شهروند آرش عزیزی دولت کبک خواهد کوشید انواعی از اتانازی را در این استان قانونی کند.

گروهی از کارشناسان حقوقی که دولت جمع کرده بود به کبک پیشنهاد داده ‌اند آن‌چه «کمک پزشکی برای مرگ» می ‌نامند در موارد نادری که بیمار نزدیک به مرگ است و قادر به تحمل درد جسمی یا روانی نیست مجاز سازند.

quebec-euthanasia

دولت حزب کبک می‌گوید می ‌تواند این کار را به گونه ‌ای به انجام برساند که در تضاد با اتاوا قرار نگیرد.

اتانازی و خودکشی با کمک پزشک طبق قانون جزایی کانادا ممنوع هستند.

اما ورونیک هیون، معاون وزیر بهداشت کبک، سه‌ شنبه‌ ی هفته‌ ی گذشته گفت به تشخیص حقوق ‌دانان دولت، استان ‌ها حق دارند در زمینه‌ ی بهداشت سیاست خود را پیش ببرند و لایحه‌ ی مجلس ملی کبک در این مورد کافی خواهد بود. این لایحه روشن خواهد کرد که چه انواعی از پایان دادن به زندگی «خودکشی» به حساب نمی ‌آیند.

هیون گفته امیدوار است لایحه‌ ی مورد نظر در این زمینه را پیش از تعطیلی تابستانی مجلس استانی به تصویب برساند.

معاون وزیر گفت در نوشتن این قانون از گزارش ۴۰۰ صفحه ‌ای که هفته‌ ی پیش به دستش رسید استفاده می‌کند. این گزارش را سه وکیل پس از بررسی دقیق عواقب حقوقی چنین قانونی نوشته ‌اند. در متن گزارش می‌ خوانیم «مجلس کبک طبق قانون اساسی قدرت دارد چارچوب حقوقی لازم را برای کمک پزشک به پایان زندگی،‌ درون نظام خدمات درمانی، سازمان دهد.»

جولی دی مامبرو، سخنگوی راب نیکولسون، وزیر دادگستری دولت محافظه‌ کار فدرال، گفت موضع دولت هارپر همان است که بود. او تاکید کرد این مساله «دردناک و تشتت ‌سازی است که در پارلمان بحث کاملی در مورد آن داشتیم. ما به تصمیم پارلمان احترام می‌گذاریم.»

هیوون اما گفت قانونی که دولت کبک تصویب خواهد کرد قواعد خیلی سفت و سختی در مورد کسانی که اجازه‌ ی استفاده از این گزینه را خواهند داشت مشخص می‌کند و این نباید خودکشی به حساب بیاید.

طبق پیشنهادات آمده در گزارش، بیماران خود باید این تقاضا را از پزشک ‌شان انجام دهند و آن هم به خاطر زجر جسمی یا روانی. دو پزشک باید این تقاضا را کتبا تایید کنند.

گزارش تاکید می‌کند که در این شرایط، پزشکان با اتهامات جنایی مواجه نخواهند بود. هرگونه قانونی باید تصویب کند که خودداری، قطع یا غیبت از مراقبت پزشکی یا اعمال ماده ‌ای کشنده در این شرایط خودکشی محسوب نمی‌ شود.

تابستان سال گذشته، دادگاه عالی بریتیش کلمبیا اعلام کرد ممنوعیت اتانازی در قانون جزایی کانادا مخالف منشور حقوق کشور است چرا که تبعیض علیه معلولان جسمی به حساب می‌ آید.

پس از این حکم تاریخی بود که گلوریا تیلور، زنی در این استان، اجازه ‌ی قانونی یافت تا با کمک پزشک دست به اتانازی بزند. اما او که از بیماری لو گهریگ (اسکلروز جانبی آمیوتروفیک) رنج می ‌برد چهار ماه پس از این حکم، خود بر اثر عفونتی درگذشت و به اتانازی نرسید.

بعضی از پیشنهاداتی که در گزارشِ گروه حقوقی آمده مشابه با قوانین موجود در کشورهایی است که اتانازی را قانونی کرده ‌اند.

مثلا در هلند، تنها بیماری می ‌تواند تقاضای کمک پزشکی برای مردن را انجام دهد که بیماری مرگباری داشته باشد و رنج بسیاری ببیند. این تقاضا سپس باید به تایید پزشک دومی نیز برسد.

ایالت اورگونِ آمریکا در سال ۱۹۹۷ قانون «مرگ با کرامت» را تصویب کرد. از آن پس تا کنون نزدیک به ۶۰۰ بیمار رو به مرگ از پزشکان خود نسخه ‌ی داروهای مرگباری را دریافت کرد‌ه ‌اند که امکان مصرف آن بدون دخالت پزشک هست.