شهروند- علی شریفیان:  خلاصه گزیده ای از دیگر خبرهای جالب و خواندنی کانادا وانتاریو

۴۰ سال:

sandy-rinaldo

خانم ساندی رینالدو، گوینده و روزنامه نگار برجسته شبکه سی تی وی این هفته چهلمین سالگرد همکاری خود را با این شبکه خصوصی جشن گرفت. خانم ساندی رینالدو در سال ۱۹۷۳ یک هفته پیش از آنکه در رشته هنرهای زیبا از دانشگاه یورک انتاریو فارغ التحصیل شد، کار خود را با سی تی وی به عنوان دستیار کارگردان خبر آغاز کرد. خانم رینالدو اکنون یکی از گویندگان اصلی برنامه های تلویزیونی سی تی وی و بویژه بخش خبری آن است.

۳۹۴۰۰۰ ، ۲/۷ درصد:

در ماه جولای بر اساس آمارهایی که اداره آمار منتشر کرده ۳۹ هزار و ۴۰۰ کانادایی مشاغل خود را از دست داده اند. شمار عمده این بیکارشدگان را جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله تشکیل می دهند. کبک در ماه جولای بیشترین بیکاران را داشته است. در این استان به تنهایی ۳۰ هزار و ۴۰۰ نفر کارهای خود را از دست داده اند. در حال حاضر در کل کانادا یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بیکار هستند و نرخ بیکاری به ۷ و ۲ دهم درصد افزایش یافته است. از ارقام عمده این آمار تعداد کسانی است که شغلی دولتی داشته و در ماه جولای اخراج شده اند. بر اساس آمارهای منتشر شده، دولت بزرگترین کارفرمای کشور در ماه جولای ۴۷ هزار نفر از کارکنان خود را در بخش های مختلف اخراج کرده است.

۱۲۵۱ نفر، ۸۲ درصد:

از مجموع ۲۶۱۶ نفری که در یک نظرسنجی سی تی وی شرکت کرده اند، در پاسخ به این پرسش که آیا مسابقات جام راجرز توجه و نظر شما را جلب کرد، ۲۱۵۱ نفر یا ۸۲ درصد پاسخ مثبت داده اند. در تاریخ ۵۰ ساله این جام که هر ساله در کانادا برگزار می شود، امسال میلوس رائونیک، ۲۲ ساله از کانادا به فینال این مسابقه رسید.

۵۰۰۰ :

در دوره ششم مسابقات بین المللی قهرمانی شنای پارا المپیک جهان ۵۰۰۰ ورزشکار از کشورهای جهان شرکت دارند.

paralympic

این دوره از مسابقات از ۱۲ تا ۱۸ ماه آگوست در مونترال کانادا برگزار می شود. تاکنون ورزشکاران کاناداهایی در رشته های مختلف و با محدودیت مختلف جسمی موفقیت های چشم گیری به دست آورده اند.

۴/۵%:

هیدرو کبک، یکی از بزرگترین تولید کنندگان الکتریسته کانادا و جهان موفق شده که مجوز افزایش نرخ برق مصرفی مشترکان خود را به میزان ۵ و ۴ دهم درصد برای سال آینده به دست آورد. با این ترتیب کبکی ها از آوریل سال ۲۰۱۴ صورتحساب های برق شان به ناگهان افزایش زیادی خواهد یافت. انتشار این خبر با انتقادات و اعتراضات زیادی روبرو شده است. مقامات هیدرو کبک اما می گویند افزایش درآمد حاصل از این افزایش را قرار است صرف تولید انرژی با استفاده از انرژی باد کنند. این دلیل از سوی مردم مورد قبول واقع نشده است و معترضان می گویند با توجه به منابع آبی بی کران کبک چه نیازی به تولید برق با استفاده از نیروی برق وجود دارد.

یادآوری می شود از نظر مقایسه ای نرخ الکتریسته در کبک نسبت به تمام استانها و مناطق کانادا و آمریکای شمالی کمترین است. هزینه مصرف هر کیلو وات برق در کبک ۶ و ۸۷ سنت است. در انتاریو استفاده از هر کیلو وات برق ۱۲ و ۴۸ سنت خرج بر می دارد.