Farhad-Farsadi

شروع سال تحصیلی برای همه اقشار جامعه دگرگونی و تحولی را در پیش دارد هر کس به  نوعی یا خودش قرار است که مجدد به سر کلاس و درس برود یا فرزندان و نزدیکان و فامیلی دارد که در حال یادگیری هستند لذا این تحول می تواند در بودجه و اقتصاد خانواده تغییرات مهمی را در پیش داشته باشد از این رو اطلاع از مزایای قانونی و قراردادی  می تواند راهگشا باشد. از آن جا که بیمه هم یک سند حقوقی محسوب می شود و به مانند هر مدرک قانونی مستنداتی دارد لذا مواردی را در جهت کمک به خریداران بیمه در آن پیش بینی نموده است که نظر شما خوانندگان محترم را به نمونه هایی جلب می نماید:

 بیمه اتومبیل: یکی از مواردی که شرکت های بیمه رویش بسیار حساس هستند رانندگان جوانی است که از تجربه رانندگی کمتری هم برخوردار هستند. این عامل در افزایش نرخ بیمه تاثیر بسزایی دارد. حال تصور بفرمایید که فرزند شما که در بیمه نامه اتومبیلتان به  عنوان راننده دوم یا سوم ثبت شده برای شروع سال تحصیلی عازم دانشگاه شده و با توجه به ماهیت درس و مسافت قادر نیست که شبها به منزل برگردد و یا اقدام به اجاره محلی در نزدیکی دانشگاه کرده و یا در خوابگاه دانشگاه اتاقی را به خود اختصاص داده است این مطلب بایستی به اطلاع بروکر-  نماینده و یا شرکت بیمه شما برسد تا از تخفیفات ارزشمندی که برای این منظور پیش بینی شده بهره مند شوید. بعضی از شرکت های بیمه تا ۵۰ درصد تخفیف در نرخ در نظر می گیرند. مزیت دیگر این کار آن است که اسم فرزندتان از بیمه نامه حذف هم نشده و سابقه بیمه ای ایشان هم حفظ می شود و چنانچه در آخر هفته برای دیدار به خانه آمد امکان رانندگی هم دارد.

بیمه منازل مسکونی: اکثر بیمه نامه های منازل مسکونی دارای بندی است که در شرایط عمومی آن ملحوظ شده به این معنی که تمامی اسباب و اثاثیه همراه دانشجو در خوابگاه یا محل اقامت دیگری که در اختیار دارد قابل اضافه شدن به بیمه نامه منزل مسکونی شما است یا به عبارتی فقط کافی است به بروکر یا شرکت بیمه خود خبر دهید که فرزند من برای تحصیل به خوابگاه منتقل شده و اسباب و اثاثیه و کامپیوتر و وسایل شخصی خود را با خود برده است از آن تاریخ هر اتفاقی از قبیل سرقت یا آتش سوزی  برای آن وسایل رخ دهد شامل پوشش بیمه ای است.

تخفیفات ویژه دانشجویی و استفاده از بیمه های گروهی: هر دانشگاه و محل آموزشی از  مزایای خاصی بهره مند است که دانشجویان اتوماتیک وار با ثبت نام در دانشگاه مربوطه قابلیت اضافه شدن به بیمه نامه گروهی را دارند. مثل بیمه گروهی بیماری های سخت(صعب العلاج) و مکمل سلامتی درمان و حادثه. بعضی حتی برای دانشجویان بیمه مسئولیت فراهم می نمایند بعضی از این بیمه نامه ها دارای شرایطی است که استثناء در بیمه نامه های  منازل مسکونی را پوشش می دهد. به عبارتی اگر فرزندتان دارای گردنبند ارزشمندی است یا پول نقدی بیشتر از ۲۰۰ دلار همراه دارد را در صورت خسارت یا دزدی تامین می نماید.

اگر برای رساندن فرزندتان به دانشگاهی که در استان دیگری است قصد دارید با اتومبیل خود این کار را انجام دهید، حتما شرکت بیمه را مطلع کنید که در صورت بروز حادثه اطلاعات کافی از پیش در دسترس داشته باشید.

یکی از مواردی که در بیمه نامه ها کرارا ذکر شده و وظیفه بیمه گذار(خریدار بیمه) تلقی می شود آن است که ملزم شده هر تغییری را در شرایط بیمه نامه رخ می دهد به اطلاع بروکر و شرکت بیمه خود برساند تا دچار مشکل نشود. کتمان حقایق یا بازگو نکردن آن جرم است و بیمه نامه را باطل می کند.

فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاهها است.

farsadi@insurefar.com