دوستان عزیز

با ستایش از تلاش های داوطلبانه شما در کنگره ایرانیان کانادا شعبه انتاریو و در آستانه دهمین سالگرد تشکیل این نهاد مدنی مایلیم به عنوان بنیان گذاران این نهاد مدنی چند نکته را با شما و اعضای محترم در میان بگذاریم.

در پی تلاش های پیگیر بنیانگذاران اولیه و نیز همراهانی که سپس تر برای بازبینی و بررسی اساسنامه به ما پیوستند، و به دنبال هزاران ساعت کار پیگیر، گفتگو و مذاکره دمکراتیک، از ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ ، نهاد کنگره ایرانیان کانادا درسال ۲۰۰۷ بنیاد گذارده شد و اولین مجمع عمومی آن در ماه می همان سال برگزار شد.

با توجه به چالش های پیشین جامعه ایرانی تورنتو در تشکیل و تداوم نهادهای اجتماعی، در مورد هدف های کنگره در میان اکثریت نزدیک به اتفاق دست اندرکاران همدلی کامل وجود داشت. این هدفها که به تفصیل در بخش اول اساسنامه کنگره آمده است، عبارتند از:

۱ـ  وظیفه اصلی کنگره، به عنوان یک نهاد کانادایی، پیگیری مطالبات و حمایت از منافع عمومی و گسترده ایرانیان ساکن کانادا صرفنظر از گرایش های سیاسی، مذهبی فرهنگی ، اجتماعی و موقعیت اقتصادی آنان می باشد.

۲ـ کنگره ایرانیان کانادا نهادی است از نظر سیاسی کاملا بی طرف که در تعامل با احزاب و سازمان های سیاسی کانادا و نیز گرایش های سیاسی متنوع و متفاوت ایرانی بی طرف خواهد بود و از اعلام هرگونه موضع خودداری خواهد کرد. رفتار مدیران کنگره در رعایت این بی طرفی کامل شرط لازم رعایت این اصل اساسی است.

۳ـ کنگره سازمانی است فراگیر که با پرداختن به مسائل مهم و همه گیر جامعه ایرانیان ساکن کانادا در گسترش اعتماد عمومی و ایجاد همدلی و همکاری موًثر میان گروه ها و افراد جامعه ایرانی با گرایش های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی گوناگون می کوشد. کنگره برای وصل کردن آمده، نه برای فصل کردن.

در آستانه دهمین سالگرد تشکیل کنگره متاسفانه شاهدیم که این نهاد مدنی به جای گسترش اعتماد عمومی و ایجاد همدلی و همزبانی در میان ایرانیان کانادایی خود به موضوع و مرکز اختلاف و مناقشه تبدیل شده است.

برای بازگرداندن اعتماد عمومی به کنگره و کسب پشتیبانی هرچه وسیع تر جامعه ایرانی ساکن کانادا پیشنهاد می کنیم:

۱ـ به باور ما موضع گیری کنگره و مدیران آن در رابطه با ایران جزو وظایف این سازمان نمی باشد. تجربه سالیان گذشته نشان داده است که اینگونه موضع گیری ها خود باعث تشدید اختلافات درون جامعه و دور شدن کنگره از هدف های اصلی آن می شود. بنابراین پیشنهاد می کنیم کنگره تلاش خود را بر مسائل کانادا متمرکز کرده و مدیران آن از موضع گیری درباره ایران خودداری کنند.

۲ـ ضمن سپاس از پیگیری مطالبات به حق ایرانیان ساکن کانادا برای برقراری دوباره خدمات کنسولی، همانگونه که همگی می دانیم نخست وزیر ترودو از ابتدای تشکیل دولت بر تصمیم خود در برقرای رابطه دوباره با دولت ایران تاکید داشته است. در حالیکه مقامات دو کشور در حال مذاکره هستند پیشنهاد می کنیم که کنگره کار سیاسی روابط بین دولت ها را به ایشان واگذارد و با پایبندی به اساسنامه و اصل بی طرفی سیاسی از ورود به چنین مسائل اختلاف برانگیز خودداری نماید.

۳ـ با خبر شدیم هیئت مدیره در نظر دارد در پیشنهاد ثبت کشوری کنگره را در مجمع عمومی ۲۸ می طرح کند. از دیدگاه ما ثبت کشوری کنگره از سوی شعبه انتاریو مغایر با اساسنامه است. در بخش سوم از قسمت دوم اساسنامه، پیش بینی شده که ابتدا شعبه های ۵ ناحیهٔ شرقی، کبک، انتاریو، میانی و غربی توسط ایرانیان کانادایی آن نواحی تشکیل خواهد شد و سپس این شعب به هم پیوسته و هیات مدیره فدرال را تشکیل خواهند داد. در بخش نهم و سایر بخش های اساسنامه، و به منظور رعایت حقوق دموکراتیک نواحی، ثبت کشوری کنگره از وظایف هیئت مدیره یک شعبه خاص نبوده و بایستی توسط هیئت مدیره منتخب کشوری انجام پذیرد.

امید داریم اعضای هیات مدیره با در نظر گرفتن جایگاه فرا عقیدتی و فرا گروهی این نهاد و با تمرکز بر مسائل کانادا و جامعه ایرانی کانادایی، موجبات اعتلا و سربلندی این نهاد را فراهم آورند.

به امید موفقیت شما

بنیانگذاران کنگره ایرانیان کانادا

منوهر میثاقی، مسعود منصورزاده، حسین زرشکیان، سعید حریری، مهرداد آرین نژاد، مهرداد حریری

۲۶می ۲۰۱۷