Farhad-Farsadi-n

خبر فوت نابهنگام وزیر سابق دارایی در هفته گذشته همه را متاثر کرد. او که در کارنامه حرفه ای خود سوابق و خدمات بی نظیری داشته است در زندگی خانوادگی  هم پدری دلسوز و همسری فداکار بوده است. ضمن همدردی با خانواده جیم اجازه می خواهد به نقش ارزنده وی در صحنه بیمه و اقتصاد بپردازم چرا که کارشناسان اقتصادی و مالی کانادا اعتقاد دارند تنها او بوده است که در بحران مالی ۲۰۰۸ کانادا را از ورشکستگی نجات داد و باعث شد رونق اقتصادی خاصی بعد از آن سال های بحران نصیب کانادا شود.

کارهای جیم در صحنه های اقتصادی و سرمایه گذاری کانادا در بازارهای مالی و پولی بی شمار است، ولی اجازه می خواهد فقط در حیطه مسئله بیمه و مالی که به عنوان این مقاله مربوط می شود به بحث بپردازیم:

flaherty--economy-H

۱-تاسیس و راه اندازی صندوق دولتی بیمه پس انداز برای افراد توانخواه یا بهتر است بگوییم شخصی که با محدودیت ذهنی یا فیزیکی زندگی می کند:

 این صندوق با هدف کمک و همیاری به ۳.۸ میلیون  نفر در کانادا شروع به کار کرد و این تعداد را زیر پوشش بیمه یاد شده آورد. شاید دلیل اصلی جیم یکی از فرزندانش بود که از معلولیت رنج می برد، ولی بایستی ذکر کرد که نیتش کمک به همه این افراد بود و با مساعدت مثبت دولت این طرح یکی از طرح های حمایتی بیمه کانادا محسوب می شود که بسیار موفق است.

۲- ثابت نگه داشتن حق بیمه ـ بیمه بیکاری برای کارفرما و کارمند طی ۳ سال:

 از موارد مهمی که باعث رشد بیزینس های کوچک شد و رضایت خاطر اکثر کارمندان و کارفرما را حاصل کرد ثابت نگه داشتن حق بیمه برای ۳ سال بود تا هیچ تحمیلی به این گروه از جامعه نشود. از نظر مالی این کار ۶۶۰ میلیون دلار برای شاغلان صرفه جویی نمود. از جانب دیگر حداکثر درآمد قابل بررسی برای دوران بیکاری را تا سطح ۴۸۶۰۰ دلار افزایش داد.

۳-حمایت موسسات مالی که در بخش وام مسکن فعالیت دارند:

 جیم، دولت را موکدا تحت این فشار می گذاشت که بهترین مکانی که قادرید از سرمایه گذاری حمایت کنید در بخش کمک به موسساتی است که خود اقدام به سرمایه گذاری در ارایه مورگیج به مردم کرده اند. از این رو سهام این موسسات توسط دولت حمایت مالی میشد تا ورشکسته نشوند.

۴-تثبیت قانون وام مسکن ۴۰ ساله و کاهش پیش پرداخت برای تشویق به خرید ملک:

 از سال ۲۰۰۶ تا سال ۲۰۰۸ رونق اقتصادی بی نظیری در بخش ساختمان و ملک ایجاد شد که اثر مثبتش به دیگر بخش های اقتصادی نیز سرایت کرد .

۵- کاهش نرخ بهره و مورگیج با ابزارهای مالی و پولی :

 از سال ۲۰۰۸ به بعد که همه منتظر صادرات بحران مالی آمریکا به کانادا بودند جیم با نبوغ اقتصادی خود و با استفاده بجا و درست ابزارهای مالی و پولی توانست بحران را به خوبی مدیریت کند و ضرر و زیان مالی به جامعه تحمیل نشد.

۶- کاهش نرخ بیمه برای خریداران خانه که با کمتر از ۲۰ درصد پیش پرداخت اقدام به خرید می کنند:

جیم معتقد بود بافت اجتماعی کانادا و مخصوصا مهاجران به نحوی است که ایشان با صرف وقت و انرژی به کانادا آمده اند تا زندگی بهتری بسازند از این رو همه حسابها و تضمین ها را قبلا مسئولان از ایشان گرفتند و حالا که آمده اند بایستی بیشتر به ایشان اعتماد کرد تا بتوانند زندگی را در اینجا بسازند از این رو شرکت های بیمه را قانع کرد تا نرخ حق بیمه را متناسب با ریسک کاهش دهند.

جیم فقط وزیر مالی و دارایی کانادا نبود او نجات دهنده اقتصاد کانادا بود که با ابتکارات بی نظیرش در صحنه های مختلفی بسیار مثمر ثمر واقع شد و تا آنجا که به جامعه بیمه ای کانادا مربوط می شود حضورش بسیار محسوس و سازنده بوده است.

فقدانش برای همه بسیار دردآور است روحش شاد .

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com