شهروند آرش عزیزی: ریمشا مسیح، دختر نوجوان مسیحی‌ مذهبِ پاکستانی، که مورد حمله قرار گرفته بود، سر از کانادا در آورده است. هفته‌ ی گذشته معلوم شد که او دو سه ماهی است در کانادا زندگی می‌کند.

RIMSHA

به ریمشا تهمت دروغ زده بودند که قرآن، کتاب مقدس مسلمانان، را سوزانده است. ماجرا وقتی به اخبار جهان راه یافت که در ماه اوتِ سال گذشته او را در اسلام ‌آباد، طبق قوانین جمهوری اسلامی پاکستان که توهین به اسلام را ممنوع می‌کند، دادگاهی کردند.

 

مدعیان می‌گفتند ریمشا، قرآن را سوزانده تا از آتش آن برای آشپزی استفاده کند. اما دادگاه رای داد که آن روحانی ‌ای که این ادعا را کرده، جاعل بوده است.

با این همه خانواده‌ ی ریمشا از ترس برخوردهای عموم، پس از آزادی ریمشا از زندان نیز مجبور به زندگی در خفا شد.

جیسون کنی، وزیر مهاجرت کانادا، گفت این پرونده را شخصا دنبال کرده است و در ژانویه ‌ی امسال که موقعیت آوردن ریمشا به کشور پیش آمد، او درنگ نکرد.

کنی معمولا کمتر در موارد مجزا نظر می‌ دهد، اما در این مورد، در گفتگو با کندین پرس در روز یکشنبه ‌ی گذشته از جزئیات پرونده و این‌که چطور با حکم ویژه آوردن ریمشا به کشور را تسهیل کرده است، سخن گفت.

منتقدان می‌گویند این حرکات وزیر مهاجرت، در حالی که مشغول قطع بودجه ‌ی بخش ‌های بنیادین نظام مهاجرت کشور است، بیشتر نمایشی است.

کنی، که در ماه آوریل در تورنتو با خانواده‌ ی مسیح دیدار کرد، گفت هزینه ‌ی اسکان آن ‌ها را «صدای بین ‌المللی مسیحی» داده است که سازمانی حقوق بشری در تورنتو است. رئیس این سازمان کسی نیست جز پیتر باتی که برادر بزرگ ‌ترش، شهباز، وزیر اقلیت ‌های پاکستان بود و در مارس ۲۰۱۱ ترور شد.

قتل باتی را از انگیزه‌ های اصلی افتتاح «دفتر آزادی ‌های مذهبی»‌ توسط دولت کانادا می ‌دانند.

از برنامه های اصلی جذب پناهجویان دولت محافظه‌ کار در حال حاضر آوردن اقلیت های مذهبی تحت ستم به کشور است. بخصوص مسیحیان ایران و عراق در این زمینه مد نظر قرار دارند. قرار است تا سال ۲۰۱۵ بیش از ۲۰ هزار پناهجوی عراقی در این زمینه به کشور وارد شوند.