شهروند ۱۲۳۱

بذل و بخششی که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در ایران دارد صورت می گیرد، این آرزو را در مردم زنده کرده است که کاش هرسال و هر ماه و هرروز انتخابات باشد.

عکس از ایران سان

روسری ها دوباره شل شده است، دختران خوش برو رو با لبخندهای عابد فریب، جای زنان چادری بدقیافه را گرفته اند، مدل موی جوانها دوباره از دستور کار گشت های ارشاد حذف شده است، از بزن و بکوب های خیابانی خبری نیست و مهمتر از همه، کارمندان و بخصوص معلمین یکمرتبه و بی خود و بی جهت عزیز شده اند!

براساس گزارش خبرگزاری ها، در یک اقدام ضربتی، بین صد تا سیصد هزار تومان پول اضافی و ناگهانی از خزانه غیب دولت به حساب کارمندان و معلمان واریز شده است.

خبر پخش سیب زمینی و پرتقال مجانی، بلیت رایگان استخر، خیرات پول نقد و وعده اتوبوس سواری مجانی در روز رای گیری همراه با پذیرائی مجانی را قبلا رسانه های همگانی به اطلاع مردم رسانیده اند.

علاوه بر اینها، براساس گزارش سایت iran sun، برای اطلاع کسانی که چشم های بابا قوری شده شان خدمات دولت را طی چهار سال گذشته ندیده است، سی دی هائی که نشان دهنده پیشرفتها و خدمات چهار سال گذشته است، در بسته های چهارتائی که مارک دفتر ریاست جمهوری را هم دارد، به طور رایگان از طریق وانت های سیار بین مردم تقسیم می شود ووو….

و اینجاست که آدم می بیند آقای احمدی نژاد درست می گوید. آمریکائی که شایع شده بود یک ابرقدرت است، در آستانه ورشکستگی و فروپاشی است!

در تمام طول تاریخ آمریکا هرگز دیده نشده که رئیس دولتش برای انتخاب مجدد خود، یک کاسه آب مجانی دست کسی بدهد. آیا کشوری که توان مالی آن را ندارد که موقع انتخابات یک کیسه سیب زمینی رایگان دست مردم بدهد، ابرقدرت است؟!

همین اوبامای خسیس، یک کیسه سیب زمینی که هیچ، یک دانه سیب زمینی هم به رای دهندگان مادرمرده آمریکائی نداد.

با وجود این مردم ببو و بی دست و پای آمریکا، همینطور الکی الکی و مفتی مفتی و شاید هم به خاطر حس ترحم، رفتند به پای صندوق ها و رای دادند، بدون آنکه کوچکترین حرفی بزنند، اعتراضی بکنند، یا حتی گوشه و کنایه ای بزنند که: بابا سیب زمینی های ما چی شد؟!

براساس گزارش جمهوریت، در یک اقدام کم نظیر دیگر، ستادی به نام “ستاد یاری به دهداران و بخشداران” در استانداری ها تشکیل شده و به هرکدام از دهداران و بخشداران رقمی بین ۵ تا ۵۰ میلیون تومان پول نقد کمک می شود.

من شخصاً معتقدم که این کمک ها به خاطر نوع دوستی، رضای خدا، تحقق شعار مهرورزی و چیزهائی از این دست صورت می گیرد، اما کسانی که منتظر نشسته اند که نق بزنند و بهانه بگیرند می پرسند چرا دولت درست در آستانه انتخابات به یاری بخشداران و دهداران شتافته است؟ در این چهار سال گذشته یادش نبود؟!

و کاش فقط مردم ایران چنین حرف هائی را می زدند و چنین سئوالاتی را می کردند، خیلی از رفقای آقای احمدی نژاد در کشورهای آفریقائی و آمریکای لاتین و فلسطین و لبنان نیز به این کمک ها اعتراض کرده اند.

شب گذشته آقای هوگو چاوز به نمایندگی بسیاری از رهبران این کشورها به خبرنگار ما تلفن کرد و گفت آقا من رویم نمی شود به دوست صمیمی ام آقای احمدی نژاد بگویم، شما بگوئید که این انصاف نیست. پولی که دارند این جور بی حساب بین بخشداران و دهداران تقسیم می کنند، حق ماست!

هوگو چاوز به خبرنگار ما گفت مگر خودتان نمی گوئید چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است؟ پس چرا پولی را که می توانید به ما و دیگران در این سوی و آنسوی جهان کمک کنید، به دهداران و بخشداران می دهید؟

بخشداران و دهداران شما که نیازی به این حاتم بخشی ها ندارند. آنها برای حفظ پست و مقام خودشان، با پس گردنی هم که شده هرچقدر از دهاتی های مادرمرده را که بتوانند به پای صندوق های رای خواهند آورد. دولت ایران باید هوای طرفدارانش را در ده کوره های اینور آب داشته باشد. اگر ما دست حمایتمان را از پشت آقای احمدی نژاد برداریم کن فیکون می شود ها….

آقای چاوز در پایان یک هندوانه بزرگ نیز زیر بغل خبرنگار شهروند گذاشت و با لحنی دوستانه گفت تو هم فارسی ات بهتر از من است، هم شیرین سخن تر از من هستی. با لحنی که به آقای احمدی نژاد برنخورد بگو آقا نکنید این کارها را. به ما خبر داده اند که شما قبل از انتخابات، انتخاب شده اید و بنابر این نیازی نیست پولی را که می شود به حامیان خارجی داد، تحویل یک مشت بخشدار و دهدار شود. حداقل همان صد هزار تومانی را که به حساب کارمندان و معلمان ریخته اید به حساب ما نیز واریز کنید. ما از معلمان که کمتر نیستیم؟ به ما که مثلا رئیس جمهوریم اقلا به اندازه کارمندان خودتان برسید و احترام بگذارید !



زیارت الکترونیکی


علیرضا صیدی، معاون فن‌آوری اطلاعات شرکت مخابرات ایران، از راه ‌اندازی و آغاز به کار سرویس زیارت از راه دور آنلاین طی سال جاری خبر داد.

وی در گفت ‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در حال حاضر بحث زیارت از راه دور برای حرم امام رضا را داریم که برای این سرویس از نظر فنی، تجهیزات مورد نیاز نصب و راه‌اندازی شده و در تلاشیم که در سال جاری آن را به زیر بار ببریم.

آقای صیدی توضیح نداد که این نوع زیارت، معنوی خواهد بود یا مادی؟

اگرهدف، زیارت معنوی باشد،که نیازی به آنلاین شدن نیست. یک انسان معتقد، در هرکجای دنیا که باشد می تواند هر لحظه سرش را به طرف آسمان بلند کند و با هرکدام از معصومینی که مایل باشد گفتگو و راز و نیاز کند و حاجتش را از او بخواهد. بنابراین، زیارت تلویزیونی یا کامپیوتری که دارند ترتیبش را می دهند، یک زیارت مادی است. در آن صورت تکلیف نذر و نیاز مردم چه می شود؟

معمولا اکثر کسانی که به زیارت می روند، حاجتی دارند و نذر و نیازی کرده اند و طبق یک رسم قدیمی، پول، طلا یا جواهری را که نذر کرده اند به داخل حرم می اندازند. اگر زیارت به صورت آنلاین و از طریق کامپیوتر و تلویزیون انجام شود این خود یک مشکل خواهد بود.

البته پرداخت پول به صورت آنلاین عملی است. کامپیوتر جوری برنامه ریزی می شود که اول شماره حساب زیارت کننده را بگیرد، پولی را که نذر کرده از حسابش بردارد، سپس ارتباط را برقرار کند. اما، انداختن انگشتر و گوشواره و النگو به داخل حرم از طریق کامپیوتر و تلویزیون کاری است غیرعملی که لابد متخصصان فنی شرکت مخابرات فکری برایش می کنند؟

بعید نیست به این طریق عمل شود که زائر روی زینت آلاتی که نذر کرده قیمت بگذارد و اجازه بدهد به همان اندازه از حسابش برداشت و به حساب امام رضا که بدیهی است متولی امام رضا حق برداشت از آن را دارد، واریز شود.

در این صورت مسلماً یک سیستم کنترل ناپیدا و نامحسوس اکترونیکی نیز برقرار می شود که کسی سر امام رضا را کلاه نگذارد!

بنابراین بعید نیست یکی دو هفته بعد از زیارت تلویزیونی و کامپیوتری، نامه ای همراه با یک صورتحساب به دست زائر برسد با این مضمون که:

کبری خانم گلاب دره ای، سلامون علیکم

سرکار در زیارت تلویزیونی خود در ساعت هفت و بیست و یک دقیقه پنجشنبه دوم آذرماه، بابت النگوئی که نذر شفای مادر بیمارتان کرده بودید، مبلغ بیست هزار تومان به حساب تولیت امام رضا واریز کرده اید .

کارشناسان سازمان نظارت بر زیارت تلویزیونی که هنگام زیارت، النگو را در دست جنابعالی دیده و آن را دقیقاً بررسی کرده اند، بهای آن را سیصد و بیست هزار تومان برآورد کرده اند.

با این حساب شما النگو را با امام رضا به قیمت خرید بیست سال پیش و در حقیقت مفت حساب کرده اید!

سازمان زیارت الکترونیکی به سرکار یک هفته مهلت می دهد که مابقی پول النگو را پرداخت کنید. در صورت عدم پرداخت، پرونده شما برای طی مراحل قانونی تحویل مقامات زیربط خواهد شد!


اتوموبیل منحرف!


ما ایرانی هائی که در خارج از کشور زندگی می کنیم، فارسی مان واقعاً ضعیف شده است. خود من دو روز است دارم فکر می کنم که این خودروی فلاکت زده چکار کرده و چگونه شئونات اخلاقی را رعایت نکرده که توقیف شده است، نمی فهمم.

روسری اش شل بوده یا چادر سرش نکرده؟ شاید هم هنگام حرکت خودش را مالیده است به یکی از این ماشین های ظریف و تی تیش مامانی ؟!

واقعاً که : شکرشکن شوند همه طوطیان هند

زین قند پارسی که به بنگاله می رود!


ایمیل نویسنده :

mirzataghikhan@yahoo.ca