شهروند- آرش عزیزی: علیرغم تمام شایعه‌ها و تمام خواسته‌ها، دالتون مک‌گینتی، نخست‌وزیر لیبرال انتاریو که تا چند ماه دیگر از سمت خود کنار می‌رود، نامزد کسب رهبری حزب لیبرال کانادا نخواهد شد.

او این هفته به کندین پرس گفت به خود و «بعضی حامیانش» تعهد کرده که جداً به رهبری فکر کند اما پس از صحبت با «خانواده و حامیان» تصمیم گرفته نامزد نشود.

جمعی از نزدیک‌ترین مشاوران مک‌گینتی تیمی سر هم کرده بودند تا اگر او خواست وارد گود شود بلافاصله تیم خود را در کنار خود داشته باشد.

بسیاری از لیبرال‌های ارشد خواهان ورود مک‌گینتی به گود رقابت برای انتخاب رهبری حزب فدرال بودند. دلیل اصلی به این خاطر است که خیلی‌ها نگران این هستند که کسی جرات رقابت با جاستین ترودو، نماینده‌ی شهیر مونترال و پسر نخست‌وزیر افسانه‌ای لیبرال‌ها، پی‌یر ترودو، را نداشته باشد و در نتیجه روند رقابت طعم و بوی چندانی به خود نگیرد. لیبرال‌ها می‌خواهند انتخابات واقعی داشته باشند و نه تاج‌گذاری.

سی بی سی از قول یکی از منابع نزدیک به نخست‌وزیر نوشت جمعی از بزرگ‌ترین ریش‌سفیدهای استان و حتی کشور مک‌گینتی را تشویق کرده‌اند وارد گود شود از جمله «غول‌های خیابان بی، رهبران کارگری بخش خصوصی، رهبران دانشجویی و محلی، بخصوص شهردارهای کنونی، نخست‌وزیرهای سابق از سراسر کشور و دو نخست‌وزیر سابق.» (از بین نخست‌وزیرهای لیبرال، تنها ژان کریتین، پل مارتین و جان ترنر زنده هستند و می‌توان حدس زد منظور دو نفر اولی بوده‌اند.)‌

مک‌گینتی در رد تقاضای آن‌ها از تمام‌شان تشکر کرد و به شوخی گفت همسرش، تری، از تمام کسانی که مخالف بودند تشکر می‌کند.

نخست‌وزیر انتاریو گفت این تصمیم را به دو دلیل اصلی گرفته. یکی هم‌زمان شدن انتخاب رهبر استانی و فدرال لیبرال‌ها و دیگری این‌که به نظرش به دست گرفتن رهبری حزب فدرال و نوسازی آن به حداقل ۱۰ سال تعهد نیاز دارد که در سن ۵۷ ساله‌ی او، پس از ۲۲ سال نمایندگی در مجلس استانی (که ۱۶ سال آن‌را رهبر حزب و ۹ سال آن‌را نخست‌وزیر بوده) خیلی منطقی نیست.

مک‌گینتی با این حال گفت نسبت به آینده‌ی حزب لیبرال، که پس از شکست سنگین در انتخابات قبلی به ۳۴ کرسی در مجلس کاهش یافته و حزب سوم است، «بسیار خوش‌بین» است.

او گفت به نظرش بیشتر کانادایی‌ها چه طرفدار حزب باشند چه نه، آدم‌های لیبرالی هستند.

تا به حال هیچ نام شهیری جرات نکرده در مقابل جاستین ترودو به میدان بیاید.

دبورا کوین، وکیل قانون اساسی و مادرِ ناخواهری ترودو به اضافه‌ی دیوید برتسچی و الکس برتون، وکلایی به ترتیب از اتاوا و ونکوور تنها سه نفری هستند که رسما وارد گود شده‌اند. هیچ یک از آن‌ها تا به حال نماینده‌ای منتخب نبوده اند.

حضور مارک گارنوی مونترالی، رهبر گروه نمایندگان حزب در مجلس و اولین فضانورد کانادا و مارتا هال فیندلی، نماینده‌ی سابق شمال تورنتو که قبلا هم نامزد رهبری بوده، نیز تقریبا قطعی به نظر می‌رسد. فیندلی، که به خاطر نمایندگی حوزه‌ی ایرانی‌نشین ویلودیل نام آشنایی برای خوانندگان شهروند است، اخیرا اعلام کرد موفق‌شده بدهی‌ای که از نامزدی سابق خود داشته جبران کند. شرکت در رقابت برای کسب رهبری حزب چند صد هزار دلار خرج بر می‌دارد.