با اینکه تقریبا هر روزه مطلبی در مورد سرطان می شنویم، وقتی خود شما به این بیماری مبتلا می شوید ممکن است احساس تنهایی و ترس بر شما غلبه کند. 


شهروند ۱۲۵۰  پنجشنبه ۸ اکتبر ۲۰۰۹


 

با اینکه تقریبا هر روزه مطلبی در مورد سرطان می شنویم، وقتی خود شما به این بیماری مبتلا می شوید ممکن است احساس تنهایی و ترس بر شما غلبه کند. همچنین ممکن است احساس کنید که از انواع اطلاعات اشباع شده و یا زیر فشار انواع تصمیم گیری ها قرار دارید.

شاید بپرسید چرا ما مقالات مان از بیماری ها می گوییم و چرا از سرطان های گوناگون می نویسیم؟ اما در واقع هدف ما از سلسله مطالب بیمه در وهله اول آشنا کردن هر چه بیشتر شما عزیزان با اتفاقات ناخوشایندی است که بیمه می تواند کمک موثری در آن مقطع باشد. خواننده گرامی، اگر شما زن هستید، تا چه اندازه از سلامت خود آگاهید؟ آخرین تست مربوط به زنان را چه زمانی انجام داده اید؟ بدن ما از میلیونها سلول ساخته شده که با همدیگر گروه بندی شده تا بافت ها و اندام هایی مثل عضلات و استخوانها، ریه، کبد و … را بسازند. ژن های داخل هر سلول دستورهای لازم جهت رشد، کار، تولید مثل و انهدام را به آن سلول صادر می کنند. در حالت طبیعی، سلول های ما این دستورها را اطاعت می کنند و ما سالم می مانیم. در برخی موارد دستورالعمل های صادره در یک سلول مبهم و مغشوش بوده و سلول رفتار غیرطبیعی دارد. پس از مدتی، گروهی از سلول های غیرطبیعی می توانند در خون یا سیستم ایمنی گردش کرده یا تبدیل به توده یا تومور شوند.

دومین سرطان رایج در زنان، سرطان دهانه ی رحم است. سالانه حدود ۵۰۰ هزار زن به این بیماری مبتلا می شوند و حدود ۳۰۰ هزار نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند که بیشتر آنها در کشورهای در حال توسعه هستند. سن، درمان با استروژن، چاقی، دیابت، فشار خون بالا، نژاد، نازایی و … جزو عوامل خطرساز در این سرطان محسوب می شوند. در سرطان گردن رحم ارتباط شناخته شده ای با آلودگی ویروسی به نام   (Human Papilloma) مشاهده می شود که این ویروس از طریق رابطه جنسی منتقل می شود و شرایط رفتاری ناسالم جنسی احتمال آلودگی به آن را افزایش می دهد. زنان بالای ۵۵ سال، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان گردن رحم قرار دارند و باید متوجه علائم هشداردهنده به این بیماری باشند. در این سرطان بسته به تشخیص پزشکی، شخص نیاز به جراحی، پرتودرمانی، شیمی درمانی و مراقبتهای حمایتی و درمانی تکمیلی دارد. شاید باید از این لحظه به بعد از بیمه بگوییم. همه بیماران سرطانی، با عوارض جانبی درمان و همچنین مسائل احساسی، عاطفی و روحی روبرو هستند. شخص در خانه نیاز به کمک و ایاب و ذهاب برای درمان دارد. استرس، اضطراب، اختلال در تصور فرد از بدن خود، تغییر احساس زنانگی، مشکلات روابط بین فردی، زناشویی، عملکرد اجتماعی و نگرانی از عدم کنترل بیماری از عمده ترین مشکلات مبتلایان به سرطان رحم و یا گردن رحم است. آنچه در این میان قطعاً به چشم خواهد آمد عدم توانایی شخص در انجام کارهای شخصی در طول دوره درمان می باشد. بیمار نیازمند حمایت از نقطه نظر مالی است، چرا که تعهدات او به زندگی همچنان پابرجاست.

در این زمان بیمه، می تواند با محکم نگاه داشتن ستون مالی خانواده، به بیمار آرامش دهد و فرصتی که او بتواند با فکری راحت به درمان خود بپردازد. هدف از نگارش درباره ی سرطان رحم، ارائه تصویری از شرایط سخت برای یک زن و کمک بیمه در مقطع دشوار نبرد با بیماری است. با اخذ بیمه مناسب در زمان سلامت، ریسک برخورد با هر نوع بیماری را بدون توان مالی به صفر برسانید. فراموش نکنید شما در زمان عدم توانایی نیازمند حمایتی هستید که به آن تکیه کنید و دستی که با آن به پا خیزید، آن دست و آن تکیه گاه نامش بیمه است. به یاد داشته باشیم اگر ما نمی توانیم جلوی اتفاقات و بیماریهای ناگوار را بگیریم، ولی می توانیم با بیمه مناسب و توان مناسب پرداخت آن، پوشش در زمان مناسب داشته باشیم.

گرچه این مقاله خطاب به خانم ها بود منتها به اعتقاد نگارنده این مشکل مختص خانم ها نیست و آقایان همسردار بی شک و تردید از لحاظ مادی و غیرمادی در این ماجرا دخیل هستند.


 


 


 

* محمد رحیمیان کارشناس بیمه و سرمایه گذاری

عضو رسمی انجمن مشاورین متخصص بیمه و امور مالی کانادا

moe@insufin.com