در روستای«کالو» در١٨٠ کیلومتری شهرستان دیر استان بوشهر، مدرسه ای با ۴ دانش آموز و با کمترین امکانات قرار دارد.



شماره ۱۱۹۳ ـ ۴ سپتامبر ۲۰۰۸


 

عبدالمحمد شعرانی، سرباز معلم ۲۲ ساله، در روستای«کالو» در١٨٠ کیلومتری شهرستان دیر استان بوشهر، توانسته است با راه اندازی یک وبلاگ

 در آدرس www.dayyertashbad.blogfa.com  درباره مدرسه ای بنویسد که با ۴ دانش آموز و با کمترین امکانات در این نقطه از کشورمان قرار دارد.

کوچکترین مدرسه دنیا

 

این مدرسه که کوچک ترین مدرسه دنیا لقب گرفته، توجه رسانه های جهان را به خود جلب کرده است و به همت شعرانی اکنون امکاناتی از سوی مسئولان ذیربط در ایران به آن مدرسه و روستای کالو (از جمله آب لوله کشی، رایانه، کتابخانه و میز و نیمکت) اختصاص پیدا کرده است. از طریق همین وبلاگ بود که ایرانیان و حتی سازمان یونسکو، با این مدرسه آشنا شده اند. مدیر آموزش و پرورش منطقه رایانه خودش را برای این مدرسه فرستاده است و ایرانیانی از آمریکا برای این مدرسه هدیه فرستاده اند. یک مدرس ایرانی در آلمان نوشته های او را به زبان آلمانی برای کلاسش ترجمه می کند و این معلم از سوی روزنامه همشهری به عنوان یکی از٧ قهرمان اجتماعی کشور در سال ٨۶ شناخته شده است.

عبدالمحمد شعرانی در کنار دانش آموزانش

 

محتوای وبلاگ شعرانی نه گلایه از کمبود امکانات و نه اعتراض و شکایت از زمین و زمان، بلکه روایت جاری زندگی و مشق زیستن و عشق آموختن و یاد دادن در هر شرایطی و نگاهی جدید به دنیا و مسائل اجتماعی است. «شعرانی معلم مدرسه ای کوچک به عظمت تمام دنیا و معلمی جوان که نه تنها معلم کودکان خردسال مدرسه اش بلکه معلم همه آن هایی است که دوست دارند رسم عاشقی بیاموزند.»؛ «او به حمیده، پریسا، حسین و مهدی می آموزد که در عبور از روزهای سخت این آدم های سخت هستند که می مانند نه روزهای سخت»؛ شعرانی، این سرباز معلم، درس مهربانی، محبت، امید، عشق به زندگی، پیشرفت و دوست داشتن را به دانش آموزانش می آموزد؛ «این جا مهربانی بر دل ها حکمرانی می کند و زندگی با همه فرازها و فرودهایش جاری است».

فیلمی از این کوچک ترین مدرسه ی دنیا در دست تهیه است.

به گزارش ایرنا، داریوش غریب زاده کارگردان و فیلم ساز بوشهری گفت: ساخت فیلم مدرسه کالو کوچکترین مدرسه جهان که چهاردانش آموز دارد، وارد مرحله تدوین شده است.

او در گفت وگو با ایرنا افزود: این روستا با هفت خانوار جمعیت دارای چهار دانش آموز در مقطع ابتدایی است که عبدالمحمد شعرانی سرباز معلم این روستا با عشق به کار خود شیوه‌ای بدیع از تعلیم و تربیت را برای دانش آموزان این مدرسه پیاده کرده است.

غریب زاده گفت: ۱۴ساعت از روستای کالو، معرفی مدرسه، معلم و نحوه معیشت اهالی این روستا تصویر برداری شده ‌است.

دانش آموزان کالو

این فیلم سازبوشهری گفت: ادامه تصویربرداری فیلم مدرسه کالو همزمان با آغاز سال تحصیلی انجام خواهد شد و پیش بینی می‌شود آخرپاییز آماده نمایش شود.

روستای جمال آباد کالو از توابع شهرستان دیر در ۱۸۰کیلومتری جنوب بوشهر واقع است و با حدود ۴۰نفر جمعیت دارای یک مدرسه‌ابتدایی با چهار نفر دانش آموز است که از سوی سازمان فرهنگی ملل متحد (یونسکو) به عنوان کوچکترین مدرسه دنیا معرفی شده‌است.

عبدالمحمد شعرانی سرباز معلم این مدرسه یک وبلاگ به نام "تش باد"برای این مدرسه ایجاد کرده ‌است که اخیرا در جشنواره انجمن وبلاگ نویسان کشور به عنوان ۱۰وبلاگ برتر کشور شناخته شد.

در پی راه‌اندازی این وبلاگ برای مدرسه روستای کالو این مدرسه به عنوان کوچکترین مدرسه دنیا به کانون توجه رسانه‌های داخلی و خارجی تبدیل شده است.

داریوش غریب زاده فیلم ساز بوشهری است اخیرا فیلم کوتاه ‌او به نام بومرنگ در چندین جشنواره ملی و بین‌المللی چندین مقام برتر کسب کرده ‌است.