گرفته است نحوه رانندگی آن باشد که سریع و پر قدرت است.

۹- نیسان سینترا با درجه ریسک پذیری ۲۳ :

این اتومبیل هم در زمره اتومبیل های کوچک کارخانه نیسان است و در تست هایی که با اتومبیل های هم اندازه خود انجام داده موفق بوده ولی با اتومبیل های بزرگتر خوب ظاهر نشده و برای سرنشینان خطرناک است.

۱۰- شورولت آوی او مدل واگن با درجه ریسک پذیری ۲۲.۳ :

مینی استیشن واگن است و از نظر مصرف سوخت و کارایی خوب می باشد. کارشناسان طبقه بندی معتقد هستند که با اعمال مسایل ایمنی روی این ماشین به زودی این مدل از این طبقه بندی خارج خواهد شد.

تمامی مواردی که به استحضار رسید از نقطه نظر کارشناسان ایمنی و بررسی های ویژه بوده است و اگر بخواهیم استاندارد های بین المللی را در نظر بگیریم بایستی گفت که همه این خودروها مورد قبول هستند فقط حق بیمه هایشان در آمریکای شمالی بالاتر است.                                                                     

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com