آشتی با حیوانات

فوریه ماه عقیم سازی و روز ۲۶ فوریه روز جهانی‌ عقیم سازی است. سالهاست که عقیم سازی موثرترین راه برای کنترل جمعیت حیوانات بی‌ سرپناه شناخته شده و در سطح جهانی‌ به مرحله اجرا در می‌‌آید، اما بحث درباره درست و غلط بودن آن از نظر اخلاقی‌ همچنان ادامه دارد.

پرسش این است: چرا می خواهیم جمعیت حیوانات بی سرپناه را کنترل کنیم؟

و پاسخ ما: برای اینکه با زیاد شدن تعدادشان در کوچه و خیابان، در خطر کشتار جمعی از سوی شهرداری ها قرار می گیرند. حتی اگر از کشتار جمعی جان به در برند، دیدن سگ و گربه ی بیمار، گرسنه، یخ زده، تصادف کرده و زخمی، دل هر انسانی را به درد می آورد.

امروزه در گوشه و کنار شهرهای مختلف شاهد کشتار سگ ها و گربه های آواره هستیم که گاهی به فجیع ترین وضع کشته شده اند. دیدن چنین صحنه هایی، اهمیت امر عقیم سازی حیوانات آواره را به ما نشان می دهد.

عقیم سازی حیوانات بی سرپناه، برای داشتن یک جامعه ی سالم از نظر بهداشتی و روانی، حتما ضروری ست، همانطور که در کشورهای پیشرفته، کمتر شاهد حیوانات آواره در کوچه و خیابان هستیم.

 ما در پناهگاه وفا حدود پانصد سگ آواره را پناه داده ایم و عقیم کرده ایم. تصور کنید اگر این سگ ها به زادوولد طبیعی خود ادامه می دادند، دیگر حتی یک شهر هم برای نگهداری شان کافی نبود.

vafa-poster

خانم فرح آذری، یکی‌ از مسئولان پناهگاه حیوانات وفا در این رابطه می نویسد:

«راستش حالا که “شانی” عقیم شده، دیگر نگران این نیستم که اگر خدای نکرده به هر دلیلی در خیابان رها شود یا او را بگیرند یا بدزدند یا فرار کند، به جز آنکه فکر خودش و در امان ماندن خودش از آسیب مردم باشد، دیگر نباید به فکر یک سری بچه تحمیل شده، یک سرپناه و جای امن برای زندگی آنها و پیدا کردن غذا برایشان باشد و تازه بعدش هم چه سرنوشتی برای هر کدام از آنها در انتظار باشد. حالا که “سهیل” عقیم شده، خیالم راحت است که اگر به هر دلیلی دیگر پیش ما نباشد، دیگر چند بچه ناخواسته را در دامن یک ماده بیچاره آواره نمی گذارد که او هم با بدبختی و درماندگی به فکر توله هایی باشد که وارد دنیایی شده اند که هر چند خیلی بزرگ است ولی آنقدر بخیل است که جایی برای آنها ندارد. اگر می توانستم برای بچه‌های سگها و گربه‌های بیخانمان، خانه و غذا و زندگی راحتی فراهم کنم، و همینطور برای بچه‌های آنها و بچه‌های بچه‌های آنها، اگر می دانستم که گرسنه و تنها، در عین کوچکی و ناتوانی، آواره خیابانها و اسیر آزار انسان های خودخواه نخواهند بود، اگر می دانستم تمام آن میلیون ها حیوان بی پناه، در دنیای ما جایی دارند و دل مردم هم پذیرای آنهاست، آنگاه منهم دیگر نیازی به عقیم شدن آنها نمی دیدم.»

*

عقیم سازی برای حیوانات خانگی نیز امری ضروری ست.

یکی‌ از مسائلی‌ که صاحبان حیوانات خانگی به آن توجه ندارند موضوع غریزه جنسی‌ است که چون در خانه شرایط ارضای آن فراهم نیست فشار و استرس زیادی در حیوان ایجاد می‌کند و او را وادار به رفتارهایی می‌کند که باعث ناخشنودی صاحب و سرپرست خود می شود؛ رفتارهایی چون مارک گذاری (ادرار) در جای جای خانه، درآوردن صداهای بلند جانسوز و مداوم، و فرار به خارج از خانه در اولین فرصت ممکن. عقیم سازی تنها راه حل این مشکلات محسوب می شود.

دکتر داور شهیری، دامپزشک ساکن تورنتو، برای عقیم سازی حیوانات سالم خانگی سه دلیل می آورد:

١ – جلوگیری از بارداری و تولد بچه های ناخواسته، ٢ – کاهش میزان ابتلا به سرطان غدد پستان در ماده ها و سرطان پروستات در نرها در میانسالی و سالهای پیری، ٣- جلوگیری از ناهنجاریهای رفتاری و نیافتن فرصت هم نشینی و بازی و تفریح با سایر حیوانات خانگی.

دکتر شهیری می گوید: عقیم سازی حیوانات دست آموز خانگی در بهبود سلامتی جسمی و ارتقاء سطح مشارکت اجتماعی حیوانات خانگی نقش مهمی داشته و قویا توصیه می گردد.

عقیم سازی ارزان، هدیه پناهگاه وفا به شما برای گرامیداشت این روز

جمعه ۹ اسفند پناهگاه وفا

برای ثبت نام لطفا با آقای ایلیا ذهبی: ۰۹۳۶۸۸۲۴۰۵۷ تماس بگیرید.

* دوستداران وفا، گروهی هستند در تورنتو متشکل از حامیان و داوطلبان “پناهگاه حیوانات وفا” که در ایران (هشتگرد ـ جاده قزوین)، نگهداری از سگ های بی سرپناه را برعهده دارد.

Facebook:Vafa Animal Shelter

 www.cal.ir