شهروند علی شریفیان: دکتر مریدی: «محافظه کاران فدرال از سال ۲۰۰۶ تا کنون در ۱۱۰ مورد به ضرر مردم انتاریو، بودجه های زیادی را قطع کرده اند»

از روز یازده فوریه که جیم فلاهرتی بودجه دولت فدرال محافظه کار را به مجلس داده است تاکنون بحث های موافق و مخالف بسیار و همینطور انتقادات زیادی درباره آن از سوی مردم و همین طور سیاستمداران مطرح شده است. از جمله دکتر رضا مریدی، وزیر پژوهش و نوآوری دولت انتاریو و سیاستمدار ایرانی تبار با انتشار بیانیه ای اعتراض و انتقاداتی درباره قطع بودجه ای برابر با ۶۴۱ میلیون دلار از پرداختی های دولت فدرال به انتاریو انتقاد و به آن اعتراض کرده است.

Reza-Moridi

دکتر مریدی در بیانیه خود یادآوری کرده است که از سال ۲۰۰۶ که محافظه کاران در اتاوا به قدرت رسیده اند تاکنون در یک صد و ده مورد در لایحه های بودجه خود، پرداختی هایی را که حق مردم انتاریو بوده است، یا به کلی حذف کرده و یا به میزان زیادی کاهش داده اند.

شهروند برای روشن شدن دقیق تر این که دکتر مریدی چرا  به حذف مبلغ ۶۴۱ میلیون دلار از  اقلام بودجه و پرداختی های اتاوا به انتاریو  اعتراض کرده با او گفت و گویی تلفنی داشته است. از دکتر مریدی خواستیم درباره این که این مبلغ در چه زمینه هایی در انتاریو هزینه می شده اند، توضیح بدهد. دکتر مریدی  ده مورد این موارد را به طور دقیق نمونه داد. از جمله مبلغ  ۲۰۵ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار که قرار است صرف کاهش وقت انتظار در بیمارستانها بشود. ۱۱۷ میلیون دلار برای ریشه کن کردن ویروس پاپیلوما در انتاریو، مبلغ ۱۵۶ میلیون دلار که انتاریو قصد دارد با آن برای ایجاد امنیت بیشتر در مناطق مختلف و در رده پلیس استانی، پلیس برای بزرگشهر تورنتو و دیگر موارد در مجموع ۱۲ هزار و ۵۹۷ مامور پلیس استخدام کند. مورد دیگر مبلغ دو میلیون دلار برای انجام آزمایش های علمی در آب های شیرین است. به خاطر اهمیت انجام این آزمایشات که به آینده و ذخیره آب در انتاریو بستگی دارد، دولت انتاریو خود هزینه ادامه این آزمایشات را بر عهده گرفت.

Harper-felaherty

دکتر مریدی با تاکید در اینجا گفت، می دانید که حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد آب شیرین جهان در کانادا و انتاریوست. غیر از اینها دولت فدرال بودجه ای که قرار بود برای ادامه توسعه وسائل نقلیه عمومی به انتاریو پرداخت کند، به کلی لغو کرده است و این در حالی است که بر اساس بررسی های اتاق بازرگانی تورنتو به علت کمبود وسائل نقلیه در بزرگشهر تورنتو سالانه حدود ۸ میلیارد دلار به اقتصاد این شهر ضرر و زیان وارد می شود.

دکتر مریدی سپس توضیح داد که ما از اتاوا چیزی نمی خواهیم. مردم انتاریو که مرکز بزرگ اقتصاد کاناداست هر ساله بین ۱۳ تا ۱۴ میلیارد دلار بر اساس برنامه توافق شده ای با عنوان Equalization Payment به اتاوا می پردازد. اتاوا وظیفه دارد بر اساس فرمولی که بر سر آن توافق شده و روشن است پس از تأمین کمبودهای استانهایی که ثروت انتاریو را ندارند و فقیرند، پرداختی هایی که انتاریو لازم دارد، به دولت انتاریو بپردازد.

از دکتر مریدی پرسیدیم به نظر شما دلیل این کار دولت محافظه کار چیست؟ دکتر مریدی توضیح داد که دولت فدرال در زمینه های زیادی با تبعیض بین استان های مختلف عمل می کند. سپس مثال زد که اتاوا به خاطر این که بیشتر نمایندگانش از آلبرتاست برای توسعه اقتصادی آلبرتا خیلی بیشتر از استان های دیگر و از جمله انتاریو برنامه دارد و کار انجام می دهد. نمونه آن بهره برداری از شن و ماسه نفتی آلبرتا و عرضه آن با کشیدن دو خط لوله به بازارهای جهانی است در حالی که ما در منطقه ای از انتاریو معادن کروم داریم. بررسی های اولیه نشان داده دست کم حدود ۴۰ میلیارد دلار کروم در این منطقه وجود دارد و باید بدانیم کروم همان ماده اصلی چدن است که در صنایع مصرف بسیار دارد.

به عنوان آخرین پرسش خواستیم بدانیم هنوز رسما جوابی از اتاوا دریافت کرده اند که دکتر مریدی پاسخ داد نه، هنوز به این اعتراض رسمی دولت انتاریو پاسخی از طرف اتاوا داده نشده است.