مهوش علاسوندی و بیژن فتحی بنیانگزاران نهاد مادران علیه اعدام در دیدار با آقای جیسن کنی و جان وستن

مهوش علاسوندی و بیژن فتحی بنیانگزاران نهاد مادران علیه اعدام در دیدار با آقای جیسن کنی و جان وستن

بعدازظهر روز جمعه ۱۳ دسامبر ۲۰۱۳، آقای جیسِن کنی، وزیر کار و خدمات اجتماعی کانادا، جان وستن نماینده ی پارلمان کانادا و رایزن دولت کانادا با جامعه ی ایرانیان مقیم کانادا به همراه دو تن دیگر از نمایندگانِ پارلمان، با تعدادی از اعضای جامعه ایرانی در بزرگ شهر تورنتو دیدار، گفتگو و مشاوره داشتند.

موضوعات این دیدار و مشاوره، شامل: موضع گیری دولتِ کانادا در قبالِ “رژیم جمهوری اسلامی”، تحریم ها، اعدام های اخیر، پرونده ی هسته ای جمهوری اسلامی، و نیازهای جامعه ی کانادایی ایرانی تبار بود.

در پایان جلسه آقای جیسِن کِنی با حضور در یک کنفرانسِ خبری کوتاه با بیانِ “عدم تفاوتِ دولتِ تازه کارِ حسنِ روحانی با دیگر دولت های رژیم جمهوری اسلامی، روندِ رو به افزایشِ اعدام ها در دولتِ روحانی، و وضعیتِ نابسامانِ حقوق بشر در ایران، متذکر شد که کلیه ی شرکت کنندگان در این دیدار، با دولتِ کانادا در امور یاد شده متفق القول بوده و بر ادامه این موضع گیری تأکید داشتند.

به دنبالِ دریافت خبرِ نشست فوق، فعالینِ “نهاد مادران علیه اعدام” در زمان کنفرانسِ خبری به مکان نشست مراجعه کردند. پس از ختمِ جلسه نشست و پیش از پایانِ کنفرانس خبری، آقای فرامرز شیراوند، گزارشگر نشریه ی روشنگر ـ همزمان با بحثِ آقای جیسِن کِنی در موردِ روندِ رو به افزایش اعدام ها و وضعیتِ نابسامانِ حقوق بشر درایران ـ حضورِ پدر و مادر دو اعدامی، محمد و عبداله فتحی را در محلِ جلسه اعلام کرده و خواهانِ ملاقاتِ خصوصی ایشان با جیسِن کنی شد.

پس از پایانِ کنفرانسِ خبری، سه تن از فعالانِ “نهاد مادران علیه اعدام” از جمله: مهوش علاسوندی و بیژن فتحی، بنیان گذارنِ نهاد مادران علیه اعدام، با آقایان کنی و وستِن نشستی خصوصی و صمیمانه داشتند. آقایان کِنی و وستِن با تسلیت، اعلام همدردی خود را با مهوش علاسوندی و بیژن فتحی، بیان نمودند.

در این نشست، مهوش علاسوندی بعد از معرفی خود و ارائه ی تصاویر فرزندانِ اعدام شده اش ـ محمد و عبداله ـ ضمن تشکر از پذیرش درخواستشان برای ملاقات از طرفِ آقایان جیسِن کنی و جان وستن، اعلام کرد که “در هر کجا که بحث عملکرد حقوق بشر و جمهوری اسلامی است من و همسرم به عنوان دو شاهد زنده که زخم عمیق شکنجه های رژیم اسلامی را با تک تک سلول های وجودمان هر روز حس می کنیم باید حضور داشته و گواهی بدهیم. حضور ما تجسم عینی اعمال ضد بشری جمهوری اسلامی در ایران بلا زده است”. مهوش علاسوندی در ادامه با معرفی “نهادِ مادران علیه اعدام” به عنوانِ یکی از دو جریانِ اصلی فعالِ علیه اعدام و موازی با کمیته ی بین المللی علیه اعدام در کانادا، و بخصوص تورنتو، مصرانه خواستارِ دعوت به شرکت در جلساتِ حقوقِ بشری بویژه تلاش های علیه اعدام شد.

آقای جیسِن کنی یادآور شد که به دنبالِ قتل خانم زهرا کاظمی توسطِ جمهوری اسلامی، کشورِ کانادا همواره اولین کشوری بوده است که “جمهوری اسلامی ایران” را به عنوان ناقض حقوقِ بشر معرفی کرده و پیگیرانه محکوم می کند.

Weston Kenney Menegakis

Left to Right: Costas Menegakis – Jeason Kenney- John Weston

مهوش علاسوندی ضمن سپاسگزاری از اقدامات دولت کانادا و بخصوص شخص آقای جیسِن کنی، چکیده ای از وضعیت نقض فاحش حقوق بشر در جمهوری اسلامی و شمار زیاد اعدام ها در دوران کوتاه دولت روحانی را، به اطلاع ایشان رساند. وی خواهان همکاری دولت کانادا با

از راست: جیسون کنی - مهوش علاسوندی - بیژن فتحی

از راست: جیسون کنی – مهوش علاسوندی – بیژن فتحی

دیگر کشورها در جهت توقف فوری و لغو مجازات اعدام، به عنوان ابزار سرکوب مخالفان رژیم جمهوری اسلامی، شد.

پس از آن، بیژن فتحی اظهار داشت که: “جمهوری اسلامی رژیمی است که برای رسیدن به اهداف مورد نظرش از هر روشی استفاده می کند. این رژیم، از موضع قدرت، برای: زندان، شکنجه، اعدام ، ترور، جنگ و خونریزی، فلسفه فریب و ریا می بافد و در زمان ضعف، برای فرار از شکست و نابودی، دست به هر نیرنگ و تزویر”قهرمانانه” ای می زند.

جمهوری اسلامی با تمام توان جاسوسی و قدرت مالی نامحدود، به دست آمده از محل فروش نفت ملت ایران، در خارج از کشور با ایجاد مجموعه های: فرهنگی، مذهبی، بنیادهای خیریه، شرکت های سرمایه گذاری و اقتصادی، برای رسیدن به خواست های ضد انسانی اش، دست به هر اقدامی می زند.” در ادامه وی یادآور شد که:”باید در تمامی این عرصه ها با عوامل جمهوری اسلامی در خارج از کشور، بخصوص کانادا مقابله نموده و آنها را برای کمک و یاری به رژیم جمهوری اسلامی در راه رسیدن به اهداف ضد بشری اش، مورد پیگرد قانونی قرار داد.”

همچنین بیژن فتحی هشدار داد که:”جمهوری اسلامی “اعدام را یک ارزش اسلامی” می داند و در اجرای آن برای مخالفان از این حربه استفاده می کند؛ و در صورتی که توانایی آن را داشته باشد همه جهان انسانی را نابود خواهد کرد و به همین دلیل همه وجدان های آگاه و انسانی باید در مقابل این هیولای خون آشام به مبارزه برخیزند” .

در پایان آقای جیسِن کِنی اطمینان دادند که از نهاد مادران علیه اعدام برای شرکت در تمامی جلسات ذیربط دعوت به عمل خواهد آمد.

عکس: فرامرز شیراوند

روابط عمومی “نهاد مادران علیه اعدام”

جمعه ۱۳ دسامبر ۲۰۱۳  برابر با ۲۲ آذر ۱۳۹۲

تورنتو ـ کانادا

   Email: n.t.execution@gmail.com